۱۵ خوراکی مفید و مغذی برای کاهش وزن

۱۵ خوراکی مفید و مغذی برای کاهش وزن

غذایی که می خوریم تاثیر زیادی روی سلامت و البته وزن مان دارد. اگر شکم خود را فقط با غذاهای غیر مفید پر کنیم نتیجه فقط افزایش وزن خواهد بود. از طرفی دیگر، اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشیم متابولیسم بدن بالا می رود و از شر وزن اضافه خلاص خواهیم شد. در زیر به برخی از خوراکی های مفید برای کاهش وزن اشاره شده است:

۱. تخم مرغ

همیشه باور بر این بود که مصرف تخم مرغ باعث بالا رفتن میزان کلسترول خون می شود و در نتیجه باید در حد تعادل از آنها مصرف می شد. اما امروزه طبق یافته های جدید مشخص شده است که تخم مرغ دارای چربی مفید برای بدن است و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند استفاده از آن توصیه می شود. بزرگترین فایده مصرف تخم مرغ دادن احساس سیری به فرد برای مدت طولانیست و می توان آن را به روش های مختلف استفاده کرد.

۲. آووکادو

شاید طعم آووکادو خیلی دلپذیر نباشد اما سرشار از مواد و چربی مفید برای بدن است و برای افرادی که درصدد کاهش وزن هستند گزینه مناسبیست. این میوه همچنین دارای اسید اولئیک است همان ماده ای که در روغن زیتون نیز وجود دارد. آووکادو دارای فیبر و آب نیز هست و آن را به طرق مختلف مثلا در سالاد می توان مصرف کرد.

۳. ماهی های چرب(دارای امگا۳ زیاد)

ماهی منبعی غنی از چربی های مفید است که با مصرف آن می توانید اشتهای خود را کنترل کرده و از خوردن غذا در حجم زیاد اجتناب کنید. ماهی کالری زیادی ندارد و برای کاهش وزن گزینه خوبیست. برای این منظور مصرف سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین توصیه می شود. تمام این نوع ماهی ها دارای مواد مغذی بسیاری از جمله ید هستند که برای عملکرد درست غده تیروئید نیز بسیار مفید است.(عدم کارکرد درست غده تیروئید نیز منجر به اضافه وزن می شود.)

۴. سبزیجات دارای برگ سبز

زمانی که قصد کاهش وزن را دارید این سبزیجات را باید در صدر فهرست غذاهایی که باید مصرف کنید تا لاغر شوید، قرار دهید. این نوع سبزیجات دارای کالری کم و فیبر بالا هستند و مدت طولانی تری به شما احساس سیری می دهند. از جمله سبزیجاتی که دارای مواد مغذی، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان مفید برای بدن هستند می توان به چغندر، کلم پیچ، کلم برگ و اسفناج اشاره کرد.

۵. گوشت کم چرب

در رژیم غذایی کاهش وزن گوشت نیز باید در فهرست قرار گیرد. امروزه می دانیم که گوشت منبع غنی از پروتئین های مفید برای بدن است و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی یا دیابت را نیز به همراه ندارد. نحوه پخت گوشت باید مورد توجه قرار گیرد مثلا نوع سرخ شده آن در این رژیم جایی ندارد. گوشت به دلیل دارا بودن پروتئین که باعث چربی سوزی می شود از جمله غذاهای مهم در این فهرست است.

۶. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یا هر مغز دیگر به دلیل داشتن پروتئین و فیبر بالا میان وعده ای مناسب در رژیم کاهش وزن می باشد و با خوردن آن می توان از مصرف غذاهای ناسالم دیگر پرهیز کرد. این کره ها همچنین دارای آمینو اسید هایی چون ال آرجنین هستند که باعث بهبود سیستم گردش خون و عدم احتباس آب در بافت های بدن می شوند. این کره ها خصوصا وقتی به همراه میوه مصرف شوند بسیار خوشمزه هستند.

۷. کدو تنبل

کدو تنبل در همه فصل ها هست ولی آیا می دانستید که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است؟ و پتاسیم آن حتی از موز هم بیشتر است؟ مصرف منظم کدو تنبل از بروز چاقی در افراد جلوگیری می کند. کدو تنبل را هم می توان در دسر به صورت پوره مصرف کرد یا آن را کباب کرد و میل نمود.

۸. سیب زمینی

همه می دانیم که سیب زمینی سرخ کرده غذایی ناسالم است اما این به معنی نیست که اصلا نباید از سیب زمینی استفاده کرد. سیب زمینی کبابی گزینه مناسبی برای کسانی است که می خواهند سریع لاغر شوند زیرا دارای پتاسیم زیادیست که از بروز نفخ و احتباس آب در بافت های بدن جلوگیری می کند. پخت سیب زمینی به این روش فیبر زیادی نیز دارد و این یعنی سیر ماندن برای مدت طولانی. بنابراین نحوه پخت سیب زمینی در دریافت یا عدم دریافت کالری بسیار اهمیت دارد.

۹. دانه های خوراکی مختلف

دانه های مختلف به دلیل دارا بودن چربی مفید، مواد معدنی و زینک که باز هم احساس سیری طولانی مدت به فرد می دهد در رژیم غذایی کاهش وزن بسیار اهمیت دارند. تخمه آفتابگردان، کدو تنبل، تخم کتان، کوینولا، دانه چیا و کنجد از بهترین نوع این دانه ها برای رژیم هستند. این دانه ها را می توان به طرق مختلف مصرف کرد مثلا در غذا ریخت یا به صورت میان وعده به تنهایی مصرف کرد.

۱۰. غذاهای مخمر شده

این نوع غذاها در فرهنگ های مختلف مورد مصرف قرار می گیرند مثلا در کره کیم چی و دیگر غذاهایی از این نوع را در رژیم روزانه خود مصرف می کنند. ماست، کفیر، میسو، تمپه، کلم رنده شده و آب پز با سرکه از جمله این غذا ها هستند که سرشار از پروبیوتیک اند. مصرف این مخمر ها باعث بهبود عملکرد روده می شود و متابولیسم را افزایش داده که در نتیجه سالم تر و لاغرتر خواهید شد.

۱۱. مغزها

در بالا اشاره شد که کره حاصل از انواع مغزها جزو غذاهای سالم است بنابراین خود مغزها هم سالم به شمار می روند. بادام درختی، گردو امریکایی و پسته از جمله مغزهای خوبی هستند که می توان به عنوان میان وعده البته در حجم کم (چون کالری بالایی دارند) از آنها استفاده کرد. مصرف منظم مغزها باعث سلامت نگهداشتن قلب می شود.

۱۲. انواع توت

با اینکه اکثر میوه ها دارای قند زیادی هستند و برای کاهش وزن گزینه مناسبی نیستند اما توت ها ازین قاعده مستثنی اند. توت ها باز هم به دلیل دارا بودن فیبر بالا احساس سیری طولانی مدت به فرد می دهند. توت فرنگی، تمشک، بلوبری از جمله میوه های سرشار از آنتی اکسیدان هستند که قند زیادی ندارند و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

۱۳. حبوبات

حبوباتی چون نخود، لوبیا و عدس و غیره نیز از جمله غذاهای مفید برای کاهش وزن هستند. این حبوبات با دارا بودن پروتئین سالم باعث بهبود متابولیسم می شوند و با داشتن فیبر بالا احساس سیری طولانی مدت به فرد می دهند. مواد معدنی و انواع ویتامین (خصوصا ویتامین های گروه B ) در حبوبات به وفور یافت می شود.

۱۴. غلات کامل

در گذشته استفاده از غلات کامل توصیه نمی شد زیرا باعث ایجاد مشکلات بسیار در بدن می شد اما امروزه مشخص شده است که این مشکلات از مصرف غلات پالایش شده که معمولا در غذاهای پروسس شده یافت می شود ایجاد می شوند و نتیجه آن افزایش وزن در ناحیه شکم است. کوینولا، همیشه بهار، جو، ارزن و برنج قهوه ای که سرشار از مواد معدنی هستند گزینه های خوبی برای استفاده در رژیم کاهش وزن هستند که می توان آنها را به ماست اضافه کرد و میل نمود.

۱۵. موز

موز طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. سرشار از پتاسیم و منیزیم است و برای رژیم کاهش وزن ایده آل است. موز اثر غذای پروسس شده را خنثی می کند و وزن ناشی از احتباس آب در بافت های بدن را از بین می برد. این میوه همچنین عملکرد روده را بهبود می بخشد. موز را می توان همراه با کره بادام زمینی، انواع توت یا سرلاک ها مصرف کرد. موز یخ زده مانند یک بستنی که در دهان آب می شود است و بر نوع تازه آن برای برخی افراد ارجحیت دارد.

در ادامه باید گفت که نوشیدن آب به مقدار زیاد هم در روند کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. این را بدانید که هیچ وقت برای شروع یک رژیم جدید و عوض کردن سبک زندگی دیر نیست، بنابراین از همین الان شروع کنید و از اندام جدید خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *