چرا در زمان بیکاری خلاق تر می شویم؟

چرا در زمان بیکاری خلاق تر می شویم؟

اخیرا دانشمندان کشف کرده اند که چرا وقتی کاری انجام نمی دهیم خلاق تر می شویم؟

حدود ۷۲% از افراد ادعا می کنند که به بیشتر ایده های خلاقانه زیر دوش حمام رسیده اند. آیا شما هم فکر می کنید زمانی که در حالت استراحت و ریلکس کردن هست، مثل زیر دوش حمام،  فکر های بکر به ذهنتان می رسد؟ بیایید با هم دلایل این امر را بررسی کنیم :

تعجبی ندارد که جهان اطراف ما هر روز شلوغ و شلوغ تر می شود و ما در این بین حس می کنیم که روز به روز خسته تر و درمانده تر می شویم. خوب خبر خوب این است که هیچ کاری نکردن باعث بروز خلاقیت افراد می شود؛ مغز در زمان بیکاری و استراحت در شکوفا ترین حالت خود قرار دارد.

بیکار بودن به معنای تنبل بودن و همه کارها را به تعویق انداختن نیست. در واقع منظور از بیکاری در اینجا یعنی زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید و در حال استراحت هستید. در این مواقع شاید احساس خستگی کنید و فکر کنید هیچ اتفاق خاص و خوشایندی نخواهد افتاد. اما این واقعیت ندارد! درست در همین موقع است که مغز قادر به تولید یک نبوغ جدید است. داستان ایزاک نیوتن و سیب هم همینطور شکل گرفت. ایزاک هم در زیر درخت کار خاصی انجام نمی داد که ایده جاذبه ناگهان به ذهنش رسید.

حواس پرتی کلید خلاقیت

جامعه همیشه ما را به کار کردن و درس خواندن زیاد سوق می دهد، اما باید یاد بگیریم که گاهی می شود هیچ کاری نکرد و مغز را راحت گذاشت.  گاهی وقت ها همه چیز را متوقف کردن و تجدید کردن سیستم کلی بدن و مغز می تواند راه را برای شکوفایی نبوغ و خلاقیت باز کند. علم ثابت کرده است مقداری حواس پرتی برای بروز خلاقیت در افراد مفید است. گاهی تمرکز بی چون و چرا روی یک موضوع واحد باعث محدودسازی مغز شده و در نتیجه امکان بررسی جوانب دیگر یک مساله را از آن می گیرد. وقتی مغز محدود به یک سوژه ی واحد بشود، دیگر توان بروز ابتکار را نخواهد داشت. دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است دانش آموزانی که فقط برای چند هفته شبکه های اجتماعی مختلف را کنار گذاشتند، احساس رضایت بیشتری کرده اند و احساسات مثبت شان افزایش یافته است. در واقع به دلیل اینکه هیچ اطلاعات اضافه ای به مغز آنها وارد نشد، آنها حالت صلح و استراحت مغز را تجربه کردند.

بنابراین هر وقت از کار مورد علاقه تان، سرگرمی یا رسانه های اجتماعی که هر روز دنبال می کنید خسته شدید، به بدن تان گوش کنید و این فرصت استراحت را به او بدهید.

مدیتیشن و خلاقیت

طبق تحقیقات ثابت شده است که مدیتیشن باعث سلامت بدن و کاهش استرس می شود. مدیتیشن همچنین می‌تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی در روند و نتایج فعالیت‌های کاری شما داشته باشد. انجام منظم مدیتیشن باعث افزایش کنترل شما نسبت به ذهن و حالات روحیتان شده و به شما امکان کنترل استرس، تنظیم احساسات و همچنین داشتن دید بازتر نسبت به شرایط مختلف را می‌دهد. علاوه بر این با کمک مدیتیشن می توانید توانایی خود را در از بین بردن واکنش‌های عجولانه و پرخاشگرانه در مواجهه با مشکلات گسترش داده و حالت متفکرانه خود را بیش از پیش به‌کار ببرید. این حالت برای اتخاذ تصمیمات مناسب و معقولانه بسیار ضروری است.

چرت زدن و خلاقیت

چرت زدن به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می تواند عملکرد فرد را افزایش دهد و باعث افزایش خلاقیت وی شود. چرت زدن فضای ذخیره سازی موقت مغز را آزاد کرده و کمک می کند تا مغز برای دریافت و نگه داری اطلاعات جدید آماده شود. در زمان خواب، ذهن تجدید می شود و آشفتگی های آن از بین می رود. احتمالا به همین دلیل است که حتی با یک چرت کوتاه در میانه ی کاری که درگیر آن هستیم، یکباره به راه حل ها و ایده های جدیدی دست می یابیم. پژوهش های جدید نشان داده است در زمان چرت زدن، نیم کره ی راست مغز که با خلاقیت مرتبط است، فعا‌ل است در حالی که نیم کره ی چپ مغز آرام باقی می ماند. آ ندری مدودف، دکتر، استاد و دستیار در مرکز دانشگاه جورج تاون دراین خصوص می گوید که تصویربرداری مولکولی و مطالعات دقیق تر در این خصوص نشان می دهد که سمت راست مغز نقش موثری در این رفتار دارد. به نظر می آید که کارهای خلاقانه مانند تجسم یا تفکر در خصوص مسائل مختلف بیشتر توسط نیم کره راست مغز انجام می گیرد و کارهایی از قبیل تفکر تحلیلی و یا تمرکز روی اعداد به وسیله ی نیم کره چپ صورت می گیرد.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *