آیا می توان در بارداری رژیم گرفت؟

آیا می توان در بارداری رژیم گرفت؟

برخی از خانم های باردار در کل طول بارداری به تنها چیزی که فکر می کنند و از آن وحشت دارند اضافه وزن است. به همین دلیل ممکن است در این دوران حساس و سرنوشت ساز به گرفتن رژیم روی بیاورند.

هیچ پزشک یا متخصصی رژیم گرفتن در بارداری را به هیچ وجه توصیه نمی کند. خانم ها باید دست کم این ۹ ماه دست از رژیم گرفتن بکشند. در طول بارداری اضافه شدن وزن بین ۲۵ تا ۳۵ پوند (حدود ۱۲ تا ۲۲ کیلو) طبیعی ست. اگر از قبل بارداری اضافه وزن دارید ۱۵ تا ۲۵ پوند دیگر (حدود ۷ تا ۱۴ کیلو) در بارداری می توانید اضافه کنید. زنانی که چاق هستند نباید بین ۱۱ تا ۲۰ پوند (نهایتا حدود ۱۰ کیلو) نهایتا بیشتر وزن اضافه کنند.

در هر دوره از بارداری یک اضافه وزن مشخص برای خانم های باردار وجود دارد، مثلا در سه ماهه اول ممکن است یک خانم باردار اصلا وزن اضافه نکند یا اضافه وزنش ناچیز باشد. گاهی حتی ممکن است به دلیل حالت تهوع های مکرر و بی اشتهایی وزن نیز کم کنند. اما از سه ماهه دوم وزن گیری مادر شروع می شود. از سه ماهه دوم به بعد معمولا هر خانم باردار باید حداقل ماهی یک کیلوگرم وزن اضافه کند. اضافه شدن وزن در طول بارداری باید به صورت مرتب باشد به همین دلیل هر بار که برای چکاپ نزد پزشک می روید، وزن تان نیز اندازه گیری می شود. کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد.

بخشی از وزن اضافه در طول بارداری غیر قابل اجتناب است یعنی دست خودتان نیست. این وزن اضافه شامل وزن کودک، رحم بزرگ شده، جفت و مایع آمونیاک دور کودک می شود. اما نباید نگران بود زیرا این وزن اضافه بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک از بین می رود.

در طول بارداری باید روزانه ۲۵۰۰ کالری دریافت کنید (در حالت عادی دریافت ۲۱۰۰ کالری در روز کافیست)، زیرا هم خودتان و هم کودک به این مقدار کالری نیاز دارید. در واقع بدن این کالری را برای تولید انرژی بیشتر به کار می گیرد تا بتواند شیر بیشتری تولید کند، وزن جنین افزایش یابد، ذخیره‌سازی آب در بدن بدون مشکل انجام شود و خون بیشتری نیز برای عملکرد بهتر دستگاه های بدن تولید شود.

در طول بارداری فیزیولوژی بدن نیز تغییر می یابد. بین وعده های غذایی قند خون ممکن است افت کند، به همین دلیل اکثر زنان باردار احساس گرسنگی می کنند و حتما باید بین وعده های غذایی چیزی بخورند. اگر به این فکر کنید که در دوران بارداری باید وزن کم کنید، برخلافش دائم گرسنه می شوید.

کودک هر چه لازم داشته باشد از بدن تان می گیرد، بنابراین رژیم گرفتن در این دوران بیشتر سلامتی خودتان را به خطر می اندازد تا سلامتی کودک را. اما اگر مواد مغذی و ضروری را به بدن نرسانید کودک رشد کافی نخواهد داشت.

رژیم نگیرید سالم غذا بخورید

بهتر است در این دوران به جای رژیم گرفتن به عادات غذایی سالم روی بیاورید که نه تنها در این دوران شما را کمک خواهد کرد بلکه در کل طول زندگی نیز از مزایای آن بهره مند خواهید شد. به جای کم کردن کالری دریافتی روی خوردن غذای خوب، سالم و مغذی تمرکز کنید تا هم خودتان و هم کودک در طی بارداری از آن بهره مند شود. بدین ترتیب وزن زیادی نیز اضافه نخواهید کرد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *