غلبه بر استرس ناشی از مسئولیت های زیاد

غلبه بر استرس ناشی از مسئولیت های زیاد

چگونه می توان بر استرس ناشی از مسئولیت های زیاد غلبه کرد؟

زمانی که هم بیرون کار می کنید و هم در خانه مسئولیت زناشویی و نگهداری از کودکان و انجام امور خانه را برعهده دارید، طبیعی ست که استرس نیز بر شما غلبه کند. در چنین حالتی به یاد داشته باشید که یک سری از امور از کنترل شما خارج هستند و تنها چیزی را که می توانید کنترل کنید افکارتان است و اینکه هیچ چیزی در جهان ارزش استرس داشتن و نگران بودن راجع به آن را ندارد. اگر خصوصیت اخلاقی شما به گونه ایست که دائما استرس دارید یا نگران هستید، زمان آن رسیده است که خود را تغییر دهید و روی سلامت روح و روان خود بیشتر کار کنید. در زیر چند راهکار برای غلبه بر استرس آمده است :

۱. همیشه برنامه ریزی منظم داشته باشید

می توانید برای کارهایی که می خواهید انجام بدهید یک فهرست تهیه کنید. سعی کنید آنها را براساس الویت برتر طبقه بندی کنید و وقتی آن کار را انجام دادید کنارش تیک بزنید. با تهیه این فهرست می توانید اهدافی که در سر دارید را دنبال کرده و عملی سازید. بدین ترتیب به از بین رفتن استرس تان هم کمک زیادی کرده اید.

۲. غلبه بر کمال گرایی

آیا همیشه به فکر انجام دادن همه چیز به نحو احسنت هستید و تا انجام نشدنش آرام و قرار نمی گیرید؟ این عادت خوب است اما تاثیرات مخرب زیادی روی روح و روان خودتان خواهد داشت. کمال گرایی باعث ایجاد استرس زیادی می شود. وقتی تمام مدت دنبال انجام کارها بدون نقص و کم و کاست باشید حتی باید حواستان به کوچکترین چیزها باشد و در نتیجه احساس نارضایتی همیشگی خواهید داشت. به یاد داشته باشید که هیچ کس کامل نیست بنابراین به دنبال این باشید که نهایت تلاشتان را بکنید و از اشتباهاتتان درس بگیرید. خود را از شر استانداردهای غیرواقعی که برای خود ساختید خلاص کنید و از احساسی که بعد آن خواهید داشت سورپرایز شوید.

۳. حل کردن مشاجرات

در بسیاری از موارد استرس در نتیجه بروز مشاجره با همکاران، دوستان یا همسرتان ایجاد می شود. بهترین راه برای غلبه بر این نوع استرس اینست که با فرد مورد مشاجره روبه رو شوید و بحث را با گفتگوی موثر خاتمه دهید. خیلی از افراد با عدم روبرو شدن و عدم گفتگو با فرد موردنظر این تنش را در خود زنده نگه می دارند و باعث می شوند که استرس بر آنها غلبه کند.

۴. واگذار کردن کار به دیگران

شما سوپرمن نیستید که سعی کنید همیشه و همه جا حضور داشته باشید. بنابراین کمی بی خیال باشید و سعی کنید برخی کارها را به دیگران واگذار کنید تا دچار استرس نشوید.

۵. نه گفتن را یاد بگیرید

همه دوست دارند مورد توجه و علاقه دیگران باشند، اما اگر نتوانید نه بگویید استرس زیادی را متحمل خواهید شد. مثلا اگر رئیستان از شما می خواهد کارهای زیادی در طول روز انجام دهید یا انجمن مدرسه فرزندتان از شما می خواهد در فعالیتی داوطلب شوید و واقعا برایتان مقدور نیست این کارها را انجام دهید باید حتما نه گفتن را بلد باشید تا بتوانید خود را از شر استرس زیادی برهانید. این نه گفتن باعث نمی شود که کارمند، پدر مادر یا دوست بدی به نظر برسید بلکه فقط باعث می شود که از انجام کارهایی که بعدا پشیمان خواهید شد سرباز زنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *