۸ نشانه دوران پیش یائسگی در زنان

۸ نشانه دوران پیش یائسگی در زنان

گرگرفتگی و نامنظم شدن قاعدگی ماهانه تنها بخشی از نشانه های نزدیک شدن به یائسگی در زنان است. اما این دوران با نشانه های پنهان دیگری نیز همراه است که شاید آنها را ندانید ولی توجه کردن به آنها برای حفظ سلامتی در این دوران مفید است. در شرایطی که پیش یائسگی یک مرحله کاملا طبیعی در طول زندگی بانوان است، اما تحمل آن همواره آسان نیست. بسیاری از بانوان شرایط سختی را طی این دوران سپری می کنند، در حالیکه برخی دیگر هیچ نشانه ای را تجربه نمی کنند. دوره پیش یائسگی در بیشتر بانوان از دهه چهارم زندگی آغاز می شود، اما احتمال آغاز آن از اواسط دهه سوم نیز وجود دارد. در زیر به ۸ نشانه دوران پیش یائسگی در زنان اشاره شده است :

رویش موهای اضافه روی چانه

در حالیکه کم کم با افزایش سن تارهای مو روی سر باریک تر می شود اما ممکن است موهای اضافه روی چانه، لب بالایی یا گونه ها بروید. این امر اغلب به دلیل تغییرات ایجاد شده در میزان هورمون های جنسی و استروژن در بدن است. سطح این هورمون ها در دوران یائسگی کاهش می یابد با این تفاوت که سطح استروژن به یکباره به شدت کم می شود و سطح هورمون های جنسی دیگر در طول زمان به آهستگی کاهش می یابد.

بوی بد بدن

کاهش میزان استروژن در بدن باعث می شود غده هیپوتالاموس فکر کند زیادی گرمتان شده است و بنابراین به بدن سیگنال هایی می فرستد تا بیشتر عرق کنید و دمای بدن پایین آمده، خنک شوید.

فقدان تراکم استخوانی

فقدان تراکم استخوانی نیز در نتیجه کاهش میزان استروژن در بدن اتفاق می افتد. معمولا زنان طی ۵ سال اول یائسگی تا حدود ۲۰ درصد تراکم استخوانی خود را از دست می دهند. این امر باعث ابتلا به پوکی استخوان می شود.

بی اختیاری ادرار

زایمان طبیعی در زنان باعث ضعیف شدن عضلات لگن می شود. این ضعف با کاهش میزان استروژن در بدن دو برابر می شود و باعث ایجاد بی اختیاری ادرار در زنان می شود.

فراموشکاری

تغییرات هورمونی در دوران پیش یائسگی می تواند باعث ایجاد استرس و مشکلات خواب شود. به همین دلیل تمرکز کمتر می شود و بیشتر فراموشکار می شوید.

بیخوابی

زمانی که سطح پروژسترون که هورمون آرامش و تسکین دهنده است در بدن کاهش یابد، اضطراب افزایش می یابد و باعث ایجاد مشکلات خواب و بیخوابی شدید در زنان می شود.

بروز آلرژی های جدید

سیستم ایمنی بدن و هورمون ها در تعامل با هم کار می کنند. قرار گرفتن در دوران پیش یائسگی باعث می شود آلرژی های قبلی شدیدتر شود و حتی آلرژی های جدید شکل گیرند. این امر به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن در این دوران است.

تغییر ناگهانی در دید

هورمون ها عملکردهای قسمت های مختلف بدن را کنترل می کنند. ایجاد تغییرات در آنها می تواند روی چشم اثر بگذارد. تغییرات دید در این دوران در اثر همین تغییرات هورمونی اجتناب ناپدیر است و در برخی از زنان ممکن است دیدشان مثلا از نزدیک بینی به دوربینی تبدیل شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *