بهترین زمان آمیزش برای بارداری

بهترین زمان آمیزش برای بارداری

بهترین زمان آمیزش برای باردار شدن کی است؟ یا به عبارتی در چه زمانی بیشترین قدرت باروری را دارید؟ قدرت باروری زمانی در اوج خودش است که آمیزش را دو روز قبل از تخمک گذاری یا دقیقا در روز تخمک گذاری (زمانی که تخمک از تخمدان خارج می شود)انجام دهید. این زمان معمولا دو هفته قبل از شروع سیکل قاعدگی بعدی می باشد اما در زنان مختلف متفاوت است و اگر می خواهید سریعا باردار شوید از روش های تخمین زمان تخمک گذاری استفاده کنید.

چگونه می توان زمان تخمک گذاری را تعیین کرد؟

۳ راه برای این کار وجود دارد :

۱. استفاده از تقویم : اگر سیکل قاعدگی تان منظم است (هر ماه سر روز معینی پریود می شوید) می توانید با استفاده از تقویم روز دقیق تخمک گذاری را تعیین کنید. روز تخمک گذاری را می توان با کم کردن عدد ۱۸ از کوتاه ترین سیکل قاعدگی به دست آورد. برای این منظور، باید اعداد به دست آمده در روز اول کوتاه ترین چرخه قاعدگی خود را بر روی تقویم علامت بزنید. برای پیدا کردن آخرین روز باروری نیز عدد ۱۱ را از طولانی ترین دوره قاعدگی خود تفریق کرده و بر روی تقویم یادداشت کنید. سپس با تطبیق دادن پاسخ های به دست آمده از روزهای اول مربوط به طولانی ترین چرخه قاعدگی خود که بر روی تقویم علامت زده شده و روزهای اول مربوط به کوتاه ترین دوره قاعدگی، زمان تخمک گذاری در بدن خود را به طور دقیق تر حساب کنید. معمولا بیشترین قدرت باروری زنان بین این دو روز از چرخه قاعدگی اتفاق می افتد.

۲. استفاده از کیت های تشخیص دهنده زمان تخمک گذاری : این کیت ها سطح هورمون ها را در وسط سیکل اندازه گیری می کنند و زمان دقیقتر تخمک گذاری را مشخص می کنند. این کیت ها دو نوع مبتنی بر ادرار و مبتنی بر بزاق دارد و در همه داروخانه ها یافت می شود. برای گرفتن دقیق ترین نتیجه حتماً از دستورالعمل روی برچسب آن استفاده کنید.

۳. پیگیری نشانه های تخمک گذاری : مانند افزایش دمای پایه بدن و تغییر موکوس واژینال (ترشحات واژن) تا بتوانید زمان دقیق تر تخمک گذاری را محاسبه کنید. منظور از دمای پایه، دمای بدن در حال استراحت است.تخمک گذاری تا حدودی دمای بدن را بالا می برد حدودا کمتر از یک درجه، بنابراین بهترین زمان باروری شما دو تا سه روز قبل از بالا رفتن دمای بدنتان است. وقتی افزایش دما دو تا سه روز ثابت می ماند، می توان تخمین زد که تخمک گذاری اتفاق افتاده است. در زمان تخمک گذاری ترشحات شفاف و لزج واژن بیشتر می شود. این ترشحات تقریبا شبیه سفیده تخم مرغ خام هستند. بعد از تخمک گذاری، وقتی احتمال بارداری کم می شود، این ترشحات چسبنده و تیره تر می شوند و در آخر از بین می روند.

می توان آمیزش را انجام داد و منتظر نتیجه ماند؟

بله اما برای گرفتن نتیجه بهتر، سعی کنید هر دو تا سه روز طی دو هفته مانده به شروع قاعدگی بعدی رابطه جنسی یا آمیزش داشته باشید. مثلا اگر سیکل قاعدگی شما چهار هفته است (از ابتدای شروع پریود تا پریود بعدی) طی هفته دوم و سوم آمیزش بیشتری برقرار کنید.

نزدیک به زمان تخمک گذاری، روزی یکبار آمیزش داشته باشید. اینکار احتمال بارداری را بالاتر می برد. بااینکه غلظت اسپرم همسرتان هر بار که سکس داشته باشید کمی پایین می آید اما در مردهای سالم این کاهش چشمگیر نیست.

اکثر زوج هایی که می خواهند ظرف سه ماه باردار شوند، اما اگر سن تان بالا باشد بیشتر طول می کشد، عاداتی مثل سیگار کشیدن دارند که می تواند روی باروری شان تاثیر گذارد. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم به بارداری، کشیدن سیگار را قطع کنید. متعادل نگه داشتن وزن، استفاده از رژیم های غذایی سالم، داشتن فعالیت جسمی، محدود کردن میزان مصرف کافئین و کنترل استرس نیز از جمله مواردیست که هم قبل و هم حین بارداری برای شما و جنین بسیار اهمیت دارد.

توجه : اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و یک سال تمام برای باردار شدن اقدام کرده اید ولی باردار نشده اید باید حتما به متخصص ناباروری مراجعه کنید. اگر ۳۵ ساله هستید یا بالاتر، بعد از شش ماه اقدام و عدم موفقیت در بارداری، این کار را انجام دهید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *