غذاهای محلی ترکیه؛ ۳۳ غذای خوشمزه که باید حتما امتحان کنید

غذاهای محلی ترکیه؛ ۳۳ غذای خوشمزه که باید حتما امتحان کنید

یکی از لذت بخش‌ترین بخش‌های سفر به اقلیم‌های متفاوت امتحان کردن غذاهای بومی و محلی آنجاست . در این مقاله غذاهای محلی ترکیه که باید حتما امتحان کنید را برای شما لیست کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم در زمان اقامت خود در ترکیه حتما سری به رستوران‌‎های محلی بزنید.

شناخت جزئیات محلی بخش مهمی از سفر است، درمورد ترکیه زیبا نیز همینطور است.

یکی از غذاهای شناخته شده ترکیه‌ای کباب است، اما پس از ورود به ترکیه به زودی خواهید فهمید که غذاهای ترکی فراتر از کباب است. غذاهای سنتی ترکی بسیار خوشمزه که شامل گوشت‌های چاشنی، سبزیجات تازه، مضراب‌های شیرین و شیرینی‌های خوشمزه می‌شود.

۳۳ غذای خوشمزه ترکیه ای

۱.ایسلاک برگر

غذاهای محلی ترکیه - ایسلاک برگر

همبرگرهای ایسلاک که تقریبا می‌توان آن را به «همبرگر مرطوب» ترجمه کرد غذایی است که مطمئن باشید بسیار جذاب‌تر از اسم آن است.

با یکی از دوستانم در ترکیه می‌گشتیم که او به من پیشنهاد ایسلاک برگر را دارد. این پیشنهاد برای من مضحک بود و از او پرسیدم همبرگر مرطوب؟ اما زمانی که یکی از آن‌ها را خوردم کاملا عاشق آن شدم.

همبرگرهای ایسلاک از تکه‌های گوشت کبابی شده تشکیل شده است که درون یک نان کباب شده و در یک سس گوجه فرنگی غلیظ خیس می‌شود. همبرگرهای ایسلاک کوچک هستند و با قیمت 1 دلار فروخته می‌شوند. آن‌ها یکی از غذاهای ترکی هستند که مطمئنا باید امتحان کنید.

۲.ثعلب

غذاهای محلی ترکیه - ثعلب

پس از یک روز طولانی و گشت و گزار هیچ چیز بهتر از یک فنجان آب پز و شور نیست به خصوص اگر در زمستان به ترکیه سفر کنید. ثعلب یک نوشیدنی غنی از شیر و دارای طعم دارچین است که درواقع از ارکیده ساخته می‌شود.

برای تهیه ثعلب ارکیده‌ها را جوشانده، خشک می‌کنند و در آرد قرار می‌دهند. سپس دارچین را اضافه می‌کنند. ثعلب نه تنها به راحتی بلکه برای مزایای سلامتی که دارد معروف است. گفته می‌شود این نوشیدنی به مشکلات تنفسی، سرفه و مشکلات دستگاه گوارش کمک می‌کند. گفته می‌شود که این نوشیدنی برای مشکلات تنفسی، سرفه و مشکلات دستگاه گوارش مفید است.

۳.دونر کباب

غذاهای محلی ترکیه - دونر کباب

کباب و گوشت کباب شده را می‌توان غذای ملی ترکیه دانست. گفته می‌شود که بسیاری از کباب‌ها در این کشور وجود دارد. در حالی که ممکن است کباب در غرب ما را به یاد غذایی ناسالم و چرب بیندازد اما کیفیت گوشت در ترکیه بسیار خوب است.

گوشت دونر کباب برروی یک گلدان عمودی پخته می‌شود و سپس آن را درون یک گودال خرد می‌کنند. این کباب به طور معمول با پیاز، سالاد، ادویه و ماست خوشمزه سرو می‌شود.

۴.سیس کباب

سیس کباب

 

اگر به ترکیه سفر کردید از این فرصت استفاده کنید و از کباب‌های سیسی مشهور جهان در محلی که این کباب به وجود آمده امتحان کنید. کباب‌های سیس تقریبا در همه جای ترکیه یافت می‌شود اما نمی‌توان از گوشتی که به طور کامل روی ذغال داغ پخته شده است گذشت.

سیس کباب از مکعب‌های گوشت گاو یا گوسفندی تشکیل شده است که به طور معمول با سالاد، ماست و سس گوجه فرنگی تند سرو می‌شود.

۵.یوگورتلو کباب

یوگورتلو کباب -

کباب ماست یوگورتلو از گوشت گاو یا بره تهیه می‌شود. این کباب‌ها را روی پایه نان پیتا ریخته و با ماست تازه، سس گوجه فرنگی و سبزیجات صاف می‌کنند.

۶.اسکندر کباب

اسکندر کباب یکی از غذاهای محبوب ترکی است که برخی شباهت‌هایی با کباب ماست دارد. نام آن را استاد الکساندر امپراتوری عثمانی (اسکندر افندی) گرفته شده است که این کباب برروی برنج پخته می‌شود و روی آن سس گوجه فرنگی تند ریخته می‌شود.

۷.کنافه

کنافه یک دسر بسیار شیرین و محبوب در خاورمیانه و ترکیه است. اغلب وقتی یک وعده غذایی را تمام می‌کنید گزیده‌ای از کنافه یا باقلوا به شما ارائه می‌شود. کنافه از پنیر با خمیر خرد شده تهیه می‌شود که روی آن پودر پسته ریخته می‌شود.

۸.سیمیت

سیمیت یک غذای محبوب ترکیه است که می‌توانید از آن در صبح لذت ببرید. سیمیت یک قطعه نان دایره‌ای است که معمولا دانه‌های کنجد برروی آن قرار دارد. این نان بسیار شبیه به کولوری یونانی است.

۹.دوروم

دوروم یک غذای ترکی است که جایگزین گیرو یونانی یا بوریتو مکزیکی است. دوروم از گوشت (به طور معمول مرغ، گوسفند یا گاو که به آرامی پخته شده است) تشکیل شده که در گدازه‌های گاو نر پیچیده شده است.

سپس این بسته‌بندی با سبزیجات و چاشنی‌ها به روشی کاملا مشابه دونر کباب پر می‌شود.

۱۰.بالیک اکمک

غذاهای محلی ترکیه - بالیک اکمک

اگر در برنامه سفر خود به استانبول به تفرجگاه ساحلی اورتاکوی رفتید حتما به دنبال فروشندگان بالیک اکمک بگردید. این یک غذای خیابانی است که به صورت بخارپز و گرم سرو می‌شود. بالیک اکمک درواقع یک ساندویچ ماهی کبابی است که با تازه‌ترین صیدها تهیه می‌شود.

۱۱.پیده

پیده درواقع یک نوع پیتزای ترکیه‌ای است. یک خمیر پهن است که با موادی مانند سوکو (سوسیس تند ترک)، پنیر آب شده، اسفناج و سبزیجات تازه برروی آن در مراکز غذای اطراف استانبول تهیه می‌شود.

۱۲.کایسسی تاتلیسی

اگر می‌خواهید یک دسر متفاوت ترکی که با کنافه و باقلوا که در همه جا وجود دارد تفاوت دارد را امتحان کنید بهتر است به یک شیرینی فروشی محلی بروید و یک کایسسی ناتلیسی بخواهید که از زرد آلوهای تازه تهیه شده و داخل آن پر از خامه است.

۱۳.ایمام بایلدی

ایمام بایلدی یک غذای پرطرفدار و دوست داشتنی است که شبیه به دلمه می‌باشد. ترجمه تحت‌اللفظی آن بسیار طنزآمیز و به معنای «امام غش کرد» است. این غذای مجلل ترکی یک بادمجان شکم پر است که با سیر، پیاز و گوجه فرنگی پخته می‌شود.

شاید این غذا بهترین گزینه نباشد اما گزینه خوبی برای گیاهخواران است که طعم متفاوتی را در ترکیه امتحان کنند.

۱۴.چای و قهوه ترکیه

غذاهای محلی ترکیه - چای و قهوه ترکیه

علاوه بر غذا حتما در طول سفر همه انواع چای ترکی را امتحان کنید.

گشت و گذار در خیابان‌های باریک و بازارهای ازمیر یا استانبول و کافه‌های کوچکی که با فانوس‌ها و فرش‌های ترکی تزئین شده‌اند یکی از جادوهای ماجراجویی در ترکیه است.

چای بخش عظیمی از فرهنگ محلی است. علاوه بر کافه‌ها چای را معمولا در فروشگاه‌ها و بازارها به شما ارائه می‌دهند.

چای سنتی ترکی سیاه و طعم‌دار است که معمولا با چند حبه قند شیرین می‌توانید از آن لذت ببرید. چای‌های طعم‌دار نیز در اینجا بسیار محبوب هستند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها چای سیب است.

در مقابل، قهوه ترکی بسیار غلیظ است. این قهوه مانند قهوه عربی است که در یک ظرف کوچک سرو می‌شود. طعم تلخ و اکتسابی دارد که ممکن است دوست داشته باشید یا از آن خوشتان نیاید. مرسوم است که در پایان نوشیدن این قهوه افراد محلی از لکه‌های قهوه که در پایین فنجان است ثروت خود را بخوانند.

۱۵.لوکوم- Turkish Delight

فریب نسخه‌های جعلی Turkish Delight که در فروشگاه‌های بین‌المللی فروخته می‌شود را نخورید. حتی کسانی که اعتقاد دارند این خوراکی را دوست ندارد هنگامی که به ترکیه سفر می‌کنند و نسخه اصلی آن را امتحان می‌کنند بسیار لذت می‌برند.

این خوراکی که به نام محلی لوکوم شناخته می‌شود دارای طعم‌های متنوعی است که از پسته خرد شده گرفته تا گل معطر . این شیرینی معمولا هنگام سفارش با یک لیوان چای ترکی یا قهوه به عنوان مکمل سرو می‌شود.

۱۶.کهوالتی

صبحانه قاره‌ای که در بیشتر سفرها پیشنهاد می‌شود را فراموش کنید و به جای آن کهوالتی را امتحان کنید. برخی از شباهت‌ها با صبحانه قاره‌ای را می‌توانید در آن بیابید اما تفاوت‌های زیادی نیز وجود دارد که باید منتظر آن باشید.

احتمالا بهترین وعده صبحانه ترکی در روستاهای کوچک و خارج از مسیر ترکیه است اما مطمئنا بیشتر مکان‌های دیدنی و شگفت‌انگیز آن را ارائه می‌دهند. خیارهای خرد شده، گوجه فرنگی‌های پوست کنده، زیتون و پنیرها به طور منظم برروی کهوالتی دیده می‌شوند. به جای کره یا مربا روی نان خود کایاک معمولی (خامه لخته شده) و عسل را انتخاب کنید.

۱۷.باقلوا

غذاهای محلی ترکیه - باقلوا

باقلوا محبوب‌ترین دسر کشور ترکیه است. نوعی شیرینی خامه‌ای شیرین که از جند لایه شیرینی تشکیل شده است. پر از  آجیل خرد شده که در شربت یا عسل نگهداری می‌شود.

از آنجا که باقلوا ترکی بسیار پرطرفدار است مطمئنا در طول سفر فرصتی برای امتحان کردن آن خواهید یافت چرا که این شیرینی در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود.

۱۸.میزه

غذاهای محلی ترکیه - میزه

میزه یک غذای کوچک است که ممکن است در ابتدای غذا سرو شود یا می‌تواند یک ناهار دلپذیر و سبک باشد. این غذا معمولا شامل هوموس، ماست و شاید مجموعه‌ای از مشروبات الکلی، نان‌های تازه گرم، کلوچه‌ها، دلمه (برگ‌های تاک پر شده از برنج) و سالاد بادمجان و دیگر موارد دلخواه محلی باشد. این بسیار عالی است چرا که به شما امکان می‌دهد کمی از همه چیز امتحان کنید.

۱۹.کوکورچ

کوکورچ یک غذای طعم‌دار است که در ابتدا ممکن است کمی با احتیاط آن را امتحان کنید. با این حال هنگامی که این غذای ترش را امتحان کردید بدون شک از طعم آن لذت می‌برید. کوکورچ با روده‌های گوسفند یا بز تهیه می‌شود که سپس اطراف آن چاشنی‌های

برشته پیچیده می‌شود. این درواقع یکی از غذاهای خیابانی ترکیه است، بنابراین می‌توانید این غذا را در بسیاری از بازارهای شلوغ و مراکز شهر پیدا کنید.

این غذا به دو صورت سرو می‌شود که شما می‌توانید هم به عنوان ساندویچ و هم بدون نان و در بشقاب از خوردن آن لذت ببرید.

۲۰.سوپ عدس

سوپ عدس ترکی ساده اما خوشمزه است که یک پوره مخلوط عدس و ادویه‌جات است. سپس با کتانتر و یک برش لیمو فشرده برای طعم‌دار کردن آن تزئین می‌شود.

این سرویس که در کنار پیتاهای داغ سرو شده است هم ارزان قیمت و هم رضایت‌بخش است. توجه داشته باشید که در اکثر رستوران‌ها بسیار زیاد است. من آن را به عنوان پیش غذا دوست دارم.

۲۱.کوفته

همونطور که قبلا گفتیم کوفته یکی از غذاهایی است که جزو اصلی رژیم غذایی ترکیه است. این غذا از تکه‌های گلوله شکل گوشت  گاو یا گوسفند تشکیل شده است و می‌توان آن را به طرق مختلفی سرو کرد.

انواع مختلفی از کوفته وجود دارد که که دارای ادویه، ترکیبات مختلف مواد مختلف است و به انواع و شکل‌ها و اندازه‌های مختلف می‌توان آن را تهیه کرد. مسافران گیاهخواری که این غذا برایشان جذابیت دارد می‌توانند کوفته مرسیمک را امتحان کنند.

۲۲.مانتی

مانتی ممکن است شباهت خاصی به وعده‌های غذایی محبوب ایتالیایی داشته باشد اما وقتی آن را امتحان کنید متوجه خواهید شد که طعم و مزه کاملا متفاوتی دارد.

این کوفته‌های کوچک به صورت گوشتی است که حاوی گوشت گاو یا  گوسفند است که جوشیده یا سرخ می‌شوند و با ماست و انواع ادویه‌جات سرو می‌شوند.

۲۳.لاهماجون

این غذا یک غذای محبوب خیابانی در ترکیه است که به طور گسترده در ترکیه با موجود است. یک تکه نان ترد در کنار گوشت چرخ‌کرده، سالاد و آب لیمو برای طعم و مزه‌دار کردن آن (ممکن است تغییراتی نیز داشته باشد).

اگر پس از یک گشت و گذار در یک روز شلوغ می‌خواهید یک میان وعده سریع و در عین حال خوشمزه را امتحان کنید لاهماجون گزینه خوبی است.

۲۴.بورک

بورک که به طور معمول با گوشت، پنیر، سیب زمینی یا اسفناج پر شده است، شیرینی پر شده‌ای است که در اصل مانند پای می‌باشد. این شیرینی ظریف و دلچسب را می‌توان در اکثر نانوایی‌های سراسر ترکیه پیدا کرد. اگر چه مغازه‌های مخصوص فوش بورک نیز پیدا می‌شوند که کیفیت آن‌ها بهتر است.

۲۵.کازان دیبی

کازان دیبی یک دسر شگفت‌انگیز ترکی عثمانی است که مانند پانا کوتا می‌باشد. این دسر نیز در پشت خود داستان بسیار خنده‌داری دارد. چند قرن پیش یک سلطان عثمانی از سرآشپز خود درخواست کرد تا یک دسر جدید برای او اختراع کند. سرآشپز سعی کرد که یک طعم جدید از خامه شکر درست کند اما همه مواد داخل سینی سوخته و به سینی چسبیدند. سلطان عاشق سوختگی و آشفتگی دسر شد و به این ترتیب کازان دیبی متولد شد.

۲۶.هونکار بیندی

هونکار بیندی یک غذای عالی ترکیه برای دوستداران گوشت است. در  این غذا تکه های بره نرم و ترش برروی بادمجان پوره شده، کره، و پنیر ذوب شده سرو می‌شود.

این غذا اغلب با نام «لذت سلطان» خوانده می‌شود، زیرا مورد علاقه سلطنتی در دوران امپراتوری عثمانی بوده است.

۲۷.کوزو تاندیر

کوزو تاندیر یک غذای بره کباب شده ترکیه است. این گوشت معمولا به مدت طولانی و بسیار آهسته پخته می‌شود و بسیار لذیذ است که مزه آن هرگز فراموش نمی‌شود. از بعضی جهات این غذا من را به  یاد مکوی مراکشی می‌اندازد.

نام تاندیر از اجاق گازی گرفته شده است که قرن‌ها پیش برای پختن بره استفاده می‌شد. بره در آن زمان درست مثل امروز مکوی مراکشی در زیر زمین پخته می‌شد. امروزه روش سنتی برای پخت این غذا در ترکیه آویزان کردن بره برروی زغال سنگ داغ است. در استانبول رستوران‌های ویژه‌ای وجود دارند که این غذای ترکی را به خوبی سرو می‌کنند.

۲۸.گولاچ

گولاچ در اصل دسر رسمی ماه رمضان در ترکیه است. اگر در این ماه مقدس در ترکیه گشت و گذار داشته باشید می‌توانید آن را در بسیار از نانوایی های محلی پیدا کنید. قدمت گولاچ به دوران عثمانی باز می‌گردد. این یک دسر نرم است که با شیر، شیرینی و انار شیرین تهیه می‌شود.

۲۹.کمپیر

کمپیر کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که می‌توان آن را به سیب زمینی پخته شده ترجمه کرد. چه کسی هست که عاشق سیب زمینی پخته شده قدیمی نباشد؟ شما می‌توانید چندین فروشنده غذای خیابانی در سراسر استانبول و دیگر شهرهای بزرگ ترکیه پیدا کنید که کمپیر گرم و خوشمزه سرو می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک شام مقوی و مقرون به صرفه را امتحان کنید کمپیر گزینه خوبی است. سیب زمینی پخته شده ترکیه بسیار شبیه به آن‌هایی است که در غرب از آن‌ها لذت می‌برید.

۳۰.برنج ترکی پیلاو

برنج ترکی بسیار طعم‌دار و خاص تر از برنج سفید آبپز و استاندارد شما است. این برنج در کره و نمک پخته می‌شود و آن را فوق‌العاده نرم و طعم دار می‌کند. اگر در ترکیه بگردید بدون شک با انواع مختلفی از پیلاو روبرو خواهید شد. برخی رستوران‌ها به آن قارچ خورد شده اضافه می‌کنند و برخی دیگر نخود فرنگی.

۳۱.دلمه

دلمه یک غذای محبوب در ترکیه، یونان و مناطق مختلف خاورمیانه و بالکان است. این غذا از برگ‌های تاک تشکیل شده است که با گوشت، سبزیجات، برنج و ادویه‌جات پر می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یک ناهار سبک میل کرد.

۳۲.منمن

غذاهای محلی ترکیه - منمن

این غذا یک صبحانه سنتی ترکی است که حاوی تخم مرغ‌های خرد شده در سس سبزیجات است که با نان گرم سرو می‌شود. می‌توانید آن را در سس فرو کنید یا با قاشق سس را برروی آن بکشید.

۳۳.باکلالی انگینار

غذاهای محلی ترکیه - باکلالی انگینار

کنگر فرنگی‌های پوست کنده شده که با روغن و آب لیمو پوشیده شده و با لوبیا و جعفری تازه سرد سرو می‌شود، این ظرف تازه سبزیجات یک غذای عالی تابستانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *