۹ راه برای از بین لکه های قرمز روی پوست

۹ راه برای از بین لکه های قرمز روی پوست

حتما تا به حال دچار لکه های قرمز ناشی از خشک شدن پوست شده اید. اگر با درمان های ساده خانگی و استفاده از داروهای مختلف این لکه ها برطرف نشدند، بد نیست راه های زیر را هم امتحان کنید :

۱. پوست را مرتب مرطوب کنید

از آنجا که لکه های قرمز فقط وقتی پوست خشک باشد ایجاد می شوند، مرطوب نگهداشتن آن کمک بزرگی خواهد بود. گرچه کرم های مرطوب کننده به تنهایی این مشکل را حل نمی کنند اما تا حدی خارش و پوسته پوسته شدنش را بهبود می دهد. اگر پوست حساسی دارید از مصرف محصولاتی که از مواد شیمیایی و الکل در ساختشان استفاده شده است، خودداری کنید.

۲. از نمک اپسوم یا فرنگی اصل استفاده کنید

طبق WebMD، نمک اپسوم می تواند ناهمواری ها و خشکی پوست را برطرف کند. این نمک دارای منیزیوم است که کمبود آن در بدن ممکن است در نتیجه استرس باشد. با اضافه کردن دو قاشق پر از این نمک به وان حمام، نه تنها از شر علائم پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خود ایمنی) خلاص می شوید بلکه حس ریلکس بودن و رهایی از مشکلات روزمره را نیز تجربه خواهید کرد. دو تا شش هفته روزانه ازین نمک در حمام استفاده کنید تا از اثرات بی نظیر آن بهره مند شوید.

۳. استفاده از روغن درخت چای در شامپو یا حمام

روغن درخت چای مدت هاست به خاطر اثر صد باکتریایی و ضد آماسی که دارد برای درمان انواع بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس به کار می رود. اما باید توجه داشت که نباید در این نوع بیماری، این روغن را به طور مستقیم در موضع بمالید. می توانید آن را آب رقیق کنید یا با روغن زیتون قاطی کنید و به کمک پنبه روی پوست بمالید. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را در وان حمام بریزید یا از شامپویی استفاده کنید که روغن درخت چای در آن وجود داشته باشد. اگر پیدا کردن این شامپو برایتان سخت است می توانید به نسبت یک به ده روغن را به شامپوی همیشگی خود استفاده کنید.

۴. از صابون هایی که در آن قطران زغال سنگ وجود دارد استفاده کنید

قطران زغال سنگ (آبگونه غلیظ و سیاه که از تقطیر زغال سنگ به دست می آید و در صنعت کاربردهای زیادی دارد) از دیگر مواد طبیعی هستند که تاثیر آن در درمان بیماری پسوریازیس اثبات شده است. این ماده می تواند تولید سریع سلولهای پوست را کند، کند و لکه های قرمز پوست و خارش آن را برطرف کند. اما ممکن است پیدا کردن این صابون سخت باشد یا فقط با نسخه ارائه شود. در اینگونه موارد می توانید از صابون قیر کاج (که در داروسازی و صنعت کاربرد دارد) و اثری مشابه دارد استفاده کنید.

۵. استفاده مداوم از زردچوبه

معمولا زردچوبه را به عنوان یک ادویه در غذا می شناسیم اما تحقیقات نشان می دهد که در کم کردن علایم بیماری پسوریازیس نیز نقش اساسی دارد. خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه می تواند لکه های قرمز روی پوست را تا حدودی درمان کند و عوامل ایجاد کننده بیماری وینده پسیوریازیس را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. طبیعی ترین و ساده ترین راه برای استفاده از زردچوبه همان اضافه کردنش به هر غذاست، اما می توانید از کپسول های زردچوبه هم استفاده کنید البته حتما قبل از مصرف از دکتر خود مشورت بگیرید.

۶. سعی کنید کمتر دچار استرس شوید

طبق تحقیقات به عمل آمده استرس نقش بزرگی در ایجاد پسوریازیس دارد. بسیاری از افراد علایم این بیماری را ابتدا پس از یک واقعه یا زمان استرس زا در زندگی، در خود مشاهده کرده اند. بنابراین باید برای کم کردن استرس روزانه راهی برای ریلکس کردن خود بیابید. همچنین باید از غذاهای سالمتر استفاده کنید، آب زیاد بنوشید، خواب کافی داشته باشید و تا جایی که امکان دارد ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

۷. از محصولاتی که دارای الکل و مواد شیمیایی مضر هستند استفاده نکنید

اگر پسوریازیس دارید باید از مصرف محصولات عطری، دارای الکل و اسیدهای مختلف پرهیز کنید. در عوض از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص “پوست های حساس” هستند. ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید و قطران زغال سنگ که توسط اداره کل خوراک و دارو در درمان پسیوریازیس موثر شناخته شده اند یا کره شی (درختی که از آن روغن می گیرند و در صابون سازی مورد استفاده قرار می گیرد) که معمولا در مرطوب کننده ها استفاده می شود برای بهبود علایم این بیماری مفید هستند. همچنین در انتخاب شوینده های مختلف هم دقت کنید پوست تان به آنها حساسیت نداشته باشد. در انتها از پوشیدن لباسهای پشمی و موهر هم خودداری کنید.

۸. از سبزیجات بیشتر استفاده کنید

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که افراد دچار پسیوریازیس از سبزیجات کم استفاده می کنند. استفاده از گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و انواع فلفل در این رابطه بسیار مفید است. در عوض بهتر است استفاده از شکر، لبنیات و فیبر غلات کامل را به حداقل رساند.

۹. استفاده از مکمل های غذایی

اگر با استفاده از راههای طبیعی علایم بیماری پسوریازیس از بین نرفت می توانید با مشورت با پزشک خود از مکمل های غذایی استفاده کنید. روغن ماهی، ویتامین D، آلوئه ورا و مکمل گلوکوزامین اگر در دوزهای صحیح استفاده شوند، می توانند در بهبود علائم پسوریازیس موثر باشند. یکی دیگر از موادی که فقدانش در بدن بیماری پسوریازیس را ایجاد می کند اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. استفاده از مکمل های این نوع ماده غذایی می تواند به بهبود پسوریازیس کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *