۹ عادت که باعث کاهش متابولیسم و اضافه وزن می شود

۹ عادت که باعث کاهش متابولیسم و اضافه وزن می شود

گاهی اوقات آنقدر درگیر کالری شماری و انجام ورزش های مختلف می شویم که یادمان می رود بدن به تنهایی هم می تواند کالری سوزی کند. اگر شما هم به بدن در این پروسه کمک کنید قطعا نتایج بهتری خواهید گرفت و از شر وزن اضافه خلاص خواهید شد. وقتی حرف از متابولیسم می شود هر سلول کوچک موجود در بدن نقش مهمی در آن دارد- پروسه تبدیل غذا به انرژی. هر چه متابولیسم بدن بالاتر باشد، کالری سوزی نیز بیشتر است. در زیر به چند عادت که باعث کاهش متابولیسم می شود اشاره شده است :

۱. برنامه غذایی متنوع

تحقیقات نشان می دهد که برنامه غذایی متنوع (پر از غذاهای مختلف) باعث افزایش وزن می شود. بدن نمی داند کی قرار است غذا بهش برسد، بنابراین سعی می کند همه چیز را (عملکرد کلی هر بخش) را آهسته کند. راه حل : رژیم غذایی مناسب با بدن خود بیابید و همیشه آن را رعایت کنید.

۲. کم خوابیدن

تعجبی ندارد افرادی که کم می خوابند انرژی کمتری نسبت به بقیه دارند، یعنی در طول روز کمتر کالری مصرف می کنند. راه حل : شاید سخت باشد اما باید راهی بیابید که بتوانید در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید. می توانید از اپلیکیشن های مختلف یا چای های گیاهی قبل از خواب استفاده کنید.

۳. عدم خوردن غذا به مقدار کافی

اگر میزان کالری دریافتی را خیلی کم کنید، بدن وارد حالت قحطی می شود و میزان متابولیسم را پایین می آورد تا بتواند تا جایی که ممکن است سوخت برای نیاز های اساسی اش مانند تنفس ذخیره کند. متخصصان تغذیه می گویند کم کردن ۲۰۰ کیلو کالری از کالری دریافتی همیشگی برای کاهش وزن سالم لازم است.

۴. نشستن طولانی مدت

اگر سر کار می روید و روز را ساعتها پیش میز می گذرانید، باید بدانید که این عادت باعث کاهش متابولیسم می شوید. اکثر تحقیقات انجام شده صحت این موضوع را تایید کرده اند و بسیاری از شرکت ها هم از کارمندان خود می خواهند که هر سی دقیقه یک بار چند حرکت ساده و کششی انجام دهند.

۵. جت لگ یا جت زدگی (بیخوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)

همه ما یک ساعت دورنی بدن داریم که اگر دائما قطع شود یعنی الگوی خواب مان دچار اختلال شود ، کل سیستم بدن مان به هم می ریزد خصوصا متابولیسم.

۶. نخوردن کلسیم به اندازه کافی

برای تنظیم متابولیسم باید به اندازه کافی کلسیم مصرف کنید. اگر شیر دوست ندارید یا بدنتان تحمل لاکتوز را ندارد مشکلی نیست زیرا غیر از اینها غذاهای زیادی وجود دارند که سرشار از کلسیم هستند. سعی کنید غذایی که دوست دارید بیابید و به طور منظم آن را مصرف کنید.

۷. کم آبی بدن

هر پروسه ای که در بدن انجام می شود نیاز به آب دارد. اگر بدن کم آب باشد هیچ یک از اعضا کار خود را به درستی انجام نمی دهند. تحقیقات نشان داده است مصرف آب (حدود ۱۷ اونس) با افزایش ۳۰ درصدی متابولیسم می شود.

۸. کمبود پروتئین

پروتئین نقش بسیار مهمی در رسیدن به وزن ایده آل و ثابت نگه داشتن آن دارد. در مقایسه با کربوهیدرات یا چربی، پروتئین TEF (اثر گرمایی غذا) زیادی دارد؛ پارامتری که افزایش متابولیسم یا میزان سوخت و ساز بعد از بلع غذا را اندازه گیری می کند. پروتئین همچنین باعث می شود احساس سیری بیشتری کنید و کمتر کالری به بدن وارد کنید.

۹. عدم تحرک و ورزش

تحرک یا ورزش کردن باعث افزایش حجم عضلانی می شود و این امر باعث می شود در زمان استراحت نیز کالری بسوزانید. حتی انجام ورزش های ساده نیز فواید زیادی برای بدن در پی خواهد داشت.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *