بغل کردن کودک نوپا در بارداری خطرناک است؟

بغل کردن کودک نوپا در بارداری خطرناک است؟

بغل کردن و راه بردن کودک نوپای اول برای مادری که در بارداری دوم به سر می برد برای اکثر زنان در ماه های اول مشکلی ایجاد نمی کند به شرطی که وزن کودک بیشتر از سی پوند نباشد. اکثر کودکان نوپا همین وزن را دارند بنابراین بغل کردن آنها تا حدود ماه چهارم و پنجم بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر در دوران بارداری با مشکلاتی نظیر خونریزی یا انقباضات زودرس مواجه هستید بهتر است درباره بغل کردن کودک خود با پزشک خود مشورت کنید و اقدامات احتیاطی را جدی بگیرید.

اگر بغل کردن کودک نوپایتان باعث می شود تعادل خود را از دست بدهید یا بدن تان درد می گیرد و احساس ناراحتی می کنید، حتما به زبان بدن خود گوش دهید و از این کار صرف نظر کنید. میزان ریلاکسین که هورمون شل کننده مفاصل زنان باردار است در طول بارداری تا ده برابر سطح نرمال افزایش می یابد. بنابراین مفاصل خانم باردار در این دوران بیش از هر دوران دیگری تحت فشار قرار دارد. اگر مادر باردار کودک نوپای خود را دائم بغل کند ممکن است دچار التهاب و درد شدید مفاصل شود.

همانطور که شکم بزرگ می شود، مرکز ثقل بدنتان نیز تغییر می یابد. این امر باعث وارد آمدن فشار بیشتر به پشت می شود. تغییراتی که در بدن طی بارداری رخ می دهد باعث می شود زمانی که می خواهید بایستید سرتان گیج برود. بنابراین اگر خم شوید و کودک نوپای خود را بغل کنید هنگام برخاستن ممکن است همین حالت گیجی را برای یک تا دو دقیقه تجربه کنید.

اقدامات احتیاطی
  • بهتر است زمانی که می خواهید کودک نوپا را از زمین بلند کرده و بغل کنید به جای خم کردن پشت، زانو ها را خم کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید پشت را صاف نگه دارید. توجه کنید که هنگام این کار از کفش ها یا صندل های خانگی راحت و صاف استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید خودتان کودک را بغل کنید مثلا وقتی که خوابیده است و می خواهید او را به تختش ببرید، می توانید از خانواده یا دوستان و فامیل کمک بگیرید. (گرچه اگر هم می توانید کودک را بغل کنید باز بهتر است از دیگران کمک بگیرید.)
  • با کودک نوپای خود سعی کنید پیاده به مدت طولانی جایی نروید چون اگر خسته شود نمی توانید همه راه او را بغل کنید. بنابراین در این مواقع از کالسکه استفاده کنید.
  • توضیح دادن اینکه نمی توانید کودک نوپای خود را زیاد بغل کنید برای او سخت است و شاید متوجه نشود و دائم بهانه گیری کند. بهترین کار برای دادن حس خوب به او اینست که در طول روز خودتان بنشینید و او را روی پایتان بنشانید و بغلش کنید.
  • توانایی بغل کردن نوزاد از بارداری به بارداری دیگر، از زن به زن دیگر و حتی کودک به کودک دیگر متفاوت است. برخی کودکان وزن بیشتری دارند و بغل کردن آنها سخت تر است. در هر صورت اگر نگرانی خاصی در این زمینه دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *