جاهای دیدنی رم؛ ۳۰ جاذبه گردشگری که قبل از مرگ باید ببینید

جاهای دیدنی رم؛ ۳۰ جاذبه گردشگری که قبل از مرگ باید ببینید

شهر قدیمی رم مقصد بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط دنیا است و روایتی از فرهنگ و تاریخ ایتالیا را در قلب خود دارد. جاذبه های گردشگری شهر رم هر سال توریست‌های زیادی را به سمت اروپا می‌کشاند. تا قبل از رم، شهر تاریخی و هنری فلورانس پایتخت ایتالیا بوده‌است و زیرزمین‌های اسرار آمیز آن داستان‌های زیادی را از هنرمند معروف پیکرتراش، میکل آنژ روایت می‌کند. در این مقاله جاهای دیدنی رم و ۳۰ جاذبه گردشگری که قبل از مرگ باید ببینید را لیست کرده ایم.

در مدت زمانِ زیادی که آنجا به سر بردم پیدا کردنِ فعالیت‌های جذاب در روم هرگز برایم دشوار نبود. جذابیت‌های روم شگفت‌انگیز است. فکر نمی‌کنم جاهای زیادی در دنیا باشد که بتواند چنین ترکیب فوق‌العاده‌ای از تاریخ برجسته، مکان‌های باستان‌شناسی، کلیساها، موزه‌ها و هنرهای مدرن و عتیق را در خود جای دهد. تنها موردی که می‌توانم به آن فکر کنم اورشلیم است و البته همین پایتخت اسرائیل هم به نظر من از آن شکوه و عظمتی که روم دارد بی‌بهره است.

۳۰ موردی که نباید در روم از دست بدهید – چطور بدون انتظار کشیدن در صف وارد شویم.

۱. از موزه واتیکان، کلیسای سیستین و کلیسای سنت پیتر دیدن کنید

جاهای دیدنی رم - از موزه واتیکان، کلیسای سیستین و کلیسای سنت پیتر دیدن کنید

 

بدون تردید بازدید از واتیکان در روم یکی از چیزهایی است که هرگز نباید از دست بدهید. کلیسای سنت پیتر مشهورترین کلیسا در جامعه مسیحیت است. این کلیسا در سبک رنسانسی و آرایش عجیب خود مجلل و فاخر است و درون آن آثار برنینی (Bernini) ، میکل آنژ و ویگنولا (Vignola) به چشم می‌خورد.

۲. به سمت قلعه سنت پیتر بالا بروید

جاهای دیدنی رم - به سمت قلعه سنت پیتر بالا بروید

جاهای زیادی در شهر روم وجود ندارد که بتوان یک منظره کامل از این شهر را تماشا کرد (البته من چند مورد می‌شناسم، در ادامه بیشتر راجع‌به آن‌ها حرف می‌زنم) اما یکی از بهترین چیزهایی که در روم می‌توان دید بدون شک یک پانورامای جذاب است. من فکر می‌کنم بالای طاقِ سنت پیتر تماشایی‌ترین منظره شهر ایجاد می‌شود. در این منظره میدان سنت پیتر، Via della Conciliazione ، قلعه سنت آنجلو و رودخانه تیبر (Tiber River) به چشم می‌آید. به عبارت دیگر حیف است که در روم باشید و این صحنه را از دست بدهید.

۳. از قلعه سنت آنجلو سیاحت کنید

جاهای دیدنی رم - از قلعه سنت آنجلو سیاحت کنید

بازدید از قلعه سنت آنجلو به یکی از محبوب‌ترین کارهایی که در روم انجام داده‌اید تبدیل خواهد شد. یک قلعه عظیم است که ساختِ آن در سال 139 قبل از میلاد آغاز شده است. در ابتدا به عنوان مقبره امپراطور هادریان درنظر گرفته شده بود اما بعدها به ارگ قرون وسطایی، زندان و یک محل امن برای پاپ‌ها در دوران ناآرامی سیاسی بدل شد. یک راهرو وجود دارد که کاخ واتیکان را به قلعه اتصال می‌دهد و همین راه مسیر فرار را برای پاپ‌ها ایجاد می‌کرد.

۴. از تپه و موزه‌های کاپیتولین (Capitoline) بازدید کنید

جاهای دیدنی رم - از تپه و موزه‌های کاپیتولین (Capitoline) بازدید کنید

در بین چیزهایی که می توان در روم انجام داد، من بازدید از تپه کاپیتولین و موزه‌هایش را به شما پیشنهاد می‌دهم. این کاخ توسط میکل آنژ طراحی شده و این یک اثر واقعی از خودِ هنر است. به راحتی می‌توانید ببینید که چرا یکی از برترین جاذبه‌های توریستی شهر روم می‌باشد.

۵. به کولوسئوم (Colosseum) سر بزنید

جاهای دیدنی رم - به کولوسئوم (Colosseum) سر بزنید

به عنوان یک فرد ناموفق در کوله‌پشتی انداختن، که به همه محل‌هایی که افراد زیادی نمی‌خواهند آن‌ها را “خیلی توریستی” بنامند و سعی می‌کنند خودشان را از توریست‌ها جدا کنند و خودشان را گردشگر جا بزنند، هیچوقت خیال نمی‌کردم روزی بازدید از پایتخت ایتالیا را به کسی پیشنهاد بدهم و از چیزی که به عنوان اولین جاذبه‌های برتر در روم شناخته می‌شود صرف نظر کنم. و این همان کولوسئوم است.

۶. به رومن فروم (Roman Forum) و تپه پالاتین (Palatine Hill) بروید

جاهای دیدنی رم - به رومن فروم (Roman Forum) و تپه پالاتین (Palatine Hill) بروید

رومن فروم یکی از بهترین چیزهایی است که در شهر روم باید ببینید. دقیقاً هم کنار کولوسئوم واقع شده است. پس یعنی در یک روز می‌توانید از هر دوی آن‌ها دیدن کنید. در اوایل روزهای جمهوری اینجا یک محل بی‌نظم بود که غرفه‌های غذا، معبد و مجلس سنا داشت. در نهایت غرفه‌های غذا با مراکز تجاری و دادگاه‌ها جانشین شدند و فروم یک مرکز تشریفاتی تحت امپراطوری باقی ماند.

۷. از حمام‌های کاراکالا (Caracalla) بازدید کنید

جاهای دیدنی رم - از حمام‌های کاراکالا (Caracalla) بازدید کنید

حمام‌های کاراکالا که از کولوسئوم هم خیلی دور نیستند یکی از باحال‌ترین مکان‌هایی است که در روم باید بازدید کنید. اینجا مجموعه بزرگی از حمام است (حدوداً 1600 نفر می‌توانند بطور همزمان در اینجا حمام کنند) این مکان بیشتر از سایر مکان‌ها در روم با گذر زمان آسیب دیده است اما همچنان بازدید از این محل جذابیت ویژه‌ای را داراست. هزینه ورود به حمام‌های کاراکالا 11 یورو است. اگر خواستید راهنمای صوتی دریافت کنید هزینه بلیط 17 یورو می‌شود. مدت زمان بازدید شما از این محل تا یک ساعت و سی دقیقه طول خواهد کشید.

۸. از دیدنِ زیارتگاه پانتئون (Pantheon) لذت ببرید

جاهای دیدنی رم - از دیدنِ زیارتگاه پانتئون (Pantheon) لذت ببرید

یکی از چیزهایی که نباید در روم از دست بدهید بازدید از پانتئون است. این محل در سال 126 قبل از میلاد به دستور امپراطور هادریان ساخته شد و به عنوان یک معبد کارآیی داشت. بعدها به شکل کلیسای کاتولیک درآمد. گنبدِ آن به عنوان یکی از بهترین بناهای حفظ شده از دوران باستان درنظر گرفته می‌شود. درون آن می‌توانید مقبره هنرمندان مشهور ایتالیایی رافائل و پادشاه ویکتور امانوئل دوم را ببینید. ورود به پانتئون هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد چون یک کلیساست. اما اگر خواستید می‌توانید یک راهنمای صوتی دریافت کنید که برای حدود 35 دقیقه شما را در اطراف می‌چرخاند و قیمت آن 5.5 یورو است.

۹. دوموس أورا (Domus Aurea) را کشف کنید

جاهای دیدنی رم - دوموس أورا (Domus Aurea) را کشف کنید

اگر می‌خواهید از یک مکان منحصربه‌فرد دیدن کنید مستقیماً به سراغِ دوموس أورا بروید. اینجا یک ویلای زیباست که پس از آتش‌سوزی عظیم 64 قبل از میلاد که بیشتر شهر را از بین برد به دستور امپراطور Nero ساخته شد. تا چند سال قبل این محل به روی عموم باز بود و حفاری‌ها دوباره ادامه پیدا کرد، تا جایی که بازدیدکنندگان مجبور بودند کلاه ضخیمی به سر کنند.

۱۰. در زیباییِ کاخ Doria Pamphilj محو شوید

در قرن هفده به دستور پاپ (Pope Innocent X) ساخته شده و در قلبِ روم در Via del Corso 305 – قرار گرفته است. اینجا گالری هنری و کاخ زیبایی است که می‌توانید به تحسینِ نقاشی‌ها و سقف‌های کار شده‌ای که توسط هنرمندانی نظیر Caravaggio، Caracci و Bernini ساخته شده‌اند بپردازید.

۱۱. در باغ‌ها و گالری‌های Borghese گشت بزنید

ویلا بورقسه (Villa Borghese) یکی از جالب‌ترین مکان‌هایی است که وقتی در شهر روم هستید باید بازدید کنید. باغ‌ها واقعاً زیبا و چشم‌نوازند، مخصوصاً تراس Pincio . اما کسانیکه عاشق هنر هستند از دیدنِ نمایشگاه هنری که با نقاشی و مجسمه‌های برنینی (Bernini)، کانووا (Canova)، کاراواگیو (Caravaggio) و تیتیان (Titian) مملو شده لذت خواهند برد.

۱۲. از دیدن جذاب‌ترین منظره‌های شهر لذت ببرید

جاهای دیدنی رم - از دیدن جذاب‌ترین منظره‌های شهر لذت ببرید

من قبلاً گفته بودم که منظره از کلیسای سنت پیتر شگفت‌انگیزتر است. ولی می‌دانستید مکانی دیگر هم هست که دسترسی به آنجا رایگان است و باعث می‌شود از زیبایی شهر حظ کنید؟ باغ پرتقالی (The Orange Garden) که به ایتالیایی می‌شود: Giardino degli Aranci ، باغ پرتقالی در تپه آونتین قرار دارد که از آنجا تا کولوسئوم را به راحتی می‌توان قدم‌زنان پیمود. این باغ‌ها در سال 1932 توسط رافائل دِ ویکو طراحی شده و به خوبی نگهداری شدند. از آنجا مناظر دلربا و چشمگیری از شهر روم و واتیکان را می‌توانید تماشا کنید.

۱۳. از کلیسای San Clemente دیدن کنید

جاهای دیدنی رم - از کلیسای San Clemente دیدن کنید

اگر می‌خواهید از کلیسایی در روم که شهرت کم تری دارد (حداقل برای خارجی‌ها!) دیدن کنید بروید به سمت San Clemente. این یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر است. در روی جایگاهی ساخته شده که مسیحیان عادت داشتند عبادت کنند آن هم زمانی که می‌خواستند مذهبشان مخفی بماند. حفاری‌های بعدی سطوح مختلفی از کلیسا را به نمایش گذاشت: یکی از آن‌ها به قرن یکم برمی‌گردد، یکی دیگر به قرن چهارم. ظاهرا یک مورد قدیمی‌تر هم وجود دارد که در طول 64 آتش‌سوزی که توسط Nero انجام شده نابود گشته است.

۱۴. کلیسای سنت جان در Lateran

سنت جان در لتران محله Esquilino واقع شده است. اینجا جایگاه پاپ در روم و قدیمی‌ترین کلیسای شهر است. از اینجا می‌توانید لتران اوبلیسک (Obelisk) که احتمال می‌رود بزرگ‌ترین اوبلیسک مصری پابرجا در جهان باشد را ببینید که دقیقاً خارج از کلیسا قرار گرفته است. این محل بخاطر اسکالاسانکتا (Scala Sancta) نیز مشهور است. (اسکالاسانکتا یک راه پله ی 28 پله‌ای است که گفته می‌شود حضرت مسیح برای رفتن به محاکمه‌اش در اورشلیم از آن بالا رفته است.)

۱۵. دخمه سنگ قبور و Appian Way را کشف کنید

جاهای دیدنی رم - دخمه سنگ قبور و Appian Way را کشف کنید

The Appian Way یکی از قشنگ‌ترین مکان‌هایی است که باید در روم ببینید. این جاده مشهور در 312 قبل از میلاد برای ارتباط روم با شهرهایی مثل ناپل و بریندیسی ساخته شده بود. این جاده هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طول Appian Way می‌توانید از کلیسای Domine Quo Vadis که در قرن نهم ساخته شده، و همینطور دخمه قبور St. Callixtus که 16 پاپ در آن سوزانده شدند دیدن کنید.

۱۶. دستتان را بگذارید روی دهانِ حقیقت

جاهای دیدنی رم - دستتان را بگذارید روی دهانِ حقیقت

به نقل از افسانه قرون وسطایی دهان حقیقت (Mouth of Truth) دستِ دروغگوها را گاز می‌گیرد. شما هم می‌توانید امتحان کنید. دقیقاً در ورودی سانتا ماریا در کلیسای Cosmedin قرار گرفته است. یک سنگ مرمر عظیم است که به قرن یکم برمی‌گردد و در 1632 توسط کلیسا قرار داده شده است. دهان حقیقت به لطفِ فیلمِ Roman Holidays (تعطیلات رومی) با بازی گرگوری پک و ادری هاپبورن به شهرت جهانی دست یافته است.

۱۷. با وسپا چرخ بزنید

جاهای دیدنی رم - با وسپا چرخ بزنید

من با تماشای فیلم‌های قدیمی مثل تعطیلات رومی (Roman Holidays) و La Dolce Vita و با اسطوره اسکوترهای وسپا بزرگ شدم. یکی از آن‌ها را داشتم اما وقتی به خارج از کشور سفر کردم آن را فروختم. نیازی به گفتن نیست، گشت زدن در اطراف با اسکوتر یکی از باحال‌ترین کارهایی است که می‌توان در شهر روم انجام داد و همانند شهروندان همانجا قدرِ روم را دانست. تورهای وسپا را می‌توانید بطور آنلاین رزرو کنید. برخی از آن‌ها را می‌توان بطور مستقل انجام داد ولی به مسیریاب و نقشه نیاز دارند.

۱۸. با Ape Calessino رانندگی کنید

یکی از مفرح‌ترین چیزهایی که من سال 2016 انجام دادم تور ساردینیا با کلسینو (وسیله نقلیه چرخ دار/ Ape Calessino) بود. فقط می‌توانستم تصور کنم که چقدر خوب می‌شود اگر بتوان یکباره کل روم را گشت و واقعاً خوشحال شدم وقتی فهمیدم که حالا می‌توان کلسینو را برای گشت و گذار اطراف شهر کرایه کرد. قطعاً این یکی از مفرح‌ترین کارهایی است که می‌توان در روم انجام داد.

۱۹. هنرهای خیابانی را کشف کنید

جاهای دیدنی رم - هنرهای خیابانی را کشف کنید

یک امر بدیهی که وجود دارد این است که گالری‌های هنری در بین مشهورترین جاذبه‌های توریستی در روم قرار گرفته‌اند. اما واقع‌بین باشیم: هنر گاهی اوقات می‌تواند کمی کسل کننده باشد! من همیشه از دیدن موزه‌ها لذت بردم و می‌برم، ولی هنرهای خیابانی و پروژه‌های نوسازی شهری بیشتر مرا به وجد می‌آورند.

۲۰. در جاده‌های دورافتاده و هیجان‌انگیز گشت بزنید

همه مسافران حتی توریستی مثل من، گشت زدن منطقه‌ای را دوست دارند. اما در شهری مثل روم این کار خیلی راحت نیست، چون خیلی بزرگ و فوق‌العاده توریستی است. ولی خبر خوب اینکه شرکتی به اسم  WithLocals تورهای جاده‌ای با راهنمایی فرد بومی برگزار می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به فرهنگ مردم روم و سبک زندگی‌شان کسب کنید -بدونِ اینکه گم شوید- این قطعاً یکی از مفرح‌ترین راه‌های آن است.

۲۱. به تور غذا ملحق شوید

جاهای دیدنی رم - به تور غذا ملحق شوید

اگر قرار باشد فقط از یک چیزی که در روم واقعاً از آن لذت بردم نام ببرم می‌گویم: غذا خوردن! من کلا خیلی عاشق غذا خوردن نیستم، اما غذاهای روم بهشتی‌اند! فرقی ندارد که بخواهید این غذا را در یک رستوران شیک میل کنید یا در گوشه و کنار خیابان. تور غذایی در روم یکی از کارهایی است که می‌تواند سراسر لذت را برای شما به همراه بیاورد.

۲۲. در کلاس آشپزی شرکت کنید

همه ما عاشقِ غذای ایتالیایی هستیم و یکی از مزیت‌های بازدید از روم شانسِ خوردن غذاهای لذیذی مثل پاستا، ژلاتو، Saltimbocca، Abbacchio (lamb) و بسیاری از غذاهای کوشر (رژیم غذایی یهودیان) ویژه روم است. (می‌دانستید یکی از بزرگ‌ترین جوامع یهودی خارج از اسرائیل در روم زندگی می‌کند؟) یکی از فرح‌بخش‌ترین چیزهایی که می‌توان در روم انجام داد که حداقل برخی از رازهای غذاهای ایتالیایی را هم فاش می‌کند این است که به کلاس آشپزی ملحق شوید. یک راه بسیار خوبی است برای اینکه راجع‌به فرهنگ ایتالیایی و سبک زندگی آن‌ها بیشتر یاد بگیرید.

۲۳. از مخفی‌گاه گربه‌ها دیدن کنید

جاهای دیدنی رم - از مخفی‌گاه گربه‌ها دیدن کنید

اگر شما هم به اندازه من گربه‌ها را دوست دارید از دیدنِ یکی از مخفی‌گاه‌های گربه‌ها در روم لذت خواهید برد. قدیمی‌ترین و احتمالاً مشهورترین آن‌ها Largo di Torre Argentina است که در مرکز هم قرار دارد (دقیقاً بینِ Piazza Navona و Piazza Venezia) از نظر باستان‌شناسی در جایی قرار گرفته که Julius Cesar کشته شده است. (اگرچه در حقیقت او چند ساختمان دورتر کشته شده است.)

۲۴. باحال‌ترین محله‌های روم را کشف کنید

Testaccio ، Trastevere و Garbatella ، شاید این سه اسم قبلاً هم به گوش شما رسیده باشد. در هر صورت سعی کنید در هر یک از این محل‌ها حداقل قدم بزنید.

Testaccio در شهر روم با عنوان محله اصلی غذا شهرت دارد. اگر عاشق غذا هستید هیچ راهی برای فرار از این منطقه ندارید. همینطور آرامگاه غیرکاتولیک روم و هرم Caius Cestius نیز در این محل قرار دارد، که به عنوان مقبره یک شخص برجسته رومی در آن زمان که روم به همه چیزهای مصری علاقه داشت ساخته شده بود.

۲۵. هنر نو / Art Nouveau را جستجو کنید

جاهای دیدنی رم - هنر نو / Art Nouveau را جستجو کنید

اگر طرفدار هنر نو باشید واقعاً باید به دنبال سنگ‌های گران‌بهایی که بطور پراکنده در سطح شهر وجود دارند بروید. برخی از بهترین نمونه‌های این ترند هنری را می‌توان در Quartiere Coppede پیدا کرد که از باغ‌های Borghese هم خیلی دور نیست.

۲۶. در آپارتمانی سکونت گزینید که خودتان بتوانید همه چیز را تدارک ببینید

اولین پیشنهاد من به شما این است که به جای استقرار در هتل یا اتاق، یک آپارتمان کرایه کنید. این یعنی آشپزخانه‌ای دارید که خودتان می‌توانید در آنجا آشپزی کنید، بدین ترتیب در هزینه‌های خورد و خوراک هم صرفه‌جویی زیادی می‌شود. بعلاوه، خرید کردن در فروشگاه‌های موادغذایی در بسیاری از بازارهای شهر روم خیلی مفرح است و با مواد محلی تازه می‌توانید مشغول آشپزی شوید.

۲۷. کاروانسراها را انتخاب کنید تا رستوران‌ها !

می‌دانم که غذا خوردن در بیرون یکی از مفرح‌ترین کارهایی است که می‌توان در روم انجام داد، همچنان هم انجام دادنِ آن مقدور است – پس غذا خوردن در کاروانسراها یا پرخوری در غذاهای خیابانی یکی از کارهایی است که بدون شک باید در روم انجام دهید.

۲۸. از همه میدان‌ها بازدید کنید

خبر خیلی خوبی که باید بدانید این است که طیف وسیعی از جاذبه‌های توریستی شهر روم بازدید کاملاً رایگان دارند. دسترسی به تمامی میدان‌های شهر روم رایگان است. رفتن به مکان‌هایی مثل Campo de’ Fiori ، Piazza Navona ، Piazza di Spagna، Piazza di Trevi (با آن آبنمای معروفش) و حتی Piazza Venezia با نمای Campidoglio یکی دیگر از کارهایی است که باید در روم انجام دهید تا از جاذبه‌های رایگان لذت ببرید.

۲۹. از کلیساها بازدید کنید!

بازدید از کلیساها یکی از مقرون به صرفه‌ترین کارهایی است که می‌توانید در روم انجام دهید. معمولاً بازدید از آن‌ها رایگان است (در برخی موارد هم کرایه بسیار اندکی دارد تا بتوانید به ایوان آن برسید). بخاطر داشته باشید که حتی ورود به کلیسای سنت پیتر هم رایگان است. – البته در عوض صف ورودی آن احتمالاً خیلی بلند است!

۳۰. از مزایای ورودی رایگان به موزه‌ها در روزهای یکشنبه استفاده کنید

علاوه بر ورودی این کلیساها برخی از موزه‌ها و جاذبه‌های توریستی دیگر در روم از جمله کولوسئوم، رومن فروم و پالاتین و قلعه سنت آنجلو در اولین یکشنبه هر ماه رایگان هستند. دسترسی رایگان باعث می‌شود صف عظیمی برای ورود تشکیل شود اما اگر زمان برای شما مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند و از طرفی بودجه کمی هم دارید قطعاً یکی از کارهایی است که باید در روم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *