همه چیز درباره گنادوتروپین

همه چیز درباره گنادوتروپین

گوناد‌وتروپین یکی دیگر از داروهای رایج تجویزی برای زنان نابارور است.

گونادوتروپین برای چه کسانی مناسب است؟
  • گنادوتروپین به شما در تخمک گذاری کمک می کند اگر داروی کلومیفن را مصرف کرده باشید ولی بدن تان به آن جواب نداده باشد. همچنین اگر بدن تان به اندازه کافی FSH (هورمون تحریک فولیکول) و LH (هورمون جسم زرد که توسط غده هیپوفیز تولید می شود) تولید نکند که هر دو هورمون لازم برای تخمک گذاری هستند، نیز پزشک این دارو را برایتان تجویز خواهد کرد.
  • اگر از IUI (تزریق داخل رحمی) یا ART (تکنولوژی های کمک بارداری) نظیر آی وی اف برای درمان استفاده می کنید، گنادوتروپین می تواند برای تولید تخمک های مختلف در طول این پروسه ها به شما کمک کند.
آیا گنادوتروپین برای مردان نیز خوبست؟

بله برای مردانی که توازن هورمونی ندارند و بدن شان اسپرم کمی تولید می کند یا کیفیت آن کم است و خوب حرکت نمی کند، گنادوتروپین گزینه مناسبی ست.

نحوه درمان گنادوتروپین چگونه است؟

زنانی که از این دارو استفاده می کنند دائما نگران جواب دهی و واکنش بدن خود نسبت به آن هستند. چکاپ مداوم و ویزیت دکتر از دیگر کارهایی ست که هنگام مصرف این دارو باید انجام شود.

تولید تخمک : گنادوتروپین انسانی ( hMG)، داروی اوروفولیتروپین و FSH نوترکیب، تخمدان ها را برای تخمک گذاری (بیش از یک تخمک، زیرا معمولا بدن در هر ماه یک تخمک آزاد می کند) تحریک می کند. یکی از این داروها به عضله یا زیر پوست تزریق می شود. دکتر یا پرستار به شما خواهد گفت که چه نوع تزریقی را انجام دهید، چگونه می توانید عوارض جانبی را به حداقل برسانید و میزان مصرفی دارو چقدر باید باشد. دارو را باید هر روز و معمولا روز دوم یا سوم قاعدگی مصرف شود. اکثر زنان تزریق را به مدت ۷ تا ۱۲ روز باید انجام دهند؛ اگر تخمدان ها دیر به دارو جواب دهند ممکن است دکتر دوز آن بالاتر ببرد یا تزریق را برای مدت بیشتری از ۱۲ روز انجام دهید.

زیر نظر گرفتن فولیکول ها : فولیکول ها توده های کروی شکلی هستند که تخمک در آنها رشد می کند و توسط آزمایش خون مکرر و سونوگرافی زیر نظر گرفته می شوند. برای این کار باید سه تا چهار بار نزد پزشک خود بروید.

آزادسازی تخمک ها : زمانی که فولیکول ها به اندازه کافی رشد کردند، تزریق متوقف می شود و به شما هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) داده می شود. این کار باعث می شود تخمدان ها فولیکول های بالغ را در لوله های فالوپ آزاد کنند. این عمل معمولا حدود ۳۶ ساعت بعد از تزریق انجام می شود.

زمانبندی برای برقراری رابطه جنسی : باید حدود ۱۲ تا ۳۶ ساعت بعد از تزریق hCG، برای بارداری رابطه جنسی برقرار کنید. (اگر از IUI استفاده کرده باشید این زمان معمولا ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد از تزریق است. سپس اگر تخمک با اسپرم سالم در رحم برخورد کند، باردار خواهید شد.

طول مدت درمان با گنادوتروپین چقدر است؟

اگر از روش IUI استفاده کرده باشید، حدود دو هفته باید برای انجام آزمایش خون و سونوگرافی به مطب پزشک رفت و آمد داشته باشید. اگر آی وی اف انجام داده باشید حدود سه تا شش هفته باید برای چکاپ های متعدد به پزشک مراجعه کنید. اکثر زنان قبل از انجام آی وی اف، سه تا شش دوره گنادوتروپین را مصرف می کنند (با IUI یا بدون آن). اگر دارو را بیشتر از این شش دوره مصرف کنید موفقیت آمیز نخواهد بود بنابراین اگر در طول این سه تا شش دوره باردار نشدید، ممکن است پزشک تان دوز دارو را بیشتر کند، از داروی ناباروری دیگری برایتان استفاده کند یا کلا روش درمان دیگری به شما پیشنهاد بدهد.

ریسک درمان با گنادوتروپین چیست؟
  • بارداری دوقلو یا چندقلو یکی از مشکلات استفاده از گنادوتروپین است حتی اگر کاملا زیر نظر گرفته شده باشید. حدود ۳۰ درصد زنانی که از این دارو برای ناباروری استفاده می کنند شانس باردار شدن دوقلو یا چندقلو را خواهند داشت. از این بارداری ها، دو سوم دوقلو و یک سوم سه قلو هستند. با اینکه دوقلو یا چندقلوزایی برای زوج ها یک موهبت است اما مشکلات مربوط به خود نظیر سقط جنین را هم به دنبال خواهد داشت.
  • زنانی که گنادوتروپین مصرف می کنند معمولا به سندورم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) دچار می شوند. این سندروم زمانی رخ می دهد که بدن بعد از مصرف دارو تخمک های زیادی تولید کند. میزان ایجاد نوع خفیف سندروم تحریک بیش از حد تخمدان، ده تا بیست درصد است و می تواند سبب افزایش وزن ناگهانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ شود. این حالت خود به خود برطرف خواهد شد. حدود ۱ تا ۲ درصد زنانی که به این سندروم دچار می شوند باید بستری شوند و تحت درمان قرار گیرند. این زنان ممکن است لخته شدن خون، مشکلات کلیوی یا حتی در موارد نادرتر مرگ را تجربه کنند.
  • ممکن است حساسیت پستان، قرمزی و خارش پوست یا تورم در ناحیه تزریق، نفخ شکم یا تغییر خلق و خو را تجربه کنید. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است استفاده از داروهای ضد ناباروری نظیر گونادوتروپین ابدا موجب افزایش ابتلا به سرطان تخمدان نمی شود.
میزان موفقیت گونادوتروپین چقدر است؟

میزان موفقیت این دارو در هر دوره ۱۵ درصد است. اگر باردار شوید شانس دوقلو یا چندقلو زایی در شما ۳۰ درصد خواهد بود. شانس متولد شدن کودک به فاکتورهای زیادی از جمله سن، کمیت و کیفیت اسپرم بستگی دارد.

هزینه داروی گونادوتروپین چقدر است؟

در آمریکا این هزینه برابر است با ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار برای هر دوره استفاده از گونادوتروپین است و بستگی به دوز دارد و تعداد دفعات تزریق دارد. البته هزینه ویزیت دکتر، انجام آزمایش خون و سونوگرافی را باید جدا در نظر گرفت. اگر بیمه این هزینه ها را پرداخت نکند باید خودتان آنها را بپردازید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *