تاثیر لاغری بر شانس باردار شدن

تاثیر لاغری بر شانس باردار شدن

لزوما لاغری در باردار شدن فرد تاثیری ندارد. باروری بستگی مستقیم به نرمال بودن چرخه عادت ماهانه دارد. اگر هر ۲۸ روز یا کمی بیشتر پریود می شوید، احتمالا وزن تان تاثیری در تخمک گذاری و در نتیجه در شانس باروری تان ندارد.

طبق تحقیقات، کسی که شاخص توده بدنی اش (BMI) ۱۸.۵ یا کمتر باشد پریود منظم نخواهد داشت و در نتیجه تخمک گذاری در او متوقف می شود. چربی بدن بسیاری از ورزشکاران و کسانی که تمرینات ورزشی سخت انجام می دهند آنقدر کم است که تخمک گذاری منظم را با اختلال رو به رو می سازد. زمانی که چربی بدن کم باشد، جریان هورمونی که از مغز به غده هیپوفیز می رود برای دستور دادن به تخمدان ها و آزاد کردن تخمک، قطع می شود. در نتیجه فرد بارور نمی شود چون تخمکی آزاد نشده است حتی اگر دورن تخمدان ها بی نهایت سلول تخمک سالم وجود داشته باشد.

اگر پریود منظم نداشته باشید، پزشک از شما می خواهد ورزش خود را کمتر یا کلا کنار بگذارید و مواد غذایی بیشتر برای افزایش چربی بدن مصرف کنید. زمانی که طبق قدتان به وزن مناسب برسید و درصد چربی بدن تان در بی ام آی در محدوده نرمال باشد، سیکل قاعدگی تان هم باید مانند قبل نرمال شود. اگر چنین نشد باید به متخصص باروری مراجعه کنید. شاید دچار اندومتروز ( به وجود امدن نا به جای بافت های درون زهدانی در تخمدان ها ) یا سندروم تخمدان پلی کیستیک باشید.

اگر قبل از بارداری وزن خود را به محدوده نرمال نرسانید، احتمال زایمان زودرس یا به دنیا آوردن نوزاد نارس در شما افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *