بارداری بعد از ۳۵ سالگی

بارداری بعد از ۳۵ سالگی

یک مثل قدیمی وجود دارد که می گوید سن چیزی جز یک عدد نیست اما وقتی پای بارداری و گذراندن این دوران در سلامتی درمیان باشد سن اهمیت پیدا می کند. جای نگرانی نیست زیرا بسیاری از زنانی که از سن ۳۵ سالگی به بعد یا حتی در دهه چهل زندگی خود باردار می شوند کودکان سالم به دنیا می آورند. اما در هر صورت باید مراقب سلامتی خود باشید و اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا هم سلامت جنین تامین شود و هم بتوانید این دوران را به سلامتی و راحتی سپری کنید.

چطور می توان شانس داشتن کودک سالم را بالا برد؟

با انجام مشاوره و چکاپ های قبل از بارداری. قبل از تصمیم به باردار شدن باید یک سری اقدامات اختیاطی انجام دهید که در راس آنها مراجعه به پزشک و چکاپ شدن است. با چکاپ کردن در جریان وضعیت سلامتی خود قرار می گیرید و حتی می توانید با دکتر در خصوص آمادگی از لحاظ احساسی نیز مشورت کنید.

با کمک گرفتن از مراقبت های حین بارداری به صورت منظم. ۸ هفته اول بارداری برای رشد و تکامل جنین بسیار اهمیت دارد. با دریافت منظم مراقبت های حین بارداری که شامل انجام آزمایش های مختلف و مرتب، آموختن نکات بارداری و بچه داری، مشاوره و کمک های لازم می شود، می توانید شانس داشتن کودک سالم و تجربه بارداری سالم را بالا ببرید.

مراقبت های حین بارداری برای زنانی که بعد از ۳۵ سالگی باردار شده اند نیز حائز اهمیت و کمک کننده است. با دریافت این مراقبت ها، پزشک می تواند همیشه یک قدم جلوتر از شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی تان قرار گیرد و در صورت لزوم اقدامات احتیاطی لازم را زودتر و سریعتر انجام دهد. مثلا ممکن است سن شما باعث بروز دیابت بارداری یا پره اکلامپسی (فشار خون بالایی که بیمار بدون هیچ گونه سابقه ای در بارداری دچار آن می شود و با دفع پروتئین در ادرار همراه است) شود. اما انجام مراقبت های لازم در قبل و حین بارداری نظیر چک کردن فشار خون، چک کردن ادرار از نظر وجود پروتئین یا قند در آن و تست سطح گلوکز خون به پزشک این فرصت را می دهد که در صورت مشاهده هرگونه تغییری سریعا آن را فهمیده و فورا درمان کند.

انجام آزمایشات مخصوص زنان بالای ۳۵ سال. ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک سری آزمایشات مرتبط به زنان بالای ۳۵ سال را انجام دهید. با این کار ریسک تولد نوزاد دارای نقص مادرزادی کاهش می یابد.

مصرف فولیک اسید حین بارداری. تمام زنانی که در سن باروری هستند باید روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید به بدن خود برسانند. مصرف روزانه و کافی فولیک اسید در قبل و حین سه ماهه اول بارداری می تواند از بروز نقص در مغز و نخاع جنین جلوگیری کند. مصرف این قرص در زنان باردار مسن تر که بیشتر در معرض تولد نوزاد ناقص قرار دارند، اهمیت بیشتری دارد و ابدا نباید نادیده گرفته شود. برخی از این قرص ها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم فولیک اسید دارند که مصرف آن در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند و حتی برخی از زنان برای جلوگیری از تولد نوزاد ناقص به بیش از ۴۰۰ میلی گرم فولیک اسید در روز احتیاج دارند. مصرف بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم معادل ۱ میلی گرم اسید فولیک بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. زنانی که تجربه تولد نوزاد دارای نقص در لوله های عصبی را دارند باید روزانه ۴۰۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند.

چطور می توان ریسک ابتلا به مشکلات بارداری را کم کرد؟

مراقبت از خود در بارداری باعث کاهش ریسک ابتلا به مشکلات بارداری نظیر دیابت بارداری یا فشار خون بالا می شود.

مراجعه به پزشک برای بیماری های دیگر. اگر دچار بیماری های مزمنی نظیر دیابت یا فشار خون بالا هستید حتما باید مرتب به پزشک مراجعه کنید. بهبود وضعیت سلامتی قبل از باردار شدن در سلامت خود و کودک تان نقش اساسی دارد. مراجعه به دندانپزشک نیز قبل و حین بارداری توصیه می شود. داشتن دندان و لثه سالم شانس تولد نوزاد نارس یا نوزاد با وزن کم را کاهش می دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل. خوردن انواع مواد غذایی در بارداری باعث می شود هرنوع ماده مغذی که لازم دارید دریافت کنید. مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، انواع لوبیا، گوشت و لبنیات کم چرب در این دوران توصیه می شود. روزانه باید حداقل چهار وعده لبنیات یا مواد غذایی سرشار از کلسیم بخورید یا بنوشید. بدین ترتیب دندان و استخوان هایتان سالم باقی می مانند و رشد و تکامل جنین نیز بهتر صورت می گیرد. در رژیم غذایی تان همچنین باید منابع خوب فولیک اسید نظیر سبزیجات دارای برگ سبز، لوبیا خشک، جگر و مرکبات را بگنجانید.

مراقب وزن خود باشید. با پزشک خود درباره میزان اضافه وزن مجاز در بارداری مشورت کنید. زنانی که BMI (شاخص توده بدنی) نرمال دارند باید در دوران بارداری، ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم، زنانی که دارای کم وزنی هستند، ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم وزن و زنانی که اضافه وزن دارند فقط حدود ۶ تا ۱۱ کیلوگرم وزن باید اضافه کنند. بدین ترتیب خطر رشد آهسته جنین کاهش می یابد و ریسک تولد نوزاد نارس، ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا کم می شود.

ورزش کردن به صورت منظم. ورزش منظم باعث سلامت دوران بارداری، تقویت بنیه بدن و کاهش استرس می شود. در خصوص برنامه ورزشی خود با پزشک مشورت کنید.

عدم استعمال سیگار و نوشیدن الکل. نوشیدن الکل طی دوران بارداری جنین را در معرض ابتلا به انواع نقایص ذهنی و فیزیکی قرار می دهد. سیگار کشیدن در بارداری باعث ابتلا به پره اکلامپسی و تولد نوزاد نارس و کم وزن می شود خصوصا در زنان بالای ۳۵ سال.

در مورد انواع روش های درمانی طی بارداری با پزشک خود مشورت کنید. از پزشک خود بخواهید درباره قرص ها، مکمل ها و درمان های طبیعی مجاز در طول بارداری با شما گفتگو کند و راهکارهای لازم در این زمینه را به شما بدهد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *