همه چیز درباره روش چرخش سفالیک خارجی یا ECV

همه چیز درباره روش چرخش سفالیک خارجی یا ECV

وقتی باردار هستید، بسیار قبل تر از لحظه ای که متوجه اولین حرکت جنین در رحم خود شوید، او تمام رحم را بارها و بارها دور زده است و همیشه در حال حرکت بوده است. معمولا از هفته ۳۶ ام به بعد وضعیت کودک در رحم ثابت می شود و عموما به صورتی قرار می گیرد که سر در پایین به طرف مجرای زایمان باشد یعنی همان وضعیت سفالیک.

اما حدود ۴ درصد از کودکان در رحم وضعیت بریچ دارند یعنی باسن یا پاها و یا هر دو در پایین مجرای زایمان قرار می گیرد. در این حالت زایمان طبیعی دشوارتر می شود. به همین دلیل پزشک قبل از زایمان تلاش می کند جنین در داخل رحم بچرخد و برای این کار از روش چرخش سفالیک خارجی یا ECV استفاده می کند.

ECV چگونه انجام می شود؟

حدود نیم ساعت قبل از انجام ECV ضربان قلب کودک با دستگاهی به نام کاردیوتوکوگراف (CTG) بررسی می گردد. روش چرخش سفالیک خارجی بوسیله پزشک یا ماما انجام می‌شود و با فشار آوردن به شکم مادر باردار و سر جنین، وضعیت جنین را تغییر می‌دهند. این عمل مثل ماساژ عمقی شکم است. گاهی اوقات در برخی زنان ممکن است با دارو رحم را ریلکس کنند. سپس بدن جنین را با یک دست بلند کرده، دست دیگر را به سر او رسانده و او را وادار به چرخش درون رحم می کنند. بر اساس بیانیه دانشگاه زنان و زایمان آمریکا، میزان موفقیت نسبی این روش ۸۵ درصد است. بعد از انجام این کار، پزشک با دستگاه سونوگرافی وضعیت تازه جنین را چک خواهد کرد.

آیا روش ECV درد دارد؟

برای چرخاندن جنین در رحم، پزشک روی شکم فشار کمی ایجاد می کند. واکنش هر فرد متفاوت است ممکن است کمی ناراحتی یا درد را تجربه کنید که در اینصورت برای به حداقل رساندن ناراحتی مادر داروی آرامبخش به او تجویز می شود.

روش ECV برای چه کسانی مناسب نیست؟

این روش برای کسانی که دوقلو یا چندقلو باردارند یا بنا به دلایل سلامتی دیگر باید سی سکشن یا سزارین سکشن انجام دهند مناسب نیست.

روش ECV برای کسانی که رحم گلابی شکل دارند مناسب است ولی برای کسانی که رحم قلبی شکل یا رحم دو شاخ دارند مناسب نیست. در موارد زیر نیز استفاده از این روش مناسب نیست :

داشتن خونریزی واژینال

ضربان قلب نامنظم کودک یا دیگر مشکلات سلامتی

پاره شدن کیسه آب

ریسک های روش ECV چیست؟

این روش معمولا بدون خطر است اما گاهی با ریسک هایی همراه می باشد. در برخی موارد نادر روش ECV باعث تغییر ضربان قلب کودک، پاره شدن جفت یا زایمان زودرس می شود. معمولا این روش کنار اتاق زایمان انجام پی شود که اگر مادر نیاز فوری به سزارین داشت، سریعا سزارین شود.

اگر روش ECV موفقیت آمیز نبود، چه باید کرد؟

این روش معمولا در یک دوم موارد موفقیت امیز است اما اگر پزشک نتواند با اولین تلاش کودک را در رحم بچرخاند، ممکن است دوباره بعد از یک هفته یا بیشتر این عمل را تکرار کند.

در برخی موارد، کودک بعد از ECV در وضعیت سر رو به پایین قرار می گیرد اما دوباره به حالت بریچ برمی گردد. گاهی کودکانی که در رحم در وضعیت بریچ هستند خود به خود قبل از تولد در وضعیت سر رو به پایین یا سفالیک قرار می گیرند. اکثر نوزادان بریچ با عمل سزارین متولد می شوند اما ممکن است بسته به وضعیت سلامتی مادر یا کودک و وضعیت قرارگیری او در رحم گاهی زایمان طبیعی هم امکانپذیر باشد. در این خصوص باید نظر پزشک را حتما جویا شوید.

بعد از انجام موفقیت آمیز روش ECV، اکثر خانم ها می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اما اگر دچار انقباضات شدید یا خونریزی شدید و حرکت کودک را مثل قبل از انجام این روش احساس نکردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *