۱۰ نشانه عدم کارکرد صحیح کلیه ها

۱۰ نشانه عدم کارکرد صحیح کلیه ها

هر روز ذهن هزاران اطلاعات پردازش می کند و بدن هزاران کار مختلف را انجام می دهد. زندگی در این دنیای شلوغ شاید گاهی شما را از نشانه هایی که بدن برایتان می فرستد غافل کند. در زیر به ۱۰ نشانه از عدم کارکرد صحیح کلیه ها اشاره شده است :

۱. مشکلات مربوط به خوابیدن

زمانی که کلیه ها خوب کار نکنند بدن نمی تواند سموم را از طریق ادرار دفع کند بنابراین در خون باقی می مانند. افزایش میزان سموم باعث می شود نتوانید خوب بخوابید.

هشدار : کسانی که بیماری مزمن کلیوی دارند، بیشتر در خواب دچار ایست موقت تنفس می شوند. این ایست تنفسی ممکن است چند ثانیه یا یک دقیقه طول بکشد. بعد از هر ایست، تنفس معمولی با صدای خرناس بلند دوباره انجام می شود. خرناس های شدید و ممتد نشانه اینست که حتما باید به دکتر مراجعه کنید.

۲. سردرد، خستگی و ضعف عمومی

کلیه های سالم در بدن هر فرد ویتامین D را در بدن به داشتن استخوان های محکم تبدیل می کند و هورمونی به نام اریتروپوئیتین (EPO) تولید می کند. این هورمون نقش مهمی در تولید سلول های قرمز خون (سلول هایی که اکسیژن را حمل می کند) دارد. اگر کلیه خوب کار نکند میزان تولید این سلول ها کاهش می یابد و در نتیجه خستگی مکرر عضلات و مغز به سراغ فرد می آید.

هشدار : اکثر کسانی که بیماری مزمن کلیوی دارند، فقر آهن نیز دارند. فقر آهن ممکن است زمانی ایجاد شود که کلیه فقط ۲۰ تا ۵۰ درصد نقش اصلیش را به خوبی انجام می دهد. اگر به اندازه کافی استراحت می کنید و خواب خوبی دارید اما باز هم احساس خستگی، کمبود انرژی و ضعف عمومی بدن را دارید، باید بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

۳. خشکی پوست همراه با خارش

کلیه ها عملکردهای بی شماری در بدن دارند از تولید سلول های قرمز گرفته تا دفع سموم از طریق ادرار و حفظ مواد معدنی مفید در بدن. پوست خشک که با خارش همراه باشد نشان دهنده اینست که کلیه نمی تواند توازن بین مواد معدنی و مواد مغذی ایجاد کند و در نتیجه استخوان و کلیه ها آسیب می بینند.

هشدار : اگر پوست خشک همراه با خارش دارید سعی کنید آب بیشتری بنوشید. قبل از هرگونه اقدامی برای رفع خارش و خشکی پوست حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی قرص ها ترکیباتی دارند که می توانند عملکرد کلیه را حتی بدتر کنند.

۴. بوی بد و حس کردن طعم فلز در دهان

زمانی که مواد زائد در خون باقی می مانند، غذا طعم اصلیش را از دست می دهد و مزه فلز می گیرد. بوی بد دهان نیز نشانه دیگر از وجود سموم در جریان خون است. علاوه بر اینها شاید علاقه تان به خوردن گوشت کم شود و کلا کم اشتها شوید که در نتیجه وزن تان به طور ناسالم کم می شود.

هشدار : حس کردن طعم فلز در دهان دلایل متعددی دارد (از آلرژی گرفته تا تنفس ضعیف). اگر دلیل حس این طعم در بدن تشخیص داده و درمان شود، از بین می رود اما اگر همچنان آن را در دهان خود حس کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

۵. تنگی نفس

رابطه بین عدم کارکرد صحیح کلیه ها و تنگی نفس حتی زمانی که کار زیادی انجام نداده اید به دو عامل بستگی دارد : اول اینکه اگر کلیه خوب کار نکند مایعات اضافی در بدن به ریه ها می روند. دوم اینکه کم خونی ناشی از عدم کارکرد صحیح کلیه ها باعث می شود به بدن اکسیژن کافی ترسد و در نتیجه تنگی نفس ایجاد شود.

هشدار : تنگی نفس دلایل متعددی دارد نظیر عدم کارکرد صحیح کلیه، آسم، سرطان ریه و عدم کارکرد صحیح قلب. اگر دائما بدون کار کردن زیاد تنگی نفس به سراغتان می آید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

۶. تورم در مچ، پا و دست ها

اگر کلیه به خوبی کار نکند نمی تواند مایعات اضافه را از بدن خارج کند. این امر باعث حفظ سدیم در بدن می شود و در نتیجه تورم در مچ، پا و دست ها را ایجاد می کند. تورم در پایین تنه همچنین ممکن است به دلیل بیماری قلبی یا کبدی باشد یا مشکلات مربوط به رگ های پا.

هشدار : گاهی اوقات مصرف قرص، کاهش نمک دریافتی و خروج مایعات اضافه از بدن می تواند تورم را از بین ببرد. اما اگر به این طریق تورم از بین نرفت باید به دکتر مراجعه کنید.

۷. احساس درد در پشت

عدم کارکرد صحیح کلیه می تواند باعث ایجاد درد در پشت شود. این درد عمیق است و دقیقا زیر قفسه سینه احساس می شود. گاهی نیز در کشاله ران این درد حس می شود. درد در پشت و پاها نشانه کیست کلیه است که در واقع کیسه های بزرگ پر از مایعی هستند که در کلیه و در نتیجه ابتلا به بیماری پلی کیستیک کلیوی ساخته می شوند.

هشدار : درد در پشت ناشی از عدم کارکرد صحیح کلیه با مریضی و تب، استفراغ، افزایش دمای بدن و تکرر ادرار همراه است. اما درد پشت که به کلیه مربوط نشود متفاوت است مثلا اینگونه درد محل مشخصی دارد و ناگهان اتفاق می افتد و تب به همراه ندارد. اگر با وجود مصرف قرص مخصوص باز هم در ناحیه پشت خود درد را احساس می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸. چشم های پف کرده

اولین نشانه عدم کارکرد صحیح کلیه، وجود پروتئین در ادرار است که باعث پف کردن چشم ها می شود. در این حالت کلیه به جای حفظ و فرستادن پروتئین در کل بدن آن را از طریق ادرار خارج می کند.

هشدار : اگر به اندازه کافی استراحت می کنید و پروتئین دریافت می کنید، اما چشم هایتان پف کرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۹. فشار خون بالا

عملکرد سیستم گردش خون و کلیه ها به یکدیگر وابسته است. در کلیه نفرون های کوچکی وجود دارد که مواد و مایعات اضافه را از خون پاکسازی می کند. اگر رگ های خونی آسیب ببینند، نفرون هایی که کار فیلترسازی خون را انجام می دهند اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند. در نتیجه فشار خون بالا می رود.

هشدار : برای جلوگیری از عدم کارکرد صحیح کلیه، یاد بگیرید فشار خون خود را کنترل کنید. از غذاهای سرشار از فولیک اسید بیشتر استفاده کنید تا به تولید سلول های قرمز خون و درمان فقر آهن کمک شود.

۱۰. تغییر در ادرار

کلیه مسئول تولید ادرار و دفع مواد اضافه از طریق آن است. تغییر در تعداد دفعات دفع ادرار، بو، رنگ و ظاهر آن نباید نادیده گرفته شود. تغییرات رایج در ادرار به شرح زیر است :

  • افزایش نیاز به دفع ادرار خصوصا در شب :  دفع ادرار به اندازه ۴ تا ۱۰ بار در شبانه روز طبیعی ست.
  • مشاهده خون در ادرار : کلیه های سالم ضایعات را از خون می گیرند و به ادرار تبدیل می کنند، اما اگر این پروسه با مشکل مواجه شود خون در ادرار مشاهده خواهد شد.
  • ادرار کف آلود : وجود حباب در ادرار خصوصا اگر برای از بین بردن شان باید آب را با فشار زیادی بریزید، نشان دهنده وجود پروتئین در ادرار است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *