نشانه های زایمان چیست؟

نشانه های زایمان چیست؟

راهی برای پیش بینی دقیق زمان زایمان وجود ندارد و حتی ممکن است اگر متوجه نشانه های اولیه زایمان شوید، کودک چند روز یا چند هفته بعد به دنیا بیاید. بدن حدود یک ماه قبل از تولد کودک اولین نشانه ها را از خود بروز می دهد.

نشانه های اولیه زایمان عبارتند از :

  • پایین رفتن کودک : اگر اولین بارداری تان باشد، متوجه خواهید شد که کودک در لگن شما به سمت پایین می رود. در این حالت فشار کمتری در قفسه سینه ی خود احساس خواهید کرد و بهتر نفس می کشید.
  • انقباضات بیشتری تجربه خواهید کرد : این انقباضات جزو نشانه های پیش از زایمان هستند و زمانی رخ می دهد که سرویکس دائم باریک و پهن شود تا زمینه را برای زایمان آماده کند. برخی از زنان انقباضات و دردهایی نظیر دردهای دوران قاعدگی را در این مرحله تجربه می کنند.
  • سرویکس شروع به تغییر می کند : در روزهای قبل از زایمان بافت های سرویکس نرم و دائم باریک و پهن می شود. (اگر قبلا تجربه زایمان داشتید، سرویکس حدود ۱ تا ۲ سانتیمتر قبل از زایمان فعلی گشاد می شود، اما توجه داشته باشید که اگر هفته چهلم بارداری باشید و اولین زایمان تان هم باشد و سرویکس هم حدود ۱ سانتیمتر گشادتر شده باشد بازهم دلیل بر زایمان نیست). زمانی که نزدیک تاریخ زایمان تان باشد، پزشک واژن شما را مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند تغییری در سرویکس رخ داده است یا خیر.
  • دیدن موکوس یا خون در ناحیه واژن : اگر سرویکس شروع به باریک و گشاد شدن کند و در شرف زایمان قرار بگیرید موکوس های غلیظی را در ناحیه واژن خود مشاهده خواهید کرد. گاهی موکوس همراه با خون به رنگ صورتی، قهوه ای یا قرمز خواهد بود.

نشانه های بارز زایمان عبارتند از :

انقباضات و دردهای شکمی و لگنی روز به روز شدیدتر، بیشتر و طولانی تر می شوند و همین باعث گشاد شدن سرویکس می شود.

زمانی که کیسه آب اطراف جنین پاره می شود، آب از ناحیه واژن خارج می شود. چه این مقدار آب کم و قطره مانند باشد چه زیاد باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. معمولا پس از پاره شدن کامل کیسه آب زایمان رخ می دهد.

اگر کیسه آب پاره شود اما درد نداشتیم، چه باید بکنیم؟

اگر در یک زمان مشخص دچار انقباضات و درد شکمی نشدید، ممکن است کودک در اثر پاره شدن کیسه آب عفونت گرفته باشد و سریعا باید سریعا به بیمارستان رفته و آنتی بیوتیک دریافت کنید.

از کجا بفهمیم واقعا موقع زایمان است یا نه؟

دلیل مشخصی برای فهمیدن این موضوع وجود ندارد. گاهی اوقات نزدیک زمان زایمان، دردهای شکمی و لگنی شدت بیشتری می یابند و تقریبا هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک بار تکرار می شوند، گاهی اوقات هم با خونریزی همراهند که در این صورت نشانه فرا رسیدن زمان زایمان است. اما اگر این دردها منظم و زیاد نبود شاید نشانه این باشد که هنوز زمان زایمان نشده است.
درد معمولا از پشت در ناحیه کمر شروع می شود و سپس به سمت جلو حرکت می کند. اگر زمان زایمان نشده باشد این درد فقط در جلو احساس می شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک تان بنا به شرایط که دارید نزدیک زمان زایمان به شما خواهد گفت کی به او در مورد دردهایتان خبر بدهید و کی باید به بیمارستان بروید. مثلا اگر حاملگی با ریسک بالا را پشت سر گذاشتید یا دیگر مشکلات بارداری در طول حاملگی خود داشته اید، اگر اولین بارداری خود را تجربه می کنید یا محل زندگیتان به بیمارستان نزدیک است یا خیر، دستورالعمل های متفاوتی را تجربه می کنید.
زمانی که با پزشک تماس می گیرید سریعا از روی صدایتان همه چیز را می فهمد و ممکن است از شما بپرسد هر چند وقت یکبار درد به سراغتان می آید، هر کدام چقدر طول می کشد، شدتش چقدر است و چه نشانه های دیگری در خود می بینید.

  • اگر کیسه آب پاره شد یا در هفته قبل از ۳۷ بارداری بودید و درد به سراغتان آمد سریعا به پزشک مراجعه کنید. در این حالت زایمان زودرس باید انجام دهید. از دیگر نشانه های زایمان زودرس می توان به خونریزی یا لکه بینی واژینال، ترشحات غیرمعمول از واژن، درد در ناحیه شکم، احساس فشار بر روی لگن یا درد خفیف در پشت بدن اشاره کرد.
  • اگر کیسه آب پاره شد یا شک کردید که مایع آمنیوتیک از بدن تان خارج می شود، اگر رنگ آن زرد، قهوه ای یا متمایل به قرمز بود ( زیرا نشانه اولین مکنیوم کودک است) یا اگر همراه با مایع، خونریزی هم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر حس کردید کودک کمتر حرکت می کند.
  • اگر خونریزی واژینال داشته باشید، درد ناحیه شکمی که مداوم و شدید است یا تب داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر انقباضات و دردتان زودتر از هفته ۳۷ به سراغتان آمد یا هر نوع نشانه زایمان زودرس در خود مشاهده کردید.
  • اگر سردرد شدید و مداوم داشتید، اختلال در دید، درد یا حساسیت شدید در ناحیه بالایی شکم، ورم غیر معمول یا هر علامت مربوط به پره اکلامپسی به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *