۷ راه برای از بین بردن باکتری ها و بوی بد دهان

۷ راه برای از بین بردن باکتری ها و بوی بد دهان

طبق تحقیقات حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد افراد در سرتاسر جهان در ساعاتی از روز بوی بد دهان را تجربه می کنند. مردم آمریکا سالانه مبلغی معادل ۱۰ بیلیون دلار برای خرید محصولات بهداشتی مانند انواع آدامس های خوشبو کننده، نعناع، دهان شویه، خمیردندان های مختلف و غیره برای مقابله با بوی بد دهان صرف می کنند. در زیر به ۷ راهکار برای از بین بردن باکتری ها و بوی بد دهان با چیزهای ساده که در هر خانه ای یافت می شود، اشاره شده است :

۱. استفاده از دهان شویه های طبیعی و تازه و خوشبو کننده دهان

برگهای نعناع بوی بد دهان ررا از بین می برد و باعث تازه و خوشبو شدن نفس می شود.
ادویه هایی مثل میخک، هل و رازیانه برای از بین بردن بوی بد دهان عالی هستند.
جوش شیرین دهانشویه طبیعی دیگریست که همه جا در دسترس است. برای این منظور می توانید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کرده و برای شست و شوی دهان از آن استفاده کنید. می توانید مسواک خیس خود را نیز در جوش شیرین قرار داده و برای تمیز کردن دندان ها از آن استفاده کنید.
چای درست شده از برگ های شنبلیله یک ضد باکتری قوی برای دهان و دندان است. می توانید روز خود را با نوشیدن این چای شروع کنید.

۲. روزانه حداقل ۲ لیتر آب بنوشید

نوشیدن آب به صورت مکرر و جلوگیری از کم آب شدن بدن برای سلامتی خواص بی شماری دارد که لز بین بردن بوی بد دهان فقط یکی از آنهاست. بزاق دهان از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. برای اینکه غدد بزاقی دهان به خوبی عمل کنند نیاز به آب دارند. زمانی که بزاق و دهان رطوبت کافی نداشته باشند دهان بد بو می شود. سعی کنید هنگام شب از خوردن آبمیوه های شیرین که باعث تولید باکتری در طول خواب می شوند، خودداری کنید.

۳. مراقب چیزهایی که می خورید باشید

برخی از خوراکی ها مانند سیر و پیاز سبب ایجاد بوی بد دهان می شوند بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کرده یا کمتر مصرف کنید. طبق تحقیقات به عمل آمده خوردن پیاز به طور متوسط، موجب از بین رفتن ۴ نوع باکتری که باعث فاسد شدن دندان ها و ایجاد بیماری های لثه می شوند، می شود. برای جلوگیری از رشد باکتری ها همچنین از خوردن مواد دارای فروکتوز زیاد یا مواد اسیدی خودداری کنید. اگر گرسنه اید سعی کنید سیب یا ماست بخورید. خوردن سیب باعث تولید بزاق دهان می شود و ماست هم از تولید باکتری در بدن جلوگیری می کند.

۴. زبان خود را تمیز کنید

زبان محل خوبی برای رشد باکتری های بدبو است. بعد از اینکه دندان های خود را شستید با استفاده از همان مسواک یا ابزار ساخته شده مخصوص، زبان خود را تمیز کنید.

۵. روزانه دو بار مسواک بزنید و یک بار هم نخ دندان استفاده کنید

روزانه دو بار و هر بار ۲ دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار هم از نخ دندان برای تمیزی دندان ها استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که تنها کمی بیش از ۵۵ درصد زنان روزی دو بار مسواک می زنند و این میزان در مردان کمتر و حدود ۴۹ درصد است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می تواند غذای باقیمانده در بین دندان ها را از بین ببرد و از رشد باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند، جلوگیری کند.

۶. لثه های خود را سالم نگه دارید

بیماری های لثه باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند. برای سلامت دندان ها از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. ترک سیگار نیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه مفید است زیرا سیگار کشیدن باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. اگر لثه آسیب ببیند، سیگار کشیدن ترمیم آن را به تعویق می اندازد.

۷. پوست مرکبات بجوید

پوست مرکباتی مانند لیمو یا پرتقال را قبل از اینکه در دهان بجوید کاملا بشورید. جویدن پوست این میوه ها نه تنها دهان را تازه و خوشبو می کند بلکه به دلیل اسید سیتریک موجود در آنها غده های بزاقی تحریک به تولید بیشتر بزاق می شوند که عامل دفاعی طبیعی دهان در مقابل بوی بد و فاسد شدن دندان و ایجاد پلاک روی آنهاست.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *