۱۵ میوه مناسب برای رژیم کاهش وزن

۱۵ میوه مناسب برای رژیم کاهش وزن

زمانی که به فکر رژیم گرفتن و کاهش وزن می افتید، توجه داشته باشید که هیچ معجزه ای نیست که یک شبه به اندام ایده آل خود برسید. مهمترین چیز در رژیم کاهش وزن، خوردن غذای مناسب است. خوردن میوه یکی از سالم ترین راه های سریع برای رسیدن به کاهش وزن است. اما چه میوه هایی برای رژیم کاهش وزن مناسبند؟

۱. آناناس

آناناس جزو رایج ترین و محبوب ترین میوه های استوایی ست که سرشار از تیامین (ویتامین ب که سفید و بلورین است و در سبوس غلات و پوست لوبیا یافت می شود)، منیزیوم، ویتامین b6، ویتامین c، ریبوفلاوین (ویتامین ب که در شیر و تخم مرغ و جگر یافت می شود)، نیاسین، مس، آهن و فولیک اسید است. آناناس علاوه بر خاصیتی که در کاهش وزن دارد در بیماری هایی نظیر آسم، دیابت و بیماری های قلبی نیز مفید است. این میوه همچنین در بهبود خلق و خو، تقویت مو و پوست، افزایش سطح انرژی، تنظیم فشار خون و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، باروری، کمک به هضم غذا و کاهش ورم بدن نیز کاربرد دارد.

۲. موز

موز منبع غنی پتاسیم، ویتامین b6، منگنز، منیزیوم، ویتامین c، اسید فولیک و پروتئین است. موز برای سلامت عمومی بدن و دردهای ناشی از انقباضات عضلانی و همچنین سردرد بسیار مفید است. این میوه به دلیل دارا بودن فیبر زیاد و کالری کم از میوه های بسیار مفید در رژیم کاهش وزن به حساب می آید.

۳. هندوانه

وقتی اسم هندوانه را می شنوید شاید با خود فکر کنید که این میوه دارای قند زیاد است بنابراین برای کاهش وزن مفید نیست اما باید گفت که هندوانه دارای آب فراوان است و سرشار است از آمینو اسیدهای مفید برای بدن، آنتی اکسیدان، لیکوپن، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین b6 و ویتامین c. به دلیل این خاصیت های متعدد هندوانه نیز جزو میوه های چربی سوز به شمار می رود. هندوانه همچنین برای جبران کم آبی بدن، کاهش استرس و ورم بدن نیز مناسب است.

۴. گریپ فروت

گریپ فروت جزو میوه های نیمه حاره ای و گاهی کمی تلخ است که به همین دلیل زیاد مورد استقبال افراد قرار نمی گیرد. اما طبق تحقیقاتی که روی این میوه صورت گرفته مشخص شده است که با مصرف آن میزان کلسترول HDL (کلسترول خوب)افزایش و اشتهای فرد کاهش می یابد. این میوه چربی سوز قوی ست و دارای لیکوپن، پتاسیم، ویتامین c، فیبر و کولین فراوان است.

۵. گلابی

گلابی باز هم از ان دسته میوه هاست که در رژیم کاهش وزن کمتر استفاده می شود ولی باید گفت که این میوه سرشار از پروتئین، فیبر، پتاسیم، ویتامین c، ویتامین K، و مقادیری جزئی از ریبوفلاوین، آهن، کلسیم، منیزیوم، فولیک اسید، مس، آنتی اکسیدان و ویتامین b6 است. گلابی با رادیکال های آزاد بدن مقابله می کند و در هضم غذا و سم زدایی به بدن کمک می کند. این میوه همچنین خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می دهد. گلابی هم مانند هندوانه آب فراوانی دارد که حدود ۸۴ درصد این میوه را شامل می شود بنابراین برای درمان یبوست و دفع مواد سمی از بدن بسیار مفید است.

۶. لیمو ترش

این میوه برای کاهش وزن عالیست. سرشار از ویتامین c است و دارای مقادیر کمی تیامین، کلسیم، منیزیوم، مس، اسید فولیک و اسی پانتوتنیک است. این میوه خاصیت قلیایی برای بدن دارد، هضم غذا را بهبود می بخشد و برای سم زدایی نیز مفید است. لیمو ترش برای سلامت استخوانها، افزایش جذب آهن مواد غذایی و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه یا درمان آن، افزایش ایمنی بدن، سلامت قلب و پاکسازی پوست نیز کاربرد دارد.

۷. انار

انار یکی از بهترین چربی سوزاست با فواید بسیار برای سلامتی. انار دارای آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین، فولیک اسید، پتاسیم، ویتامین c، ویتامین b6، ویتامین K و فسفر است. انار توانایی مقابله با فشار خون بالا، ازدیاد قند خون، تورم، کلسترول بالا، برخی سرطان ها و استرس زیاد را دارد. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد مشخص شد که این میوه همچنین در درمان عفونت، خونریزی، فساد خون در افراد مبتلا به دیابت و چاقی مفرط نیز نقش موثری دارد.

۸. آووکادو

برخی نمی دانند که آووکادو میوه است یا سبزی، اما باید گفت که آووکادو جزو میوه ها به حساب می آید. این میوه دارای چربی خوب است که برای قلب مفید می باشد و همین چربی باعث از بین رفتن چربی اضافه بدن می شود. توجه داشته باشید که استفاده از چربی های خوب برای کاهش وزن بسیار مفید است. آووکادو همچنین دارای فیبر، فولیک اسید، ویتامین b1، b2 و b3، ویتامین c، E و K، پتاسیم، پروتئین، مس، آهن، منیزیوم، زینک و منگنز است.

۹. توت فرنگی

توت فرنگی کربوهیدرات و کالری کمی دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن سریع بسیار مناسب است. این میوه سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین c، پتاسیم، فولیک اسید و منگنز است. از دیگر خواص توت فرنگی می توان به بهبود گردش خون، کمک به بهبود بسیاری از مشکلات قلبی عروقی، خواص ضد پیری، درمان آکنه و کاهش دادان میزان کلسترول خون اشاره کرد.

۱۰. آلبالو

آلبالو هم برای کاهش وزن و هم سلامت قلب بسیار مفید است و سرشار از پتاسیم، منگنز، ویتامین A، c، فیبر و آنتی اکسیدان است. این میوه برای کاهش ورم و درد ناشی از بیماری ورم استخوانها و مفاصل مفید است و به بهبود چرخه خواب افراد،کاهش استرس و بهبود نقرس کمک می کند. در زمینه کاهش وزن، آلبالو چربی شکمی را از بین می برد، چرخه متابولیسم را تتظیم می کند و سطح کلسترول خون را به میزان شگفت انگیزی پایین می آورد. این میوه کالری بسیار کمی دارد و یک کاسه از آن فقط حدود ۷۷ کالری دارد. اگر از مزه آلبالو خوشتان نمی آید می توانید آن را در طبخ غذاهای مختلف به کار ببرید و از فواید آن بهره مند شوید.

۱۱. پرتقال

پرتقال نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های کبدی، دیابت، فشار خون بالا، مشکلات پوستی و تسکین دادن قلب بسیار مفید است. این میوه سرشار از ویتامین های A ، B، C، فیبر، مس، پتاسیم، کلسیم و غیره است. پرتقال را می توان مانند لیمو در طبخ برخی غذاها به کار برد و به این طریق از فواید آن بهره مند شد. در زمینه کاهش وزن، پرتقال با کاهش دادن میزان استرس، چربی خون و سطح گلوکز بدن آن را در کم کردن وزن کمک می کند و بدین ترتیب بدن را نیز سم زدایی می کند. اگر طعم پرتقال را دوست ندارید، نوع خونی آن که مزه ای شبیه انواع شاتوت را دارد نیز گزینه خوبیست.

۱۲. تمشک آبی

این میوه برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است و سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، K، فیبر، منگنز و غیره است. در کنار خاصیت کاهنده چربی و کمک به هضم غذا، این میوه برای سلامت قلب، پوست، استخوان و مغز نیز بسیار مفید است و در بهبود فشار خون، دیابت و جلوگیری از سرطان نیز کاربرد دارد. برای کاهش وزن سریع، این میوه با کاهش سطح قند خون و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون کمک شایانی می کند.

۱۳. پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های مفید برای کاهش وزن است و کلا برای مشکلات پوستی، سلامت قلب، گوارش ضعیف و تورم مزمن بدن بسیار مفید است. طبق تحقیقات این میوه اثر ضد سرطانی نیز دارد. پاپایا دارای آنتی اکسیدان، پروتئین، فیبر، ویتامین A، B9، ویتامین C، پتاسیم و مقادیری از لیکوپن، منیزیوم، کلسیم، ویتامین B1, B3, B5, E و K است. پاپایا جزو میوه های استوایی است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و برای بدن (چه ظاهر چه باطن) بسیار مفید است.

۱۴. گواوا

گواوا یکی دیگر از میوه های استوایی و مفید در رژیم کاهش وزن است که متاسفانه عرضه و مصرف آن مثل میوه های دیگر رایج نیست. صرف نظر از نقش موثر گواوا در رژیم کاهش وزن، این میوه خواص مفید زیادی برای سلامتی بدن نیز دارد که از جمله آنها می توان به بهبود کلی ایمنی بدن، سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان، بهبود بینایی، کاهش استرس و درمان بافت پوست اشاره کرد. این میوه که پوستی سبزرنگ و بافتی صورتی دارد، دارای منگنز، فولیک اسید، آنتی اکسیدان، ویتامین A، ب کمپلکس، ویتامین C، آهن و کلسیم است. مصرف گواوا برای زنان باردار بسیار مفید است زیرا به جنین در ساخت سیستم عصبی کمک شایانی می کند، با عفونت و میکروب ها مقابله می کند و حالت تهوع صبحگاهی را نیز درمان می کند.

۱۵. سیب

سیب یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن است زیرا دارای فیبر زیادیست و همین باعث می شود عمل هضم بهتر و سریعتر صورت گیرد. سیب کالری کمی دارد و بیشتر حجم آن را آب تشکیل می دهد. این میوه به دلیل اینکه سرشار از فلاوین و آنتی اکسیدان است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بالارفتن فشار خون نقش موثری دارد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است افرادی که روزانه سه سیب مصرف می کنند کاهش وزن بیشتر را تجربه می کنند و میزان گلوکز خون در آنها نیز کاهش بیشتری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *