۶ راهکار برای حفظ سلامتی وقتی سر کار نشسته اید

۶ راهکار برای حفظ سلامتی وقتی سر کار نشسته اید

طبق نظر پزشکان، خستگی مداوم و درد در عضلات و مفاصل ۷۵ درصد به دلیل طرز نشستن اشتباه جلوی کامپیوتر است و ۲۵ درصد به دلیل عدم توازن بین کار و استراحت. توصیه های سلامتی زیر از سوی متخصصان برای طرز نشستن صحیح در سر کار بیان شده است. با هم نگاهی به آنها می اندازیم :

درد پا

برای جلوگیری از درد پا، آنها را روی هم نیندازید زیرا این کار باعث مختل شدن گردش خون، فشار به رگها، بی حس شدن پاها و سندروم پای بی قرار (باعث یک میل و اصرار قوی برای حرکت دادن پاهایتان می شود. پاهای شما هنگامی که دراز کشیده اید یا نشسته اید ناراحت (بی قرار) می شود. بعضی از افراد آن را به صورت حس خزیدن، مورمور شدن، حس خارش یا سوزش توصیف می کنند. حرکت دادن باعث می شود پا حس بهتری داشته باشد اما نه برای مدت طولانی) می شود.

اولین کاری که در این خصوص باید انجام دهید تنظیم صندلی است؛ پاها نباید آویزان باشند و کناره های صندلی نباید با زانوهایتان برخورد داشته باشد. پاها را روی زمین یا وسیله مخصوص زیر پا بگذارید تا پاها با زاویه ای بیشتر از ۹۰ درجه خم شده باشند.

درد پشت

عمق صندلی یاید با طول هیپ شما هماهنگ باشد. اگر این فاصله خیلی زیاد است از یک بالش کوچک برای پر کردن آن استفاده کنید. در غیر اینصورت به پایین سر می خورید و به پشت تان فشار می اید و درد می گیرد.

صندلی باید پشتی راحت داشته باشد با خمیدگی طبیعی تا پشت به صورت علامت سوال درنیاید.
اگر در وضعیت فعلی احساس ناراحتی می کنید خیلی برای تغییر دادن آن عجله نکنید. اجازه دهید عضلات به طرز قرار گرفتن صحیح عادت کنند. این کار زمان بر است.

خسته شدن دست ها

زمانی که با کامپیوتر کار می کنید، دست ها فشار مدامی را متحمل می شوند. قرار نگرفتن در وضعیت صحیح باعث ایجاد درد و بی حسی در دست ها خصوصا هنگام صبح می شود.

پوزیشن شانه ها و ساعد اگر صفحه کلید و موس همسطح با آرنج باشد، درست خواهد بود. مچ باید صاف باشد و به طرفین نگردد. دست ها باید در راستای آرنج و روی میز به طور راحت دراز شده باشند و یک زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنند.

درد گردن

برای جلوگیری از ایتلا به درد گردن و سر باید مانیتور را در پوزیشن مناسب قرار دهید. اگر مانیتور خیلی به سمت پایین باشد باید پشت خود را خم کنید یا روی صندلی به طرف پایین سر بخورید. این کار باعث افزایش فشار روی صفحه بین مهره های بدن می شود و باعث ایجاد بادفتق یا برآمدگی می شود.

روی صندلی بنشینید، چشم ها را ببندید و بدن را ریلکس کنید. وقتی چشم ها را باز می کنید وسط صفحه مانیتور باید درست در مقابلتان باشد. اگر لازم است زیر مانیتور یک استند قرار دهید تا همسطح با چشم ها شود. بدین ترتیب فشار روی گردن و چشم کاهش می یابد.

چشم های خسته و دردناک

زمانی که به مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنید دچار تاری دید، خشکی و قرمزی چشم خواهید شد که به آن اصطلاحا سندروم بینایی کامپیوتر گفته می شود. ممکن است به این دلیل به سردرد و سوزش چشم ها نیز دچار شوید.

پوزیشن مانیتور را درست کنید. پزشکان می گویند که صفحه مانیتور باید درست روبه روی شما و همسطح با چشمانتان باشد با فاصله ای به اندازه ۵۰ سانت از صورت.

تشعشع نور و درخشندگی صفحه را از بین ببرید. اگر کامپیوتر تان نزدیک پنجره قرار گرفته است، جای آن را عوض کنید یا از پرده برای تاریک شدن فضا استفاده کنید. نور، کانتراست و سایز فونت را متناسب تنظیم کنید.

از عینک های مخصوص برای کاهش نور صفحه مانیتور استفاده کنید تا چشم ها کمتر خسته شوند و سلامت شان حفظ شود.

ورزش چشم را فراموش نکنید. هر یک ساعت یک بار حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، چشم را از صفحه دور کرده و به مثلا پنجره یا دور اتاق نگاه کنید. می توانید ورزش های کوچک چشم را نیز انجام دهید.

فرسودگی سریع

اگر تحرک در زندگی روزمره تان کم باشد و دائما غذاهای چرب و شیرین مصرف کنید، کلسترول در دیواره های رگ ها جمع می گردد. در نتیجه رگها کش می یابند و دریچه ها وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند. بدین ترتیب دردهای ناخوشایند، خستگی در پاها، تورم پاها و افزایش فشار خون را تجربه خواهید کرد.

برای حفظ سلامتی حداقل زمان کمی در روز را به ورزش اختصاص دهید. مثلا می توانید برخی حرکات ژیمناستیک را انجام دهید که بیشتر از ۱۵ دقیقه وقت نمی گیرد. به جای استفاده از ماشین یا وسایل نقلیه عمومی سعی کنید بیشتر پیاده روی کنید و از همه مهم تر غذاهای سالم بخورید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *