شانس دوقلو یا چندقلوزایی

شانس دوقلو یا چندقلوزایی

شانس باردار شدن دوقلو یا چندقلو در جهان چقدر است؟ طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد حدود ۳ تا از ۱۰۰ تا کودک متولد شده در آمریکا دوقلو بوده اند و از هر ۸۳۷ کودک ۱ کودک سه قلو یا بیشتر بوده است.
بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹، میزان متولدین دوقلو حدود ۷۶ درصد افزایش یافت و از آن موقع تا الان این میزان همین قدر باقی مانده است. میزان تولد دوقلوهای ناهمسان (دو تخمک با دو اسپرم متفاوت بارور می شود) به دلیل تاکیدی که پزشکان بر خطرات بارداری های دوقلو یا چندقلو داشته اند کاهش یافته است. (شانس باردار شدن دوقلوهای همسان که در آن یک تخمک بارور شده به دو تخمک مجزا تقسیم می شود، از هر ۱۰۰۰ بارداری حدود ۳ تا ۵ کودک است. این میزان دهه هاست که به همین مقدار در سرتاسر جهان باقی مانده است.)

چه چیز باعث افزایش میزان متولدین دوقلو شده است؟

یک دلیل اینست که امروزه زنان دیرتر برای بارداری اقدام می کنند. تغییرات هورمونی با افزایش سن ممکن است موجب آزاد شدن بیش از یک تخمک در بدن در بازه های زمانی مختلف شود. اما بیشترین و بزرگترین دلیل افزایش میزان دوقلوزایی استفاده زنان از داروهای بارداری یا روش های کمک بارداری نظیر آی وی اف است.

اگر از روش های کمک بارداری استفاده کنم، چقدر احتمال دارد بیش از یک کودک داشته باشم؟

داروهای ضد ناباروری باعث تحریک تخمدان می شود و در نتیجه ممکن است در یک سیکل چندین سلول تخمک آزاد کند. اگر از آی وی اف استفاده کرده باشید، شانس دوقلو یا چندقلوزایی در شما بستگی به سن تان، تعداد جنین های قرار داده شده در رحم و فاکتورهای دیگر دارد. طبق آمار درصد دوقلو یا چندقلوزایی در روش آی وی اف به قرار زیر است :

  • ۲۹.۱ درصد برای زنان کمتر از ۳۵ سال
  • ۲۶.۵ درصد برای زنان ۳۵ تا ۳۷ ساله
  • ۲۰. ۹ درصد برای زنان ۳۸ تا ۴۰ سال
  • ۱۳.۶ درصد برای زنان ۴۱ تا ۴۲ ساله
  • ۸.۸ درصد برای زنان ۴۳ سال و بالاتر

تزریق داخل رحمی یا IUI که در آن اسپرم با استفاده از سرنگ داخل رحم تزریق می شود، تنها روش درمان ناباروری ست که به خودی خود ریسک دوقلو یا چندقلوزایی را افزایش نمی دهد؛ اما اکثر زنانی که از این روش استفاده می کنند باید در کنارش از قرص های ناباروری نیز استفاده کنند که در واقع دلیل دوقلو یا چند قلو شدن کودکانی که ازین طریق متولد می شوند همین قرص هاست نه IUI.

دیگر فاکتورهای دخیل در دوقلو یا چند قلوزایی

با اینکه باردار شدن دوقلوهای همسان تقریبا فقط بسته به شانس است اما فاکتورهایی وجود دارد که احتمال باردار شدن دوقلوهای ناهمسان را افزایش می دهد.

وراثت : اگر خودتان دوقلو باشید یا در خانواده دوقلو داشته باشید، احتمال اینکه بارداری دوقلو را تجربه کنید زیاد است.

سن : هرچه سن بالاتر رود، احتمال دوقلو یا چندقلوزایی در شما بیشتر می شود. زنانی که ۳۵ سال یا بیشتر دارند هورمون تحریک فولیکول یا (FSH) بیشتری نسبت به زنان با سن کمتر تولید می کنند. FSH هورمونی ست که باعث رشد تخمک و آزاد شدن آن از طریق تخمدان در هر ماه می شود؛ بنابراین بدن زنانی که FSH بیشتری تولید کند ممکن است در یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کند. طبق آمار زنانی که سن بالاتری دارند احتمال باروری در آنها کمتر است اما اگر بارور شوند احتمال دوقلوزایی در آنها نسبت به دیگر زنان بیشتر است.

سابقه دوقلوزایی : اگر یک بار دوقلو ناهمسان باردار شده باشید، احتمال اینکه در بارداری های بعدی نیز کودکتان دوقلو باشد زیاد است.

تعداد بارداری ها : هر چه تعداد بارداری هایتان بیشتر باشد، احتمال دوقلوزایی در شما نیز بیشتر است.

نژاد : احتمال دوقلوزایی میان سفید پوستان و نژاد آفریقایی-آمریکایی بیشتر است و آسیایی ها و اسپانیایی ها و پرتغالی ها کمتر آن را تجربه می کنند.

ساختار بدنی : احتمال دوقلوزایی (دوقلوهای ناهمسان) در زنان درشت اندام و قد بلند نسبت به زنان ریز اندام بیشتر است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *