فراموش کردن خوردن قرص ضد بارداری

فراموش کردن خوردن قرص ضد بارداری

قرص های ضد بارداری زمانی بهترین تاثیر را دارند که بطور منظم و به موقع مصرف شوند و فراموش کردن قرص ضد بارداری یک یا بیش از یک نوبت ممکن است باعث تخمک گذاری شده و احتمال بارداری را افزایش دهد. اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که از قرص های ضد بارداری به عنوان روش پیشگیری استفاده می کنید طبیعیست که در مدت زمان مصرف گاها خوردن آن را فراموش کنید.

در این گونه موارد چه باید کرد؟ اگر خوردن یک قرص را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر روز بعد به یاد آوردید که خوردن قرص را فراموش کرده اید در آن روز دو قرص را با هم بخورید. اگر دو روز خوردن قرص را فراموش کردید، در روزی که یادتان آمد دو قرص بخورید و فردای آن روز هم دو قرص بخورید تا روی روال برگردید.

اگر مصرف دو یا بیش از دو قرص را در هفته سوم فراموش کردید بازه های بدون قرص را کنار گذاشته و ورقه قرص را تمام کرده و در روز بعد ورقه دیگری را شروع به استفاده کنید. بمدت یک هفته از سایر روش های جلوگیری مانند کاندوم استفاده شود. اگر در روزهای گذشته نزدیکی جنسی محافظت نشده داشته اید و دو یا بیش از دو قرص ضد بارداری را در هفته اول فراموش کرده اید استفاده از قرص اورژانسی ضد بارداری را در نظر داشته باشید. توصیه می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن خوردن یک یا بیش از یک قرص ضد بارداری غیر فعال یا یادآور آن را دور بیاندازید و باقی قرص های یادآور را بر اساس روال معمول استفاده کنید. نیازی به استفاده از سایر روش های جلوگیری از بارداری یا مصرف قرص اورژانسی نمی باشد.

در صورت فراموش کردن قرص ضد بارداری حاوی پروژسترون که باید روزانه در زمان مشخصی استفاده شود (تاخیر در استفاده نباید بیش از سه ساعت باشد)، اگر یک نوبت استفاده از این قرص ها را فراموش کنید احتمال آزاد شدن تخمک و بارور شدن آن افزایش خواهد یافت.

در صورت فراموش کردن خوردن یک یا بیش از یک قرص ضد بارداری پروژسترونی باید در هر زمانی از چرخه قاعدگی، قرص فراموش شده را به خاطر آوردید، استفاده کنید. قرص بعدی را در زمان همیشگی استفاده کنید. این بدان معنی است که ممکن است لازم باشد دو قرص را در یک روز استفاده کنید. در این شرایط باید حتما به مدت ۴۸ ساعت بعد برای احتیاط از دیگر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده شود.

اگر یک دوره پریود نشدید و می دانید که خوردن یک یا چند قرص را فراموش کرده اید، بهتر است تست بارداری بدهید. بسیاری از زنان زمانی که از قرص های ضد بارداری با دوز پایین استفاده می کنند حتی اگر تمام آنها را به طور منظم و بدون فراموشی مصرف کنند، پریود نمی شوند. این امر کاملا طبیعیست و جای هیچگونه نگرانی نیست اما بهتر است برای اطمینان تست بارداری داده شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *