رشد قد تا کی ادامه می یابد؟

رشد قد تا کی ادامه می یابد؟

عامل اصلی و تعیین کننده در رشد قدی افراد، ژنتیک است. یعنی قد هر فرد با توجه به قد پدر و مادر و یا میانگین این دو بلند می شود. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که در افزایش قد تاثیر گذار است. از جمله آنها می توان به ورزش و تغذیه مناسب و شروع زمان بلوغ اشاره کرد.

ورزش کردن

ورزش کردن باعث ترشح هورمون رشد می شود. اگر ورزش در هنگام رشد کودک انجام شود حدود پنج سانت قد او را افزایش خواهد داد. انتخاب نوع ورزش نیز در این امر مهم است زیرا ورزش های سنگین ممکن است به بدن آسیب رسانده و رشد طولی استخوان ها را متوقف سازد.

تغذیه سالم

اگر تغذیه خوبی داشته باشید، الگوی خوابتان منظم باشد و ورزش هم در کنارش انجام دهید می توانید به بالاترین قد ممکن خود برسید. پروتئین به خصوص نوع حیوانی آن مانند گوشت و تخم مرغ در رشد قد بسیار موثر است. کلسیم نیز عنصر اصلی در ترکیب استخوان است که بدون دریافت آن از طریق تغذیه سالم قد فرد حتی به بالاترین نقطه از نظر ژنتیک و وراثت هم نخواهید رسید. شیر و لبنیات و مرکبات منبع غنی کلسیم هستند.

شروع زمان بلوغ

شروع زمان بلوغ نیز از دیگر عوامل دخیل در رشد قد افراد است. هرچه دوره بلوغ دیرتر آغاز شود فرصت بیشتر برای رسیدن به حداکثر قد ژنتیکی وجود خواهد داشت. بنابراین هر اقدامی در جهت افزایش قد باید قبل از سن بلوغ باشد. این سن برای دختران بین ۱۵ تا ۱۶ سالگی و برای پسران بین ۱۷ تا ۲۰ سالگی است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *