۱۰ خوراکی مناسب برای مغز

۱۰ خوراکی مناسب برای مغز

تمرکز کردن و عملکرد خوبی داشتن در هنگام کار برای هر کسی مهم است. اما چگونه می توان عملکرد مغز و حافظه را بهتر کرد؟ خوردن خوراکی های مناسب به همراه داشتن خواب کافی و ورزش، باعث افزایش عملکرد حافظه، افزایش تمرکز و هوش می شود. در زیر به ۱۰ خوراکی مناسب برای مغز انسان اشاره شده است :

۱. مغزیجات و دانه ها

مغزیجاتی مانند گردو و بادام درختی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مغز برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. این مغزیجات همچنین دارای آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که سلولهای عصبی را محافظت می کنند و باعث سلامت مغز می شوند. گندم کامل، انواع حبوبات و دانه ها نظیر دانه آفتابگردان، کدو و غیره نیز منبع خوبی برای آمینو اسید و زینک هستند که باعث بهبود حافظه و عملکرد مغز می شوند. مصرف روزانه یک مشت از این مغزیجات یا دانه ها تمام نیازهای مغز را برطرف می سازد.

۲. سالمون و دیگر ماهی های پرچرب

سالمون یکی دیگر از منابع غنی اسید چرب امگا ۳ است که برای سلامت مغز بسیار مفید است. ماهی تن، شاه ماهی و ساردین نیز جز ماهی های چربی هستند که برای عملکرد حافظه خصوصا با بالا رفتن سن بسیار مفیدند. این ماهی ها در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، کاهش ابتلا و بروز نشانه های افسردگی، اضطراب و ADHD نیز نقش موثری دارند.

۳. سبزیجات دارای برگ سبز تیره

این نوع سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند و روی سلامت کلی بدن و عملکرد خوب مغز تاثیر به سزایی دارند. از جمله این سبزیجات می توان به بروکلی، آووکادو یا کلم پیچ اشاره کرد که ضد سرطان قوی نیز محسوب می شوند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره ویتامین K زیادی دارند و به همین دلیل با عدم تمرکز و بیماری آلزایمر مقابله می کنند و به عنوان یک ماده ضد پیری شناخته می شوند. اسفناج، کلم پیچ و چغندر ویتامین B فراوان و مناسب برای عملکرد مغز و همچنین آهن دارند و در عمل انتقال اکسیژن به مغز به بدن کمک می کنند.

۴. شکلات تلخ

بهتر است درصد شکلات تلخی که انتخاب می کنید ۷۰ و ۷۰ به بالا باشد. شکلات تلخ سرشار از فلاونول است که رساندن جریان خون به مغز را تسریع می کند و دارای فاکتورهایی نظیر آهن، منگنز، مس و منیزیوم است که باعث افزایش انرژی و عملکرد بهتر بسیاری از نقاط بدن می شود. استفاده از کاکائو باعث کاهش استرس می شود و سلامت مغز را در پی دارد.

۵. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از کارتنوئید است که باعث حفاظت چربی بدن می شود. از آنجا که مغز بیشتر از چربی تشکیل شده است این عملکرد گوجه فرنگی برایش حیاتیست. دو نوع کارتنوئیدی که در گوجه فرنگی وجود دارد عبارتند از لیکوپن و بتا کاروتن. این دو جزو آنتی اکسیدان های قوی به شمار می روند که سلولهای مغز را از آسیب رادیکال های آزاد مصون نگه می دارند، رشد سلولها را تنظیم می کند، دارای خواص ضد پیری است و باعث بهبود حافظه می شود.

۶. تخم مرغ

اکثر ما تخم مرغ را به عنوان منبع خوبی از پروتئین مصرف می کنیم، اما باید گفت که ارزش تخم مرغ برای سلامتی بیشتر از اینهاست. تخم مرغ حاوی کولین است که باعث ایجاد آنزیم های ضروری برای سلامت مغز می شود. تخم مرغ همچنین منبع سالم کلسترول است و باعث تقویت و رشد بهتر سلولهای مغز و بافت های مغز می شود. آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید از دیگر خواص تخم مرغ است.

۷. انواع توت ها

توت ها منبع خوب ویتامین هستند و برای عملکرد بهتر بدن بسیار مفیدند. ویتامین C و K، آنتی اکسیدان، فیبر و دیگر مواد مفید در توت ها یافت می شود. توت های تیره رنگ مانند بلوبری، شاه توت و گیلاس منبع غنی فلاونول هستند که باعث سلامت مغز و افزایش حافظه می شود. می توان توت ها را خشک را فریز کرد و در تمام طول سال از آنها استفاده کرد.

۸. چای سبز

چای سبز قرن هاست که به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گیرد. فواید چای سبز برای سلامتی و بدن بی شمار است و تاثیرات مثبتی روی مغز نیز دارد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث حفاظت مغز در برابر رادیکال های آزاد می شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد. دانشمندان ژاپنی در سال ۱۴۹۴ در چای سبز آمینو اسیدی به نام ال تئانین یافتند که سبب ریلکس شدن بدن و خواب راحت، تمرکز حواس بیشتر، تنظیم احساسات و افزایش توانایی های شناختی می شود.

۹. رزماری و سیج

سیج (sage) نوعی گیاه بومی آمریکای مرکزیست. اضافه کردن رزماری و سیج به غذا نه تنها به آن طعم بهتری می دهد بلکه موجب بهبود عملکرد مغز، کاهش احساس خستگی و تمرکز بیشتر حواس می شود. این گیاهان بیش از ۴۰ نوع خواص مفید برای سلامت مغز و افزایش فعالیت شناختی آن دارند. این دو توجه و تمرکز و آرامش مغز را سبب می شوند که برای هوشیاری مغز و حافظه بلند مدت بسیار مفید است.

۱۰. شراب قرمز

گرچه میزان زیاد الکل برای سلامت عمومی بدن و مغز نامناسب است اما مقدار کم شراب قرمز برای احیا و تجدید نیروی مغز مفید است. تحقیقات نشان داده است که شراب قرمز علاوه بر اثر ریلکس کننده ای که دارد توانایی مغز را در از بین بردن سم های مضر بدن نیز بالا می برد. این ماده همچنین سبب کاهش تورم بدن و افزایش مهارت های شناختی مغز نیز می شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *