۱۰ عادت بد که باعث آسیب کلیه ها می شود

۱۰ عادت بد که باعث آسیب کلیه ها می شود

کلیه ها نقش مهمی در سالم نگهداشتن بدن دارند. کار کلیه ها تولید سلولهای قرمز خون، تنظیم فشار خون، سم زدایی ارگان های داخلی بدن، خارج کردن آب اضافه بدن و کنترل کردن میزان مواد معدنی مورد نیاز باقیمانده در خون است. به همین دلیل از بین بردن عادات بد و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی از اهمیت زیادی برخوردار است. در زیر به ۱۰ عادت بد رایج که باعث آسیب کلیه ها می شود اشاره شده است :

۱. نگهداشتن ادرار

خالی نکردن به موقع مثانه یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری های کلیویست. اگر اغلب عادت مقاومت در برابر ادرار کردن را دارید، ادرار در مثانه مدت زمان بیشتری می ماند و باعث می شود باکتری ها سریعتر در این منطقه چند برابر شوند. این کار باعث بروز عواقبی جدی نظیر عفونت کلیه یا بی اختیاری ادراری شود.

۲. نشستن طولانی مدت

فعالیت فیزیکی منظم باعث بهبود فشار خون و متابولیسم نرمال می شود که هر دو از جمله فاکتورهای مهم در حفظ سلامتی کلیه هستند. نشستن طولانی مدت بدون حرکت ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. اگر در محل کار خود، روزانه بیش از ۸ ساعت روی صندلی می نشینید، سعی کنید در خانه فعال تر باشید و حداقل هفته ای ۲ تا ۳ بار ورزش کنید و هرازگاهی اطراف خانه پیاده روی کنید.

۳. ورزش های سخت و تمرین بیش از حد

انجام ورزش های سخت و سنگین به مدت طولانی می تواند باعث بروز غده ی عضلانی یا ماهیچه آمو شود؛ شرایطی که در آن عضلات آسیب می بینند و محتوای فیبرهای مرده درست وارد جریان خون می شود. این امر باعث بروز مشکلات سلامتی جدی نظیر نقص کلیه می شود.
بنابراین اگر تمرینات ورزشی خود را افزایش داده اید و دچار هم درد عضلانی و هم ادرار تیره رنگ شده اید باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

۴. استفاده بیش از حد از مسکن ها

گرچه برخی داروهای ضد التهابی نظیر آسپرین یا ایبوبروفن تا حدی ایمن هستند اما مصرف بی رویه آنها باعث آسیب کلیه و حتی نقص آن می شود. این امر به دلیل اینست که این مسکن ها جریان خون به کلیه ها را کم می کنند و باعث نقص کارکرد آنها می شوند خصوصا اگر از قبل به بیماری کلیوی دچار باشید. بنابراین اگر از درد شدید رنج می برید، باید مسکن ها را برای یک مدت کوتاه مصرف کنید و تا جایی که می شود کمترین دوز ممکن را استفاده کنید.

۵. عدم نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی باعث می شود کلیه ها ادرار بیشتری تولید کنند و سدیم و سم های بیشتری از طریق آن از بدن دفع کنند. اگر به اندازه کافی و به طور مرتب آب ننوشید، دچار سنگ کلیه دردناک خواهید شد. در اکثر افراد خوردن ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز کافیست، توجه کنید که فقط آب خالی باید بخورید نه نوشیدنی های دیگر. اما از کجا می توان فهمید آب کافی خورده اید؟ از رنگ ادرار، رنگ ادرار باید زرد روشن باشد. هرگونه رنگ دیگری در ادرار ممکن است نشانه آسیب کلیه باشد.

۶. عدم خواب کافی در طول شب

ثابت شده است که خواب و استراحت شبانه نه تنها برای سلامت کلی بدن که برای سلامت کلیه ها نیز واجب است. چرخه خواب و بیدار شدن هر فرد باعث تنظیم و هماهنگی کارکرد کلیه می شود و بافت های این ارگان فقط زمانی که می خوابید از نو احیا می شوند. بنابراین عدم خواب کافی باعث اختلال در این پروسه می شود و کلیه آسیب می بیند.

۷. مصرف نوشابه های رژیمی

طبق گفته متخصصان سلامتی بین مصرف نوشابه های رژیمی و بروز مشکلات کلیوی رابطه مستقیم وجود دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد مشخص کرد که کارکرد کلیه بیش از ۳۰۰۰ زن که روزانه ۲ یا بیشتر نوشابه رژیمی مصرف کرده اند، به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. بر خلاف تصور، نوشیدنی های شیرین شده با شکر اثر بد مشابه با نوشیدنی های شیرین شده با مواد مصنوعی را نشان ندادند (به عبارتی نوشیدنی های شیرین شده با شکر بهتر بودند).

۸. مصرف زیاد گوشت

مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی باعث تولید لسید بیشتر در خون و ایجاد فساد خون یا (acidosis) می شود؛ شرایطی که در آن کلیه نمی تواند سطح ph بدن را کنترل و تنظیم کند. به مرور زمان این امر باعث ایجاد مشکلات گوارشی و بیماری های کلیوی مزمن می شود. میزان پروتئین دریافتی روزانه که برای هر فرد توصیه می شود، حدود ۱ تا ۱.۶ گرم برای هر کیلو از وزن است. بنابراین به جای خوردن گوشت زیاد، بهتر است میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و انواع مختلف پروتئین نظیر تخم مرغ، ماهی، انواع لوبیا و مغزها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۹. استفاده بیش از حد از نمک و شکر

۹۵ درصد سدیم موجود در غذاها توسط کلیه ها و طی پروسه متابولیسم هضم می شود. بنابراین اگر غذاهای خیلی شور و پر نمک بخورید، ارگان ها باید برای از بین بردن این نمک اضافه کار بیشتری انجام دهند. در نهایت این امر ممکن است باعث عدم کارکرد خوب کلیه ها و احتباس آب در بدن و بالا رفتن فشار خون شود.
مصرف بیش از حد شکر نیز ممکن است باعث فشار خون بالا، ابتلا به چاقی مفرط و دیابت شود که همه این عوامل باعث آسیب کلیه می شود. میزان نمک توصیه شده دریافتی برای هر فرد حدود ۳.۷۵ گرم در روز یا ۰.۷۵ گرم قاشق چایخوری و میزان شکر توصیه شده ۲۵ تا ۳۸ گرم یا ۶ تا ۹ قاشق چایخوری در روز است. برای حفظ سلامتی کلیه ها به ترکیبات محصولاتی که از سوپر مارکت خریداری می کنید توجه کنید؛ مواد غذایی پروسس شده و بسته بندی شده معمولا سدیم و شکر زیادی دارند.

۱۰. نادیده گرفتن عفونت های رایج

زمانی که به یک بیماری رایج مثل سرماخوردگی، سرفه، آنفلونزا یا ورم لوزه دچار می شوید، بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی می سازد تا با آنها مقابله کند. این مولکول ها معمولا در قسمت فیلترهای کلیه جاسازی می کنند و باعث التهاب می شوند. بنابراین اگر بیماری مدت طولانی ادامه یابد، کلیه ها آسیب جدی می بینند. برای حفاظت از کلیه ها همیشه عفونت های باکتریایی را جدی بگیرید و آنها را به درستی درمان کنید؛ می توانید از سر کار مرخصی بگیرید، خوب بخوابید و اگر لازم بود آنتی بیوتیک مصرف کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *