۱۱ مورد از نشانه های اولیه بارداری

۱۱ مورد از نشانه های اولیه بارداری

ممکن است باردار شده باشید؟ برخی از نشانه های اولیه بارداری را میتوان در فاصله بین زمانی که باید پریود می شدید و نشدید یا یک یا دو هفته بعد از آن مشاهده کرد. حدود ۶۰ درصد از زنان متوجه نشانه های اولیه بارداری زمانی که فقط شش هفته شان است می شوند و به طور دقیق ۹۰ درصد هم زمانی که هشت هفته از بارداریشان می گذرد.
اگر سیکل قاعدگی خود را دنبال نمی کنید یا هر ماه تاریخ آن تغییر می کند، نمی توانید زمان دقیق پریود شدن خود را مشخص کنید. اما اگر متوجه برخی از نشانه های اولیه بارداری که در زیر آمده است در خود شدید (برای تمام زنان یکسان نیست) و نمی دانستید که چرا پریود نشدید، باید بگوییم که باردار هستید.

نفرت از غذا

اگر در نخستین روزهای بارداری باشید عجیب نیست که به بوی برخی غذاها یا نوشیدنی ها حساس باشید و حالت تهوع به شما دست دهد. این امر به احتمال زیاد در نتیجه افزایش سریع میزان استروژن در بدن تان است.حتی ممکن است نسبت به غذاهایی که همیشه دوست داشتید حالت تنفر پیدا کنید.

تغییر خلق و خو

تغییر خلق و خو در بارداری بسیار رایج است که بخش عمده آن مربوط به تغییرات هورمونی سیستم پیام رسانی مغز می باشد. واکنش هر فرد نسبت به این تغییرات متفاوت است. در بررسی انجام شده روی مادران مختلف مشخص شده است که برخی افزایش حس های مختلف هم خوب و هم بد را تجربه کردند در حالی که برخی دیگر افسرده تر یا نگران تر شده اند.
توجه : اگر احساس غمگین بودن یا ناامیدی می کنید یا نمی توانید از پس مسئولیت های روزمره خود برآیید یا فکر آسیب رساندن به خود به ذهنتان خطور کرده است بهتر است هر چه سریعتر به یک کلینیک روانشناسی یا روانشناس مراجعه کنید.

نفخ شکم

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری باعث می شود دائم احساس نفخ و ورم شکم داشته باشید درست شبیه احساسی که برخی زنان قبل از پریودی تجربه می کنند. به همین دلیل است که بیشتر لباس هایی را ترجیح می دهید که دور کمرشان آزاد و گشاد باشد حتی وقتی که رحم خیلی بزرگ نشده است.

تکرر ادرار

در اوایل بارداری تغییرات هورمونی سبب می شود که جریان خون در کلیه ها افزایش پیدا کند و بنابراین مثانه زود به زود پر شود و تکرر ادار را تجربه کنید. در طول بارداری تکرر ادار ممکن است ادامه یابد یا حتی بیشتر شود. در بارداری حجم خون افزایش چشمگیری می یابد و در نتیجه اسید بیشتری تولید و روانه مثانه می شود. این امر به دلیل فشاری است که جنین با رشد کردن به مثانه وارد می کند.

خستگی بیش از حد

دائم احساس خستگی می کنید؟ یا به عبارتی داغون و درمانده اید؟ گرچه که کسی نمی داند این سطح از خستگی برای چه ایجاد می شود اما احتمال می رود که به دلیل افزایش سریع هورمون پروژستون باشد که در نتیجه دائم دوست دارید به خواب بروید. گرچه که حالت تهوع صبحگاهی و تکرر ادرار و رفتن به دستشویی در طول شب نیز مزید بر این خستگی است.
با شروع سه ماهه دوم بارداری انتظار می رود انرژی بیشتری برای ادامه داشته باشید گرچه که بسیاری از خانم ها این بی خوابی های شبانه را گاهی تا آخر بارداری همراه با اضافه وزن و دیگر مشکلات مربوط به بارداری با خود به دوش می کشند.

درد پستان

یکی دیگر از نشانه های بارداری حساس شدن و ورم کردن پستان است که در نتیجه افزایش میزان هورمون هاست. ورم کردن و دردناک شدن سینه نمونه اغراق آمیز است از آنچه که درست هنگام پریودی برایتان اتفاق می افتد. انتظار می رود که این مشکل با عادت کردن بدن به تغییرات هوورمونی و در پایان سه ماهه اول کمتر شود.

خونریزی خفیف یا لکه بینی

این مورد کمی دور از عقل است چرا که وقتی بارداری رخ می دهد آخرین چیزی که می بینید عدم خونریزی است. اما اگر در بازه زمانی پریودی خود متوجه لکه بینی شدید جای نگرانی نیست و به احتمال قوی به دلیل لانه گزینی نطفه در دیواره های رحم است.
توجه : از هر چهار زن یک نفر در سه ماهه اول بارداری خونریزی خفیف یا لکه بینی را تجربه می کند. معمولا مشکل خاصی نیست اما گاهی هم می تواند در نتیجه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد. اگر خونریزی تان شدید بود یا همراه با درد و سرگیجه بود یا در کل شما را نگران کرد به دکتر یا ماما مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ

در برخی از زنان حالت تهوع صبحگاهی در ماه اول یا دوم بارداری خود را نشان می دهد و در برخی دیگر از همان دو هفته اول بارداری شروع می شود. و البته فقط در صبح ها نیست. حالت تهوع ناشی از بارداری (چه به استفراغ بیانجامد یا نه) هم صبح هم ظهر و هم شب رخ می دهد.
اکثر زنان بارداری که تجربه حالت تهوع را دارند معمولا در سه ماهه دوم از شر آن خلاص می شوند. و برای برخی دیگر یک ماه یا بیشتر طول می کشد تا تمام شود. تعداد کمی از زنان خوش شانس هم اصلا آن را تجربه نمی کنند.

عقب افتادن قاعدگی

اگر همیشه قاعدگی منظم دارید و فقط یک ماه عقب بیوفتد شاید ترجیح دهید قبل از بررسی نشانه های بالا تست بارداری انجام دهید. اما اگر قاعدگی منظم ندارید یا تاریخ سیکل تان را دنبال نمی کنید، حالت تهوع و حساس شدن پستان ها و دیگر نشانه ها ممکن است نوید بارداری را قبل از اینکه به قاعدگی خود فکر کنید به شما بدهد.

افزایش دمای پایه بدن

اگر دمای پایه بدن خود را در جایی یادداشت کنید و متوجه شوید که بیشتر از دو هفته همچنان سیر صعودی دارد احتمال دارد که باردار شده باشید.

تست بارداری خانگی مثبت

علی رغم آنچه که روی این تست ها نوشته شده است به نتیجه شان معمولا تا یک هفته بعد از عقب افتادن یک سیکل قاعدگی نمی شود اعتماد کرد. بنابراین اگر زودتر از این زمان از این نوع تست استفاده کردید و جواب منفی گرفتید بهتر است چند روز بعد مجددا ان را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که جنین قبل از اینکه بفهمید باردار هستید رشد خود را آغاز می کند بنابراین تا فهمیدن کامل این موضوع باید بسیار مراقب سلامتی خود باشید و نشانه های اولیه بارداری را در خود بررسی کنید.

به محض اینکه جواب مثبت از آزمایش بارداری گرفتید باید به دکتر مراجعه کنید تا بتوانید این دوران شیرین را هرچه بهتر و آسان تر سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *