بهترین زمان برای ورزش کردن

بهترین زمان برای ورزش کردن

“وقت ندارم” جمله ایست که همیشه افراد در جواب سوال چرا ورزش نمی کنی می دهند. ولی در واقع برنامه ریزی برای میزان سطح انرژی که داریم و نه وقت و زمان مان، به ما بهترین نتیجه را خواهد داد. به عبارت دیگر اگر سطح انرژی مان را دائم چک کنیم و آن را در هر بخش از زندگی به سمت مثبت نگه داریم، می توانیم همیشه از نتایج خوب عملکرد خودمان بهره مند شویم. یکی از کارهایی که می شود در این زمینه انجام داد، ورزش کردن است. ورزش کردن تمرکز و سطح هوشیاری فرد را بالا می برد، باعث بهبود خلق و خو و همچنین افزایش خلاقیت می شود. حال باید دید که چه زمانی برای ورزش کردن مناسب تر است :

ورزش کردن در صبح

اکثر افراد تمایل دارند که اول صبح که از خواب بیدار می شوند ورزش کنند. در زیر به فواید ورزش صبحگاهی اشاره می کنیم :

۱. بقیه روز مال خودتان است

اگر صبح که از خواب بیدار می شوید اول ورزش کنید، بقیه روز زمان کافی برای هر کار دیگری را خواهید داشت. حتی اگر مجبور باشید قبل از طلوع آفتاب ورزش کنید حتما این کار را بکنید زیرا پس از آن دیگر خیالتان راحت خواهد بود که حداقل این کار را انجام داده اید و با انرژی و هوشیاری بالاتری به انجام بقیه امور می توانید برسید.

۲. صبح ها باشگاه خلوت است و از دستگاه ها و تجهیزات مختلف بیشتری می توانید استفاده کنید

صبح ها معمولا به دلیل خلوت بودن، دستگاه ها و تجهیزات بیشتری برای ورزش کردن در اختیار خواهید داشت. یعنی در واقع رقیب دیگری ندارید و لازم نیست برای استفاده از تجهیزات مختلف معطل شوید. همچنین فضای کافی برای ورزش های روی زمین نیز خواهید داشت.

۳. ورزش در صبح انرژی و هوشیاری بیشتری برای کل روز در اختیارتان می گذارد

شاید اول که می خواهید به باشگاه بروید خیلی انرژی و حوصله نداشته باشید اما به محض اینکه ورزش کنید هوشیار می شوید و ادامه کار برایتان بسیار راحت تر خواهد بود. ورزش همچنین باعث خلاقیت و تمرکز بیشتر فرد می شود. بدین ترتیب پیشرفت کاری و کلا تمام امور را دربرخواهد داشت.

۴. منظم تر و هماهنگ تر می شوید

کسانی که صبح زود بیدار می شوند و کارهایشان را انجام می دهند نسبت به کسانی که دائم زمان کارهای خود را عقب می اندازند منظم تر هستند. زیرا هر روز ممکن است یک اتفاق غیرمنتظره رخ دهد مثلا به یک جلسه کاری یا مهمانی مهم دعوت شوید، که مجبور شوید زمان باشگاه رفتن را به آن اختصاص دهید. بنابراین بهتر است همان اول صبح به باشگاه بروید.

معایب ورزش کردن در صبح
۱. سخت بودن بیدار شدن از خواب در اول صبح

البته که بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب و رفتن به باشگاه کار سختی است. مثلا برخی از افراد زمانی که خواب کافی نداشته اند یا تازه از خواب بیدار شده اند دوست ندارند با کسی حرف بزنند. برای همین بهتر است حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب کافی در شب داشته باشید.

۲. باید از شب قبل خود را برای صبح آماده کنید

اگر آدم منظمی نباشید و همیشه کارها را دقیقه آخر انجام می دهید صبح از خواب بیدار شدن و رفتن به باشگاه چالش بزرگی برایتان خواهد بود. بنابراین بهتر است هرچه برای باشگاه نیاز دارید را از شب قبل آماده کرده و کنار بگذارید یا صبحانه را شب قبل آماده کنید تا صبح وقت کافی برای آماده شدن داشته باشید.

برای اینکه بتوانید صبح ها زود از خواب بیدار شوید باید با خود عهد ببندید و به آن پایبند باشید به عبارت دیگر باید به این شیوه بدن خود را عادت دهید. مثلا شب قبل از باشگاه دائم با خود کلنجار نروید که صبح باشگاه بروید یا نه. به طور قطع بگویید که می روید و تمام انرژی خود را برای از خواب بیدار شدن بگذارید. توجه داشته باشید که تکرار کار را آسان کرده و هرچه بیشتر صبح از خواب بیدار شدن را تکرار کنید برایتان آسانتر خواهد شد. در نهایت مغز هم به این شیوه عادت کرده و به طور اتومات شما را سر ساعت معین بیدار می کند.

فواید ورزش کردن در بعدازظهر/شب
۱. سطح عملکرد بدن در اوج است

از آنجا که دمای بدن در طول روز افزایش یافته است دیگر لازم نیست برای گرم کردن وقت زیادی بگذارید. گرم شدن بدن در طول روز باعث انعطاف بیشتر، قدرت عضلانی بهتر و تحمل بیشتر می شود. همچنین ترکیب فشار خون و ضربان قلب پایین در بعدازظهر باعث واکنش و عملکرد بهتر بدن می شود و در نتیجه آسیب کمتری می بینید.
افزایش سطح هورمون تستوسترون در بعدازظهر نیز دلیل خوب دیگری برای ورزش کردن در این زمان است به خصوص برای کسانی که ورزش های مقاومتی انجام می دهند.

۲. وجود پارتنرهای مختلف برای حضور در باشگاه

اگر از آن دسته افرادی باشید که برای باشگاه رفتن حتما باید یک پارتنر یا همراه داشته باشید زمان بعدازظهر به دلیل شلوغ بودن برای این کار مناسب تر است.

۳. وجود کلاس های متعدد

اگر به دنبال شرکت در کلاس های گروهی مختلف هستید زمان بعدازظهر را انتخاب کنید.

۴. کم شدن استرس

ورزش کردن در بعدازظهر استرس کل روز کاری را بین می برد و باعث آرامش روح و مغزتان می شود مخصوصا برای کسانی که ساعت ها کار استرس زا انجام می دهند.

معایب ورزش کردن در بعدازظهر
۱. عدم نظم و هماهنگی

از آنجا که ممکن است هر روز اتفاق غیر منتظره ای بیافتد، عقب انداختن زمان انجام کارها به بعدازظهر و آخر شب گاهی باعث می شود قید آن را بزنید. همچنین ممکن است به خاطر اینکه کل روز کار استرس زا انجام دا ه اید انرژی کافی برای ورزش نداشته باشید یا بعضی روزها مجبور باشید تا دیروقت کار کنید و درنتیجه از ورزش کردن عقب بمانید.

۲. شلوغ بودن باشگاه و کلاس های مختلف

به دلیل کارمند بودن اکثر افراد در زمان صبح، معمولا باشگاه بعدازظهرها شلوغتر است.

۳. آمادگی بیشتری لازم است

ورزش کردن بعد از کار یعنی باید بیشتر مراقب وعده غذایی که می خورید باشید تا بتوانید این دو کار را در طول یک روز انجام دهید. گاهی ممکن است لازم باشد برای اینکه بتوانید ورزش کنید غذای اضافه ای با خود به همراه بیاورید. همچنین باید ساکی جدا برای لباس و دیگر لوازم مربوط به باشگاه را با خود حمل کنید.

در هر صورت چه صبح و چه بعدازظهر را برای ورزش انتخاب کنید بدن به آن عادت خواهد کرد. نکته مهم اینست که شما خود را با این زمان جوری وفق دهید که بتوانید به طور دائم از آن پیروی کنید و اینجور نباشد که تایم ورزش کردن را دائم عقب و جلو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *