۵ ماده غذایی که باعث چرب شدن مو می شود

۵ ماده غذایی که باعث چرب شدن مو می شود

زمانی که مو دائما چرب شود ممکن است به این فکر بیافتیم که باید شامپوی خود را عوض کنیم و از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنیم یا موها را دم اسبی ببندیم که چربیش کمتر به چشم بیاید یا دائما آنها را بشوریم تا تمیز شوند، اما ترفندهای دیگری هم برای مقابله به موی چرب وجود دارد. یکی از این ترفندها عدم استفاده از غذاهایی ست که باعث تولید چربی می شوند. در زیر به ۵ ماده غذایی که باعث چرب شدن موی سر می شود اشاره شده است و در ادامه متن ۳ ماده غذایی که از چربی موی سر می کاهد معرفی شده اند :

۱. شکر

هورمون ها در واقع پیام رسان های بدن ما هستند و تقریبا تمام اتفاقاتی که در بدن می افتد را کنترل می کنند. به همین دلیل متعادل نگهداشتن سطح هورمونها اهمیت دارد. شکر ماده ایست که تعادل هورمون ها را برهم می زند و به جای کمک به آنها باعث افزایش قند خون و تحریک غدد به تولید روغن اضافه می کند.

۲. کربوهیدرات های تصفیه شده

در کل دو نوع کربوهیدرات وجود دارد : کربوهیدرات خوب یا پیچیده و کربوهیدرات بد یا ساده. کربوهیدرات های تصفیه شده جزو گروه دوم یعنی کربوهیدرات های بد هستند. نمونه خوب از این کربوهیدرات های تصفیه شده که همه جا مورد استفاده قرار می گیرد نان است. نان سفید که از غلات تصفیه شده درست می شود نرم تر و پفکی تر از نان تهیه شده از غلات کامل است. بنابراین غلات تصفیه شده غلاتی هستند که با کمک دستگاه های مختلف نرم تر و سبک تر برای هضم می شوند. اینگونه علات باعث تحریک غدد به تولید روغن بیشتر می شوند و در نتیجه موی سر چرب تر خواهد شد.

۳. غذاهای سرخ کردنی

هر نوع سرخ کردنی خصوصا آنهایی که در روغن زیاد سرخ می شوند و فست فودها باز هم باعث تحریک غدد به تولید روغن بیشتر می شوند. روغن تولید شده از این غدد در کل پوست خصوصا پوست سر پراکنده می شود و باعث می شود موها چرب به نظر برسند. بنابراین نه تنها برای حفظ سلامتی بلکه برای جلوگیری از چرب شدن موها نیز باید از مصرف این قبیل غذاها خودداری کنید.

۴. لبنیات

عجیب به نظر می رسد اما لبنیات نیز در چرب شدن پوست نقش دارند. لبنیات مثل شیر، کره و پنیر در بدن به عنوان روغن و چربی هضم می شوند و به همین دلیل باعث چرب شدن مو و تولید آکنه در صورت می شوند. لبنیات همچنین دارای ترکیباتی هستند که باعث تولید بیشتر هورمون تستوسترون می شود و تستوسترون هم موجب تولید چربی بیشتر در پوست می شود. بنابراین اگر یک لیوان شیر گرم و پر چرب در شب بخورید باید حتما فردا موی سر خود را بشویید!

۵. نمک

مصرف بیش از حد نمک موجب تورم بدن، پف زیر چشم، شوره و کم آبی بدن می شود. کم آب شدن بدن باعث می شود بدن برای جبران کم آبی روغن بیشتر تولید کند. تمام این عوامل باعث ایجاد چربی موی سر می شود خصوصا در افرادی که مستعد آن هستند. بنابراین از خوردن چیپس، انواع کراکر، مغزیجات نمکی و سیب زمینی سرخ کرده که نمک زیادی دارند خودداری کنید.

۳ ماده غذایی که می توان به جای مواد بالا مصرف کرد :
مواد غذایی سرشار از ویتامین B و E

ویتامین B و E جزو مهمترین ویتامین های لازم برای بدن و مو هستند. این دو ویتامین نه تنها به داشتن موهای زیبا و قوی کمک می کنند بلکه باعث تنظیم تولید روغن در بدن می شوند. غذاهایی نظیر انواع لوبیا، سبزیجات و میوه ها سرشار از ویتامین B هستند و باعث می شوند مو زیبا تر به نظر برسد. ویتامین E نیز در سبزیجات دارای برگ سبز، تخمه آفتابگردان و مغزیجات یافت می شود.

مواد غذایی سرشار از زینک

بدن به مقادیر کمی از زینک نیاز دارد و این ماده معدنی در بدن ذخیره نمی شود. اگر مواد غذایی سرشار از زینک مصرف کنید، تولید روغن در بدن کم می شود. زینک اغلب در مکمل های غذایی یافت می شود اما در مواد غذایی طبیعی نظیر جو دو سر، حلزون صدف دار و تخم مرغ نیز وجود دارد.

چربی های مفید

داشتن نوع موی مستعد چربی به این معنی نیست که باید از خوردن تمام چربی ها دست بکشید. چربی ها از مهم ترین مولفه های لازم برای کارکرد صحیح بدن است. فقط کافیست میزان مصرف چربی های ترانس و اشباع شده را کم کرد. نحوه تشخیص این نوع چربی ها آسان است؛ در دمای اتاق جامد باقی می مانند. بنابراین مارگارین، کره و چربی حیوانی همه از نوع چربی های ترانس هستند. به جای استفاده از آنها، چربی های مفید نظیر مغزیجات، روغن های گیاهی و برخی از انواع ماهی نظیر سالمون، شاه ماهی، ساردین و قزل آلا را مصرف کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *