جاهای دیدنی تفلیس؛ ۳۰ جاذبه گردشگری عروس آسیای میانه

جاهای دیدنی تفلیس؛ ۳۰ جاذبه گردشگری عروس آسیای میانه

جاذبه های گردشگری تفلیس به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد و فرهنگ غنی بی‌شمارند. در این مقاله لیستی از جاهای دیدنی تفلیس که باید حتما به آن سر بزنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

در تفلیس چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

۱- گشت و گذار در شهر تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس - گشت و گذار در شهر تفلیس

شهر قدیمی تفلیس آشکارترین مکان برای شروع کاوش در شهر است. تصویر کاملی از شهر قدیمی تفلیس همان خیابان‌های پر پیچ وخم کوچک با خانه‌های رنگارنگ، گربه‌های سرگردان و حیاط هایی با تاکستان های پر از انگور است که همه ما شنیده‌ایم. انگور درست در مرکز شهر رشد می‌کند و روابط عاشقانه هزاره گرجستان را با شراب آشکار می‌کند.

شاید کلیشه ای به نظر برسد اما بهترین راه برای کشف شهر قدیمی فقط گشتن در اطراف آن است. مکان های دیدنی آن عبارتند از حمام‌های گوگرد و قلعه ناریکالا که در کنار تپه منتهی به قلعه ساخته شده است.

در اطراف شهر می‌توانید کلیساها، مغازه ها، خانه‌های تازه بازسازی شده و رنگ رنگی در کنار نماهای فرو پاشیده شده با پله‌های مارپیچی تند و ماشین‌های زنگ زده در حیاط آن ها را مشاهده کنید.

۲- آبانوتوبانی – حمام گوگرد تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس - آبانوتوبانی – حمام گوگرد تفلیس

این حمام قطعا یکی از جاذبه های توریستی که است که نباید آن را از دست بدهید. از  این گذشته خود نام شهر تفلیس به معنای گرم است که به دلیل وجود بسیار از چشمه‌های گوگرد موجود در این منطقه می‌باشد.

۳- کلیسای بتلی و کلیسای جامع سامبا

جاهای دیدنی تفلیس - کلیسای بتلی و کلیسای جامع سامبا

 

چندین کلیسای ارتدکس برای بازدید در سراسر تفلیس وجود دارد. دو مورد از بهترین کلیساهای این شهر قدیمی کلیسای بتلمی با حیاطی پر از گربه و چشم انداز زیبای شهر و کلیسای جامع سامبا که یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدکس در جهان است می‌باشند.

کلیسای جامع سامبا به تازگی ساخته شده است به منظور جشن گرفتن 1500 سال از کلیسای ارتدکس گرجستان و جشن دوهزاره تولد عیسی ساخته شد. این کلیسا مسافت نسبتا خوبی از مرکز شهر دارد اما بهتر است در اطراف آن پیاده روی کنید تا از ابعاد بی نظیر ساختمان و منظر شهر شگفت زده شوید.

۴- باغ گیاه شناسی تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس - باغ گیاه شناسی تفلیس

یکی دیگر از جاهایی که نباید در تفلیس از دست بدهید باغ گیاه شناسی آن است. این باغ بین شهر قدیمی و قلعه ناریکالا واقع شده است و برای ورود فقط 2 دلار هزینه دارد. در آنجا یک کافه بسیار زیبا، یک باغ ژاپنی و مسیرهای زیادی وجود ارد ه توسط درختان سکولار زیبا پوشیده شده است.

ما آنجا را در ماه نوامبر بازدید کردیم و رنگ‌های پاییزی در آن در حال جابجایی بود. به همین منظور تصمیم داریم در تابستان بار دیگر برای تفریح در آبشار واقع در باغ‌های گیاه شناسی دوباره از تفلیس دیدن کنیم.

۵- ماشین کابلی تا قلعه ناریکالا

جاهای دیدنی تفلیس - ماشین کابلی تا قلعه ناریکالا

یکی از کارهایی که حتما باید در تفلیس انجام شود استفاده از ماشین کابلی است. می‌توانید ماشین کابلی را در پارک ریک، درست روبروی شهر قدیمی در کنار رودخانه سوار شوید یا از طریق شهر به قلعه بروید و در زیر خیابان بتلی بسیار زیبا و سپس تا قله تپه با این ماشین حرکت کنید.

این قلعه برای اولین بار در قرن چهارم پس از میلاد ساخته شده است و قرن پیش بازسازی شد. امروزه دو بخش مستحکم آن باقی مانده است و می‌توانید به بالای هر دو بروید اما حتما مواظب باشید زیرا بسیار شیب دار و لغزنده است.

۶- مجسمه مادر جورجیا

جاهای دیدنی تفلیس - مجسمه مادر جورجیا

 

یکی از معدود مواردی که من از اولین سفرم به تفلیس به یاد دارد بازدید از مجسمه غول پیکر مادر جورجیا، واقع در جوار قلعه ناریکالا است که از سال 1958 پذیرای بازدیدکنندگان است. این مجسمه نمونه ای عالی از هنر شوروی است، یک تصویر 20 متری آلومینیومی از یک خانم که یک جام شراب در یک دست (برای دوستان) و یک شمشیر در دست دیگر (برای دشمنان ) دارد.

۷- پل صلح

جاهای دیدنی تفلیس - پل صلح

وقتی برای اولین بار از تفلیس بازدید کردیم کل منطقه ریک پاریک یک محل بزرگ ساخت و ساز بود و دلیل آن هم وجود پل صلح بود. این پل یک فولاد با کمان به شکل فولادی و شیشه ای است که بر روی رودخانه کورا قرار دارد و قسمت‌های قدیمی و جدید شهر را به هم متصل می‌کند.

این پل در هنگام غروب خورشید و برای دیدن خورشید در پشت تپه مادر جورجیا یا شب هنگام که این پل به رنگ پرچم گرجستان روشن است ارزش دیدن را دارد.

۸- خیابان روستاولی و میدان آزادی

جاهای دیدنی تفلیس - خیابان روستاولی و میدان آزادی

چهارراه شلوغ لایبرتی مرز بین شهر قدیمی و جدید را مشخص می‌کند و همچنین ابتدای خیابان روستاولی پر ترافیک ترین خیابان شهر است که می‌توانید برخی از ساختمان‌های باور نکردنی که در اوایل قرن بیستم نما شده اند مانند موزه ملی گرجستان و سینما روستاولی و هتل بیلتمور را ببینید.

مکان دیگری که بدون شک مورد توجه شما قرار می‌گیرد پارلمان گرجستان سابق است که یک ساختمان کاملا چشمگیر است.

۹- دریای تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس - دریای تفلیس

باتومی مقصد گردشگری مورد علاقه گرجستان در دریای سیاه است، اما برای تفریح روزانه یا استراحت بعد از ظهر در تابستان با تفلیس کمی فاصله دارد. در نتیجه بیشتر ساکنان شهر به سمت دریای تفلیس یا دریاچه لاک پشت، دو مکان واقع در حاشیه شهر که شنا و آفتاب گرفتن در آن مجاز است می‌روند.

۱۰- پارک متاتسمیندا

جاهای دیدنی تفلیس - پارک متاتسمیندا

اگر به دنبال بهترین نماها در تفلیس هستید مادر جورجیا مکان خوبی است در غیر این صورت پارک متاتسمیندا نیز یکی از مکان های بسیار خوب برای دیدن است. این پارک در نزدیکی برج تلویزیون تفلیس که بالاترین نقطه در شهر است و از شهر قدیمی به وضوح می‌توان آن را دید قرار دارد.

شما به راحتی می‌توانید با خطوط ریلی به این پارک بروید. همچنین می‌توانید تا آنجا پیاده روی کنید که در تابستان مسیر زیبایی برای پیاده روی است. یکی دیگر از دلایل رفتن به پارک متاتسمیندا فضای نمایشگاهی آن است که شامل یک چرخ فریس می‌باشد.

کارهای عجیب و غیر معمول در تفلیس

۱۱- دفتر مرکزی بانک گرجستان

من به عنوان یک طرفدار معماری اتحاد جماهیر شوروی، بسیار خوشحالم که از دفتر مرکزی بانک گرجستان دیدن کردم که یکی از بی نظیرترین چیزهایی است که در تفلیس دیدم. این بنا در جنوب مرکز شهر، در مسیر میچستا واقع شده است و با 5 ماژول مکعبی جداگانه که در بالای هم قرار گرفته اند ساخته شده است.

۱۲- گالری 27

قطعا این خانه قدیمی یکی از بهترین مکان ها است. شیشه های رنگ آمیزی شده و دسته های کوچک موسیقی جاز و راه پله چوبی دلیل کافی برای بازدید این مکان است. با این وجود لطفا از فروشگاه هایی که بالای پله قرار دارد بازدید کنید تا فرصت پیدا کنید تا از طیف وسیعی از هنرها و صنایع دستی که توسط هنرمندان جوان گرجی ساخته می‌شود دیدن کنید که برخی از آن‌ها سوغاتی بسیار خوبی است.

همچنین توجه داشته باشید که افراد محلی در این مکان زندگی می‌کنند، بنابراین در خانه های آن‌ها نگردید و سرو صدا را به حداقل برسانید.

۱۳- بانک گرجستان در میدان آزادی

جاهای دیدنی تفلیس - بانک گرجستان در میدان آزادی

چرا بانک گرجستان به عنوان یکی از نقاط مورد علاقه دو بار نام برده شد؟ بله شعبه مرکزی این بانک که در بالا به آن اشاره کردیم در جای دیگری است در حالیکه شعبه بانک گرجستان در میدان آزادی به دلیل فضای داخلی زیبایی که  در اوایل قرن بیستم ساخته شده است ارزش دیدن را دارد. عکاسی در آنجا مجاز نیست بنابراین هیچ عکسی برای به اشتراک گذاری با شما نداریم. اما به من اعتماد کنید و سعی نکنید در آنجا عکس بگیرد در غیر اینصورت از آنجا اخراج می‌شوید.

تالار اصلی آن مانند تآتر است که یک گالری در اطراف آن وجود دارد و اگر در میان آن قدم بزنید یک اتاق دیدنی دیگر با یک راه  پله، کف پوش شیشه ای رنگی و دیوارهای سبز روشن وجود دارد.

۱۴– میدان لادو گودیویشویلی

این میدان یکی از یافته‌های مورده علاقه من بود که تقریبا در نیمه راه بین میدان آزادی و شهر قدیمی قرار دارد که با ساختمان‌های خراب اما زیبا تزئین شده است. این میدان یک مکان بسیار عالی برای هر کس است که می‌خواهد لحظه ای بنشیند و از آرامش لذت ببرد است.

۱۵- خوابگاه فابریکا

من یکی از طرفداران خوابگاه‌های غیر معمول  در سراسر جهان هستم و با اینکه یک روز کامل در خوابگاه فابریکا نماندم زیرا محل برگزاری کنفرانس تاچ دیجیتال بود، اما این کافه در یک کارخانه نساجی بازسازی شده که شامل یک فضای دلسرد، کافه، بسیاری از مغازه های مستقل و برخی از هنرهای خیابانی است واقع شده است.  بار این خوابگاه یکی از بهترین‌ها در شهر است.

۱۶- حیاط های ایتالیا

حیاط های ایتالیای تفلیس در همه جا به ویژه در شهر قدیمی وجود دارد. آن‌ها با اشکال و اندازه های مختلف هستند که معمولا شامل یک دهانه است که در یک طرف با چند خانه محصور شده است که دو یا چند طبقه می‌باشند و بالکن های چوبی باز و راه پله های چوبی مارپیچ دارند. بعضی اوقات یک درخت، یا تاکستان، لباس‌های شسته شده روی بند، دوچرخه کودک یا یک لادا در وسط حیاط وجود دارد و در برخی مواقع حیاط‌ها با علف های  هرز و اشیا قدیمی دور ریختنی پر شده است.

جالب است بدانید که هیچ چیز ایتالیایی در مورد این حیاط ها وجود ندارد. درواقع تصور می‌شود که آن‌ها از کاروانسراهای پارسی سرچشمه گرفته اند. در هر صورت آن‌ها یکی از منحصر به فردترین مواردی هستند که در تفلیس می‌توان مشاهده کرد.

۱۷- برج ساعت و نمایش عروسکی

اگر نمی‌دانید که در تفلیس برای بچه ها چه کاری انجام دهید برج ساعت و نمایش عروسکی که در نزدیک آن است گزینه خوبی است.

این برج درست در کنار تآتر عروسک مشهور گرجی «رضو گابری زاده» واقع شده است که نمایش ها به طور مرتب در آن برگزار می‌شود.

۱۸- بازار خشک و پل خشک

آیا قصد دارید در تفلیس به خرید بروید؟ اگر به دنبال یادگاری های اتحاد جماهیر شوروی، دوربین های زیبا، سکه‌‌ها، جواهرات سنتی، فرش و غیره هستید اولین بازار اصلی اینجاست. بازار خشک یک مکان تفریحی برای خرید یک سوغاتی بی نظیر است.

۱۹- منطقه ورا

جاهای دیدنی تفلیس - منطقه ورا

آیا به دنبال جایگزینی برای شهر قدیمی هستید؟ منطقه ورا مکان مورد علاقه من برای اقامت در تفلیس است. این محل در انتهای شمالی خیابان روستاولی واقع شده است و به دلیل وجود فضای محلی و معماری زیبای قرن نوزدهم، نمونه های بسیاری از حیاط ایتالیا و برخی هنرهای خیابانی عالی ارزش دیدن را دارد.

۲۰- درب رنگی مرموز

جاهای دیدنی تفلیس - درب رنگی مرموز

من یک صبح کامل را با قدم زدن در ورا گذراندم. این درب رنگارنگ یکی از یافته‌های مورد علاقه من بود. دقیقا نمی‌توانم به خاطر بیاورم که  در کجا واقع شده است اما فکر می‌کنم در مجاورت خیابان سیمون جانشینا قرار دارد. بازهم مطمئن نیستم و این یک چالش برای شما است که آن را پیدا کنید.

بهترین مناطق شبانه و رستوران‌ها در تفلیس

۲۱- بینا ۳۷

جاهای دیدنی تفلیس - بینا ۲۷

رستوران بینا 37 یکی از منحصر به فردترین و شگفت انگیزترین رستوران‌هایی است که من در تفلیس رفتم. یک رستوران مخفی در طبقه 7 یک آپارتمان غیر قابل توصیف قرار دارد. و نکته دیگر اینکه این تنها کارخانه شراب سازی بام گرجستان است. سبک شراب سازی گرجستان باعث می‌شود از آمبرا به جای بشکه بلوط استفاده شود و این سبک در ادامه سبک اصلی شراب سازی در هزاره هفتم قبل از میلاد در خود گرجستان است که تا یونان باستان و روم رسیده است.

آمفوره های شراب در بالکن پشت بام قرار دارند و این رستوران مجموعه ای خوشمزه از علاقه مندی های گرجی را شامل سالاد گردو، خینکالی (کوفته های سوپ بزرگ) و خاچاپوری (نان پا پنیر ذوب شده) را سرو می‌کند.

۲۲- دیوار شهر قدیمی

جاهای دیدنی تفلیس - دیوار قدیمی شهر

 

حدس بزنید این رستوران در کجا واقع شده است؟ درست است. قرار گرفتن آن در داخل دیوارهای شهر، فضای دنج و غار مانندی را به شما می‌دهد که برای یک ناهار طولانی و استراحت روزانه بسیار ایده آل است. حتما در این رستوران خورش گاو خوشمزه، مرغ سیر و خاچاپوری و خینکالی را سفارش دهید که با مقادیر فراوان شراب سرو می‌شود.

۲۳- سورمونی

این رستوران مکانی است که شما برای یک شام خانوادگی یا سرگرمی گروه بزرگی از دوستان می‌توانید انتخاب کنید. بهترین غذاهای آن کرایه کرجی گرجی با خاچاپوری های خوشمزه و سالادهای گردو هستند. همچنین کباب ششلیک که در یک فضای باز در کوره آماده می‌شود نیز بسیار عالی است. اما چیزی که این رستوران را خاص کرده است جو آن همراه با موسیقی زنده است.

۲۴- پوریس ساخلی (خانه نان)

این رستوران که درست در کنار حمام های گوگرد قرار دارد، به خاطر اجاق گاز بزرگ آن در طبقه همکف قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید و با نان تازه پخته شده از شما پذیرایی می‌شود. این رستوران در یک ساختمان دوره ای زیبا قرار دارد با بالکن های چوبی مشرف به تفلیس قدیمی و سرگرمی هایی که توسط کارمندان آن فراهم شده است.

۲۵- شاکاچاپور

این نام نوعی هدیه است. این رستوران آرام در خیابان روستاولی یکی از بهترین مکان‌های شهر برای خوردن خاچاپوری است که به انواع و شکل های مختلف سرو می‌شود. حتما رایج ترین نوع پیتزا مدور با پنیر آن را که ایمرولی کاچاپوری است را امتحان کنید. همچنین آشارلی خاچاپوری که یک نان به شکل قایق با پنیر، کره و یک تخم مرغ خام است که در مخلوطی از پنیر زده شده است نیز توصیه می‌شود.

۲۶- جی وینو

این مکان در خیابان پر پیچ و خم ارکل قرار دارد و همه کسانی که می‌خواهند با شراب گرجستان و خصوصیات آن آشنا شوند به آنجا می‌روند. لیست شراب در آنجا گسترده است و انواع مختلفی از شراب کهربا را شامل می‌شود که نوعی سنتی از شراب گرجی است که با تخمیر انگور با پوست به دست می‌آید. پیشخدمت ها آگاه و مهربان هستند و به شما در انتخاب شراب کمک می‌کنند.

۲۷- Dive X Fabrika

این مکان از سال 2013 به یکی از محبوب ترین مکان های شهر برای موسیقی زنده تبدیل شده است. دکور عجیب  و غریب، لیست عالی آبجو و کوکتل همراه با فضای عالی برای مهمانی، آن را تبدیل به یکی از بهترین مکان‌های زندگی شبانه در تفلیس کرده است.

۲۸- باسیانی

من خیلی اهل باشگاه نیستم اما دفعه بعد که به تفلیس بروم قطعا می‌خواهم به سمت باسیانی بروم که اولین کلوپ فنی این شهر واقع در استخر شنان اتحاد جماهیر شوروی در زیر استادیوم دینامو تفلیس است. کلوپ در گرجستان بسیار زیاد است و بیشتر افرادی که با آن‌ها صحبت کردم از باسیانی به عنوان بهترین کلوپ شهر یاد کردند.

سفرهای روزانه در تفلیس

۲۹- متشکتا

جاهای دیدنی تفلیس - متشکتا

بازدید از متشکتا پایتخت باستانی گرجستان، یک سفر نیم روزه آسان است زیرا این شهر فقط نیم ساعت از مرکز فاصله دارد. متشکتا از تلاقی رودخانه آراگیو به وجود آمده است و از قرن 5 قبل از میلاد تا قرن 5 میلادی به عنوان پایتخت پادشاهی باستانی گرجستان شناخته شده است و اکنون جزو میراث جهانی یونسکو می‌باشد.

ما به شما توصیه می‌کنیم بازدید خود را از صومعه جواری شروع کنید. می‌توانید از داخل کلیسا بازدید کنید. پس از جواری، شگفتی واقعی در متسکتا کلیسای جامع سوتیتسکوول است که یکی از مهم ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان است و این به دلیل نقاشی های دیواری دیدنی و همچنین مدفون بودن لباس مسیح در آنجا است.

۳۰- گوری

آیا تا بحال از نام  مردی به نام ایوزب ججوگاشویلی را شنیده اید؟ اگر این نام برایتان نا آشنا است شاید او را به نام جوزف استالین بشناسید. خیلی ها نمی‌دانند که استالین در واقع گرجی بوده است و در گوری شهری نزدیک تفلیس متولد شده است. امروزه شهر گوری، موزه استالین را در خود جای داده است، جایی که می‌توانید به زادگاه استالین بروید و از زندگی دیکتاتور به سبک اتحاد جماهیر شوروی چیزهایی بفهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *