توانایی سگ ها در شناسایی آدم های بد

توانایی سگ ها در شناسایی آدم های بد

همیشه افراد سر اینکه سگ یا گربه را به عنوان حیوان خانگی برای خود انتخاب کنند مرددند. یافته های جدید علمی نشان می دهد که سگ ها توانایی شناسایی آدم های بد و غیرقابل اعتماد را دارند. شما به سگ تان اعتماد می کنید اما آیا او هم به شما اعتماد می کند؟

تحقیق بر روی این موضوع توسط آکی کو تاکااوکا (Akiko Takaoka) از دانشگاه کیوتو و همکلاسی هایش انجام شد. آنها در این تحقیق سگ هایی را که صاحبانشان به آنها دروغ گفته بود مورد آزمایش قرار دادند تا ببینند دوباره به صاحبان اعتماد می کند یا خیر. محققان این آزمایش را به سه قسمت تقسیم کردند.

در این آزمایش، صاحبان ابتدا به ظرفی که دارای غذا بود اشاره کردند. سگ به سمت ظرف می رود. سپس به ظرفی که غذا داخلش نبود اشاره شد. در اینجا سگ ها گول خورد ند و به سمت ظرف رفتند.
سگ ها به سمت ظرفی که صاحبان اشاره می کنند می روند. بنابراین قادر به فهمیدن اشارات انسان هستند. اگر اشارات ناهماهنگ باشد، سگ ها نگران شده و استرس می گیرند.

در قسمت سوم سگ ها به آنچه صاحبان اشاره کردند توجه نکردند و به سمت ظرف نرفتند. آنها دروغ صاحبان خود را تشخیص دادند. هر ۳۴ سگ شرکت کننده در این تحقیق همین نتایج را از خود بروز دادند. در واقع مشخص شد که سگ ها از تجربه قبلی خود برای شناسایی فرد غیر قابل اعتماد استفاده کردند.

آقای تاکااوکا در ادامه سعی دارد همین آزمایش را روی گرگ ها که هم خانواده بسیار نزدیک سگ ها هستند انجام دهد.

در تحقیقات دیگر مشخص شد که سگ ها همچنین تعامل بقیه افراد با صاحبانشان را نیز مورد بررسی قرار می دهند. در آزمایش دیگر انجام شده، از افراد مختلف برای کمک درخواست شد. به این افراد گفته شد که به سگ ها غذا بدهند اما در کمال تعجب مشخص شد که آنها از گرفتن غذا از دست کسانی که با صاحبانشان بد یا خشن رفتار کرده بودند، خودداری کردند. آنها ترجیح می دادند غذا را از دست کسانی که به صاحبانشان کمک کرده اند بگیرند. حتی کسانی که نه بد رفتار کرده بودند و نه به صاحبان کمک کرده بودند، نیز مورد محبت سگ ها قرار گرفتند.

در تحقیقی دیگر آمده است که سگ ها کاملا قادر به شناسایی ارتباطات بین صاحبان خود با غریبه ها را دارند. در آزمایش انجام شده در این خصوص، صاحبان سگ ها از دو گروه غریبه درخواست کمک کردند. در این آزمایش مشخص شد که سگ ها قوانین اجتماعی را خیلی خوب متوجه می شوند؛ آنها از غریبه هایی که با صاحبانشان رفتار بد داشتند دوری می کردند.

تحقیقات پیش از این نیز مشخص کرده بود که سگ ها می توانند اشارات بدن و صورت را به خوبی متوجه شوند. اما حال در مورد آنها بیشتر می دانیم و مشخص شده است که از آنچه ما فکر می کنیم هم باهوش ترند. سگ ها طبق تحقیقات در حال فقط زندگی می کنند و توجه چندانی به گذشته یا آینده ندارند. اگر سگ خود را گمراه کنید به شما اعتماد نمی کند و ازتان پیروی نخواهد کرد. اگر سگ تان برخی دوستان شما را دوست ندارد شاید مشکلی در رابطه شما با آنها وجود دارد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *