افزایش فشار خون در بارداری و راههای پیشگیری از آن

افزایش فشار خون در بارداری و راههای پیشگیری از آن

در نیمه دوم بارداری گاهی ممکن است برخی از خانم ها افزایش فشار خون را تجربه کنند. در اینصورت پزشک به شما خواهد گفت که در معرض ابتلا به فشار خون بالا در بارداری هستید و بیش از پیش باید مراقب خود و کودک خود باشید. فشار خون را به صورت کسر فشار خون سیستولیک روی فشار خون دیاستولیک می‌خوانند؛ عدد بیشتر، فشار سیستولیک یا همان فشار خون درون سرخرگ‌هاست و میزان فشاری را نشان می‌دهد که وقتی قلب منقبض می‌شود خون را به سمت رگ‌ها پمپ می‌کند، عدد کمتر یا فشار دیاستولیک، میزان فشار خون را در زمان آرامش قلب نشان می‌دهد. اگر فشار خون بالاتر از ۱۳ روی هشت میلیمتر جیوه باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود- یعنی در واقع حالتی که فشار خون به شریانها بسیار زیاد است-، و این امر باعث بروز مشکلات بسیار دیگری خواهد شد.فشار خون طبیعی معمولا نزدیک دوازده روی هشت میلی‌متر جیوه است.

فاکتورهای افزایش ابتلا به فشار خون بالا در بارداری و راه پیشگیری از آن

ابتلا به فشار خون بالا در بارداری رایج است اما اگر فاکتورهای زیر را داشته باشید بیشتر در معرض ابتلا به آن هستید :

  • بارداری اول
  • سن ۴۰ سال یا بیشتر
  • ابتلا به چاقی یا اضافه وزن قبل از بارداری
  • بارداری دو قلو یا بیشتر

داشتن سبک زندگی ناسالم، اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیت از عوامل عمده‌‌ی ایجاد فشار خون بالا در بارداری هستند. احتمال بالا رفتن فشار خون در زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند بیشتر است، اما خوشبختانه احتمال بروز فشار خون بالا در بارداری‌های بعدی بسیار کم می شود. اگر به طور مرتب توسط پزشک چکاپ شوید می توانید هر نوع مشکلی را در همان مراحل اولیه شناسایی کنید و زودتر اقدام به درمان آن کنید.

راه های پیشگیری

مراجعه به پزشک : به محض اینکه متوجه شدید باردارید به پزشک مراجعه کنید و تمام زمانهای چکاپی که او برایتان منظم می کند را حتما جدی بگیرید و در همه آنها حضور یابید. پزشک در هر مراجعه فشار خون را اندازه گیری می کند و تغییراتی که در بدنتان رخ می دهد را بررسی می کند. مثلا اگر در آزمایشات مشخص شود که در ادرار تان پروتئین وجود دارد به معنای اینست که دچار فشار خون بالا در بارداری شده اید که اگر کنترل نشود به مشکل بزرگتری مانند پره اکلامپسی تبدیل خواهد شد.

مصرف ویتامین های لازم از قبل و حین بارداری : از آنجا که یک انسان زنده دیگر در بدن شما در حال رشد و تکامل است، به ویتامین و مواد مغذی بیشتری در طی بارداری نیاز دارید. طبق تحقیقات انجام شده، دو نوع از این ویتامین ها نظیر اسید فولیک و کلسیم خطر ابتلا به فشار خون بالا در بارداری را کاهش دهد. بنابراین باید روزانه همراه با دیگر ویتامین هایی که پزشک برایتان تجویز می کند این دو ماده را نیز مصرف کنید. بدین ترتیب از بروز نقایص مادرزادی در کودک جلوگیری می شود و هم شما و هم کودک سالمتر خواهید بود.

مصرف غذاهای سالم : غذایی که می خورید باید سالم، مغذی و مقوی باشد. سعی کنید روزانه از میوه جات، سبزیجات، غلات کامل و نان های تهیه شده از غلات کامل، گوشت و لبنیات کم چرب استفاده کنید. مصرف نمک را حتی الامکان کاهش دهید. به توصیه های پزشک در خصوص میزان وزنی که در بارداری می توانید اضافه کنید، گوش دهید.

افزایش تحرک : ورزش از عوامل مهم در بارداری است. در تحقیقی در این خصوص آمده است که زنان بارداری که دچار اضافه وزن بودند، وقتی در بارداری به طور منظم پیاده روی کرده اند، توانسته اند فشار خون خود را پایین بیاورند. البته قبل از انجام هر گونه ورزشی لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

خودداری از مصرف الکل و سیگار کشیدن : برای داشتن فرزندی سالم و همچنین حفظ سلامتی خود باید در دوران بارداری سیگار کشیدن و مصرف الکل را کنار بگذارید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *