چقدر طول می کشد باردار شوید؟

چقدر طول می کشد باردار شوید؟

کسی دقیقا نمی داند چقدر طول می کشد تا باردار شوید، اما می توان گفت که چقدر طول می کشد تا زوج ها برای باروری آماده شوند و چگونه این عمل را سرعت بخشند.

بارور شدن چقدر طول می کشد؟

اکثر زوج ها معمولا سه ماه بعد از اولین تلاش برای بارداری، حامله می شوند. بنا به سن و عادات خاصی که برای باروری مناسب نیست (مانند سیگار کشیدن) یا شرایطی که باروری را عقب بیاندازد، این زمان متغیر است.

از بین تمام زوج هایی که درصدد بارور شدن هستند

– ۳۰ درصد در اولین چرخه باردار می شوند (تقریبا یک ماهه)
– ۶۰ درصد در چرخه سوم باردار می شوند (تقریبا سه ماهه)
– ۸۰ درصد در چرخه ششم باردار می شوند (تقریبا شش ماهه)
– ۸۵ درصد در چرخه دوازدهم باردار می شوند (تقریبا یک سال طول می کشد)
– ۹۱ درصد در چرخه سی و ششم باردار می شوند (تقریبا سه ساله )
– ۹۳ تا ۹۵ درصد در چرخه چهل و هشتم باردار می شوند (تقریبا چهار سال طول می کشد).

اگر یکسال برای بارداری تلاش کردید و موفق نشدید بهتر است از متخصص باروری کمک بگیرید. ممکن است اگر همچنان به تلاش خود ادامه دهید در نهایت باردار شوید اما بهتر است برای اینکه زودتر بفهمید مشکل باروری خاصی دارید یا نه و جلوگیری از اتلاف وقت هرچه سریعتر با متخصص موضوع را مطرح کنید.

اگر ۳۵ ساله یا بیشتر هستید و در عرض شش ماه تلاش کرده و باردار نشدید حتما باید به متخصص مراجعه کنید.
حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد همه زوج ها به طور طبیعی بارور می شوند. ده درصد در نهایت مشخص می شود که نابارور هستند.

زوج نابارور به زوجی گفته می شود که یک سال تمام برای بارداری تلاش کرده اند اما موفق نشده اند. (گاهی ممکن است ۳۵ ساله یا بیشتر باشید و شش ماه تلاش کرده باشید و باردار نشده باشید و به متخصص هم مراجعه کرده باشید، اما جزو زوج های نابارور به حساب نمی آیید، حتما باید یک سال تمام از تلاش تان برای باروری گذشته باشد).
به محض اینکه مشخص شد زوجی نابارور هستند تحت درمان قرار می گیرند و بسیاری از آنها در نهایت باردار می شوند. بقیه زوج ها هم از روش های دیگری مانند اسپرم اهدا شده، رحم جایگزین یا فرزند خواندگی استفاده می کنند.

نقش سن افراد در میزان باروری آنها چیست؟

هرچه سن تان بالاتر رود، باروری هم دیرتر برایتان اتفاق می افتد زیرا کیفیت تخمک با افزایش سن کم می شود. (وقتی به دنیا می آیید تمام تخمک ها در بدنتان وجود دارد و در طول عمر به آن اضافه نمی شود). این یعنی تعداد کمی از آنها می توانند با اسپرم ترکیب شوند و کودکی سالم را تشکیل دهند. اما در مردان میزان باروری تا حدود سن پنجاه سالگی کاهش نمی یابد.
بعد از یک سال تلاش حدود ۸۶ درصد زنان بارور و سالم در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی، باردار می شوند. این میزان در میان زنان بارور و سالم که در دهه سی ام زندگی خود باشند، به ۶۳ درصد کاهش می یابد. در بین زنانی که در دهه چهلم زندگی خود هستند این رقم باز هم کاهش یافته و به ۳۶ درصد می رسد. در سن ۴۵ سالگی و به بعد تقریبا صفر درصد زنان قادر به بارور شدن به صورت طبیعی هستند.

آیا می شود سریعتر باردار شد؟

خوشبختانه جواب مثبت است. برای سرعت بخشیدن به باروری می توان از چند روش استفاده کرد :

۱. زمان تخمک گذاری خود را تخمین بزنید. (فقط زمانی می توانید بارور شوید که تخمک از یک یا هر دو تخمدان تان آزاد شده باشد.) چندین روش مختلف برای تخمین زدن زمان تخمک گذاری وجود دارد.

۲. در زمان تخمک گذاری، رابطه زناشویی را برقرار کنید. تحقیقات نشان می دهد که زوج هایی که در محدوده زمان تخمک گذاری رابطه زناشویی برقرار کرده اند، زودتر باردار شده اند. (بهترین زمان برای این کار دو روز قبل از تخمک گذاری و دقیقا روزی که تخمک آزاد می شود، است).

در تحقیقی دیگر مشخص شد که میزان باروری زوج هایی که در زمان تخمک گذاری رابطه زناشویی برقرار کرده اند نسبت به زوج هایی که تلاش داشته اند بارور شوند، بیشتر بوده است :

– ۳۸ درصد بعد از اولین چرخه باردار شدند
– ۶۸ درصد بعد از سه چرخه باردار شدند
– ۸۱ درصد بعد از شش چرخه باردار شدند
– ۹۲ درصد بعد از دوازده چرخه باردار شدند

در این حین می توانید بدن خود را برای باروری آماده کنید. سلامت عمومی اولیه و ثانویه هر دو نقش کلیدی در میزان باروری تان دارد. بنابراین بهتر است قبل از بارداری تحت نظر پزشک چکاپ انجام دهید. سیگار را ترک کنید، از مصرف داروهای مضر خودداری کنید، زیاده روی در مصرف الکل و حجم زیاد کافئین را کنار بگذارید. در مورد مواد غذایی مفید در بارداری تحقیق کنید و بهترین آنها را از قبل خریداری کرده و آماده داشته باشید. همچنین مطالبی درباره اثر چاقی یا لاغری بیش از حد در خصوص شانس باردار شدن بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *