چطور می توان زمان تخمک گذاری را تخمین زد؟

چطور می توان زمان تخمک گذاری را تخمین زد؟

روش دقیقی برای تخمین زمان تخمک گذاری وجود ندارد، اما چندین راه وجود دارد که می توانید محدوده زمان تخمک گذاری را تا حدودی حدس بزنید. بنابراین می توان برای بالا بردن شانس باروری زمان امیزش یا انجام IUI (تزریق داخل رحمی) از این بازه استفاده کرد. اگر تخمک آزاد شده با اسپرم ترکیب شود و در رحم لانه گزینی کند، شما باردار شده اید.

روش استفاده از تقویم

اگر سیکل قاعدگی تان منظم است – هر ماه در روز به خصوصی پریود می شوید – می توانید از این روش استفاده کنید. برای تخمین زمان تخمک گذاری، ۱۴ روز قبل از پریود بعدی را محاسبه کنید، زمان تخمک گذاری می شود روزی که تخمک آزاد می شود و پنج روز قبل از آن. مثلا اگر روز اول، اولین روز پریودتان است و روز ۲۸ روزی است که انتظار دارید پریود شوید، زمان تخمک گذاری شما می شود روز ۱۰ تا ۱۵ آن ماه. (البته احتمال بارداری در سه روز آخر این بازه بیشتر است).
این ساده ترین روش برای تخمین زمان تخمک گذاریست اما خیلی دقیق نیست. دلیلش هم اینست که تخمک گذاری به ندرت دقیقا ۱۴ روز قبل از قاعدگی رخ می دهد. در تحقیقی روی زنان دارای سیکل قاعدگی ۲۸ روزه، مشخص شد که روز تخمک گذاری بین روز هفتم تا ۱۹ قبل از پریودی متغیر است و فقط در ده درصد موارد ۱۴ روز قبل از پریودی اتفاق افتاده است.

استفاده از کیت های تشخیص دهنده زمان تخمک گذاری

چک کردن سطح هورمون ها با استفاده از کیت های تشخیص دهنده راه قابل اعتماد تری ست. با اینکه ممکن است در همه زنان اینطور نباشد. دو نوع کیت وجود دارد : نوعی که اکثرا از آن استفاده می کنند ادرار را برای تخمین زمان تخمک گذاری بررسی می کند و نوع دیگر بزاق دهان را. اگر زمان تخمک گذاری تان نزدیک باشد این کیت ها علامت مثبت را نشان خواهند داد.
این کیت ها سطح هورمون جسم زرد تخمدان (LH) را زمانی که بالا می رود تشخیص می دهند و این یعنی خیلی زود یکی از تخمدان ها یک تخمک آزاد خواهد کرد. در کیتی که مربوط به بزاق دهان است افزایش میزان استروژن که چند روز پیش از تخمک گذاری رخ می دهد، مورد شناسایی قرار می گیرد. این کیت ها را بدون نسخه می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

اندازه گیری مداوم حرارت پایه بدن (BBT)

یکی دیگر از روش های تخمین زمان تخمک گذاری یادداشت کردن مداوم حرارت پایه بدن است. حرارت پایه بدن پایین ترین میزان حرارت در طول ۲۴ ساعت است. در یک دوره قاعدگی درجه حرارت بدن زنان از کمترین میزان آغاز و بعد از پایان یافتن دوره به حداکثر میزان خود می رسد. با در نظر گرفتن این دماها و استفاده از دماسنج بازال می توان بازه تخمک گذاری را تعیین کرد.

بررسی مداوم مخاط گردنه ی رحم

عموما گردن رحم زنان در هنگام تخمک گذاری موکوس (ماده لزجی که از بدن خارج می شود) بیشتری برای تسهیل عمل لقاح تولید می کند. هرچه به زمان تخمک گذاری نزدیکتر شوید مخاط گردنه رحم سفیدتر و لغزنده تر می شود و همچنین آلت تناسلی زنان در این دوره مرطوب تر خواهد شد. برای بررسی تغییرات ایجاد شده در مخاط گردنه رحم، برداشتن بافت ناحیه تناسلی با یک پارچه تمیز در هر روز و یک زمان مشخص و مشاهده و ثبت آن ضروریست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *