۶ نشانه کمبود ویتامین که در صورت نمایان می شود

۶ نشانه کمبود ویتامین که در صورت نمایان می شود

در آغاز فصل بهار، کمبود ویتامین معمولا شایع می شود. بدون ویتامین احساس خستگی و بی روحی خواهیم داشت و خیلی راحت هدف اکثر ویروس ها قرار می گیریم. برای اینکه بفهمید کمبود ویتامین دارید یا نه، ساده ترین راه نگاه انداختن به خودتان در آینه است؛ در زیر به چند نشانه کمبود ویتامین که در صورت نمایان می شود اشاره شده است :

۱. رنگ پریدگی بیش از حد

شمار کمی از افراد در آخر زمستان، پوست خود را برنزه می کنند، اما اگر پوست صورت تان بیش از حد معمول رنگ پریده شده است نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن تان است. بدون این ویتامین احساس سردی و خستگی خواهید کرد. این ویتامین در گوشت و محصولات دریایی به مقدار کافی وجود دارد.

۲. موی خشک

موی خشک و شکننده که دارای شوره نیز هست از نشانه های کمبود بیوتین یا ویتامین B7 در بدن است. این کمبود معمولا در اثر استفاده از آنتی بیوتیک ایجاد می شود. منابع خوب این ویتامین عبارتند از : گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه، قارچ و حبوبات. برای به حد نصاب رسیدن انواع ویتامین ها در بدن بهتر است تا مدتی رژیم گرفتن را کنار بگذارید و فقط روی رساندن ویتامین ها به بدن تمرکز کنید.

۳. چشم های پف دار

اگر متوجه ورم یا پف دور چشم های خود یا دیگر اعضای بدن مانند دست یا پا شدید، ممکن است به دلیل کمبود lodine (عنصر ید) در بدن باشد که رایج ترین منبع آن نمک یددار است. عنصر ید در غذاهای دریایی مثل میگو، خرچنگ، جلبک دریایی، انواع لبنیات و حتی نان وجود دارد.

۴. لب های بی رنگ

لب های بی رنگ یا رنگ پریده نشانه کمبود آهن در بدن است. فشار خون شریانی کم و سرماخوردگی های مکرر از دیگر نشانه های رنگ پریدگی لب هاست. برای جبران کمبود آهن کافیست گوشت قرمز بیشتر مصرف کنید و برای مدتی از خوردن غذاهای دارای کلسیم زیاد اجتناب کنید.

۵. خونریزی لثه

خونریزی لثه می تواند به دلیل کمبود ویتامین C در بدن باشد. کمبود این ویتامین می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن، دردهای عضلانی و مشکلات مربوط به دندان ها شود. ویتامین C در انواع مرکبات و فلفل قرمز وجود دارد.

۶. خستگی زیاد، سر گیجه و احساس مورمور شدن در اثر خواب رفتگی

اگر حتی وقتی که به اندازه کافی خواب و استراحت داشته اید، احساس خستگی می کنید، ممکن است به علت کمبود ویتامین B12 در بدن باشد. در این شرایط، انتقال اکسیژن به اندام ها مختل می شود و در نتیجه خستگی، سرگیجه و خواب آلودگی به سراغتان می آید. ویتامین B12 همچنین در عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی نیز نقش مهمی ایفا می کند و کمبود آن می تواند بی حسی یا مورمور شدن دست و پا در اثر خواب رفتگی یا احساسی شبیه به شک امواج الکتریکی را در بدن ایجاد کند.

توجه داشته باشید که نشانه های ذکر شده، نشانه های غیرمستقیم کمبود ویتامین در بدن است. اگر متوجه یک یا چند تا از این نشانه ها در خود شدید، برای تشخیص بهتر حتما به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *