۸ خوراکی مفید برای سلامتی

۸ خوراکی مفید برای سلامتی

هر زمان که مریض می شویم سریع دنبال قرص، کپسول و شربت های مختلف می گردیم تا علایم مریضی را کمتر کنیم. زردچوبه، اسفناج، سیر و موز خوراکی های مفید برای سلامتی هستند که در آشپزی و طبخ غذا نیز می توان از آنها استفاده کرد. خواص بی شماری که این خوراکی ها دارند باعث می شود گاهی بتوان مانند قرص، -به همان اندازه خوب برای سلامتی– از آنها استفاده کرد. در زیر به خواص چند خوراکی که شاید تا به حال نمی دانستید اشاره شده است :

۱. زردچوبه

این ادویه پر مصرف یک آنتی اکسیدان طبیعیست که از چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. کورکومین موجود در زردچوبه ((Curcumin) یا دی فرولوئیل متان جزء فعال ادویه زردچوبه است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است.) در جلوگیری از تاری دید و بروز آب مروارید موثر است. کورکومین همچنین از چشم در برابر سمومی که باعث اب مروارید می شود و مشکلاتی که بعد از عمل آب مروارید ممکن است برای فرد ایجاد شود، محافظت می کند. تحقیقات نشان داده است که کورکومین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می تواند باعث کاهش علایم افسردگی شود. کورکومین می تواند سروتونین و دوپامین را در بدن ذخیره کند و در نتیجه باعث بهبود خلق و خو شود. علاوه بر این، کورکومین می تواند در کاهش تورم و درد نیز موثر باشد خصوصا در افرادی که به بیماری آرتریت مبتلا هستند (البته اگر برای این منظور می خواهید از کورکومین استفاده کنید باید دوز بیشتری نسبت به دوزی که در زردچوبه وجود دارد استفاده کنید) بنابراین بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با پزشک در این خصوص مشورت کنید.

۲. موز

پوست موز یکی از درمان های خانگی برای کاهش کبودی پوست و بهبود سریعتر آن است. برای این منظور پوست موز را روی پوست بمالید و یک شب بماند. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید.
موز سرشار از پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است و به همین دلیل برای سلامت قلب بسیار مفید است. پتاسیم باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته می شود. اگر مبتلا به اسهال باشید، مصرف موز می تواند با ذخیره مقادیر کافی فیبر، پتاسیم و دیگر مواد ضروری از دست رفته طی اسهال به بدن کمک بزرگی به سیستم هضم و گوارش تان کند. موز همچنین می تواند خشکی و خارج پوست سر را با مرطوب کردن پوست و از بین بردن پوسته ها و تورم آن بهبود بخشد. برای این کار موز له شده را مانند ماسک به پوست سر بمالید.

۳. اسفناج

اسفناج سرشار از پتاسیم، منیزیوم مواد معدنی دیگر است. به همین دلیل برای ثابت کردن فشار خون می توان از آن استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که رژیم سرشار از اسفناج می تواند باعث بهبود تنگی عروق و سلامت قلب و عروق شود. ویتامین k موجود در اسفناج در جلوگیری از شکستگی استخوان بسیار مفید است و باعث جذب کلسیم بیشتر می شود. ویتامین A در اسفناج به وفور وجود دارد و همین ویژگی باعث می شود اسفناج برای پوست، مو و زیبایی کلی بدن مفید باشد. ویتامین A تولید روغن در پوست و فولیکول های مو را کنترل می کند و در نتیجه از تولید زیاده از حد آن جلوگیری می کند. ویتامین C از دیگر ویتامین های فراوان در اسفناج است که برای ساخت کلاژن به کار می رود.

۴. شوید

اسانس های روغنی موجود در شوید از مسکن های بسیار خوب برای درمان خانگی بی خوابی ست. فلاونول و ویتامین B موجود در شوید باعث تولید آنزیم ها و هورمون هایی می شود که به خواب بهتر کمک می کند. شوید به عنوان یک داروی ضد نفخ نیز می تواند مورد مصرف قرار گیرد. برگ ها و دانه های شوید را می توان برای خوشبو و تازه کردن دهان نیز به کار برد. اسانس های روغنی موجود در آنها دارای خواص ضد میکروبی ست که باعث کشته شدن میکروب های دهان و مهار فساد آنها می شود.

۵. انار

تحقیقات زیادی که روی انار انجام شده است ثابت کرده است که به دلیل آنتی اکسیدان فراوان موجود در آن، باعث کاهش تورم می شود. طبق تحقیقات، خوردن روزانه آب انار به مدت ۲ هفته در بیماران دارای فشار خون بالا باعث کاهش فشار خون می شود و مصرف مرتب آن در بیمارانی که به انسداد شراین مبتلا هستند سبب بهبود جریان خون می شود. به دلیل وجود ویتامین و مواد معدنی، انار می تواند باعث افزایش هموگلوبین و تعداد سلول های قرمز خون شود.

۶. چغندر

چغندر سرشار از آهن -ترکیب اصلی هموگلوبین- است و برای رشد، افزایش و عملکرد بهتر سلولهای مناسب است. چغندر دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاریست از جمله ویتامین A، C، فولیک اسید، منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، منیزیوم، پتاسیم و بسیاری دیگر … که برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. چغندر همچنین دارای فیبر فراوان است که برای گوارش و درمان یبوست بسیار مفید است.

۷. شکلات تلخ

پودر کاکائوی فراوان موجود در شکلات تلخ باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ باعث افزایش گردش خون به مغز می شود و در نتیجه عملکرد آن را بهبود می بخشد.

۸. سیر

مصرف مداوم سیر (خام یا پخته) می تواند باعث کاهش ابتلا به سرماخوردگی شود. تحقیقات نشان داده است که سیر می تواند به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد در کاهش ابتلا به بیماری های مزمن در بزرگسالان موثر باشد. سیر همچنین با کاهش فشار خون و میزان کلسترول در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

نکته :

راهکارهای بالا برای بسیاری از افراد کاربرد دارد اما جایگزین درمان حرفه ای نمی شود. اگر با انجام راهکارهای بالا هنوز هم علایم بیماری را خود مشاهده کردید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان حرفه ای قرار بگیرید، اگر می خواهید از این خوراکی ها به عنوان درمان خانگی استفاده کنید باید به دوز مصرف و هماهنگی آنها با قرص هایی که مصرف می کنید توجه کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *