۱۰ راهکار ساده و موثر برای کاهش وزن

۱۰ راهکار ساده و موثر برای کاهش وزن

بسیاری از افراد پروسه کاهش وزن را برای خود بسیار سخت می کنند ولی باید گفت این کار آنقدرها هم سخت نیست فقط باید به آنچه مصرف می کنید دقت کافی داشته باشید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. در زیر به ۱۰ راهکار ساده و موثر برای کاهش وزن اشاره شده است :

۱. پرهیز از خوردن تنقلات ناسالم

تنقلات ناسالم یا به عبارتی هله هوله ها پروسه کاهش وزن را کلا خراب می کنند زیرا دارای کالری فراوان هستند و اکثر آنها از شکر تصفیه شده درست می شوند (مانند انواع آبنبات ها). بنابراین از مصرف آنها خودداری کنید.

۲. کالری مایع مصرف نکنید

بعد از هله هوله، نوشیدنی های پر کالری از جمله مواد بسیار نامناسب در رژیم کاهش وزن هستند. این نوشیدنی ها درست مثل دسته اول به دلیل کالری و قند فراوانی که دارند و ابدا هم سیر کننده نیستند نباید در رژیم مورد مصرف قرار گیرند. از جمله این نوشیدنی ها می توان به انواع نوشابه های ورزشی اشاره کرد که اغلب در باشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. (فقط در صورتی که میزان گلیکوژن بدن در اثر ورزش زیاد خالی شود خوردن این نوع نوشیدنی ها بلامانع است در غیر اینصورت بدن اصلا به همچنین ماده ای نیاز ندارد.

۳. در طول روز نهایتا سه وعده غذایی میل کنید

اگر روزی دو تا سه وعده غذایی مصرف کنید کمتر سراغ خوردن هله هوله و تنقلات ناسالم می روید. یک باور قدیمی وجود دارد که می گوید برای سرعت بخشیدن به عمل متابولیسم بدن باید هر دو ساعت غذا خورد. اما توجه داشته باشید که این باور غلط است و از منظر علم نیز بی اساس و نادرست است.

۴. آهسته غذا بخورید و زمانی که ۸۰ درصد سیر شده اید دست از غذا بکشید

اکثر افراد برای کاهش وزن فقط باید غذای کمتر بخورند و این یعنی تمام معده خود را پر نکنید. آهسته غذا بخورید و زمانی که ۸۰ درصد سیر شده اید دست از خوردن بکشید.

۵. پروتئین بیشتری مصرف کنید

پروتئین به سه دلیل باعث کاهش وزن می شود :

  • ۱. برای مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارد.
  • ۲. نسبت به کربوهیدرات و چربی، متابولیسم را بیشتر درگیر می کند.
  • ۳. باعث حفظ حجم عضلات می شود بنابراین در پروسه کاهش وزن منابع چربی بیشتری برای تامین نیاز بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
۶. غذاهای پرحجم مصرف کنید

در رژیم کاهش وزن همیشه گرسنگی پیروز است، یعنی اگر رژیمی عالی هم روی برگه برای خود نوشته باشید زمانی که گرسنه شوید مجبورید تسلیم شوید و به سراغ خوردن غذا بروید. اما راه حل چیست؟ اینست که سراغ غذاهای پرحجم بروید که شما مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. این قبیل غذاها در کل سالم تر نیز هستند و از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سبزی های سبزرنگ سرشار از فیبر
  • گوشت کم چرب
  • لبنیات کم چرب
  • میوه های دارای قند کم
  • سیب زمینی و دیگر خوراکی های دارای ریشه
۷. کاهش استفاده از خوراکی های شیرین یا دارای شکر

استفاده بیش از حد از خوراکی های شیرین و دارای شکر در واقع یعنی خوردن کالری زیاد. کربوهیدرات ها به دلیل طعم دلپذیری که دارند اغلب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و در نتیجه باعث می شود چاق تر شویم. بنابراین باید خوردن این قبیل مواد را به حداقل رساند گرچه که گاهی ناخنک زدن اجتناب ناپذیر و بلامانع است.

۸. وزنه زدن

یکی از بهترین راه هایی که شما را لاغرتر نشان می دهد، داشتن کمی عضله است. بنابراین رفتن به باشگاه و شرکت در کلاس های استقامت و استفاده از وزنه ها که وقت زیادی نیز نمی گیرد (نهایتا دو تا سه جلسه نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه ای) می تواند کمک شایانی بهتان بکند.

۹. استفاده از کافئین

مصرف کافئین متابولیسم را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد مگر در هفته های اول استفاده از آن، اما باعث کاهش اشتها می شود. کافئین همچنین باعث افزایش ظرفیت مغز و فیزیولوژی بدن می شود. مصرف مداوم کافئین برای تمام افراد مناسب نیست.

۱۰. یک وعده غذا می توانید در هفته تقلب کنید

تی شروع به رژیم گرفتن می کنید فکر نکنید که باید از همه چیز دست بکشید و به عبارتی تارک دنیا شوید. گاهی می توانید یک وعده غذا هم در خلال رژیم بخورید. مثلا می توانید هرازگاهی به رستوران بروید، یک شب را با فامیل و دوستان شام بیرون بروید یا گاهی به مهمانی بروید. چیزی که در این رابطه مهم است اینست که به این برنامه ریزی خود متعهد باشید یعنی فقط هرازگاهی ازین وعده تقلبی استفاده کنید نه همیشه. می توانید از راهکار های زیر هم استفاده کنید :

  • داشتن یک وعده یا یک روز تقلبی در هفته
  • ریلکس اما محتاط باشید؛ سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که به طور معمول از آنها استفاده می کنید.
  • تا جایی غذا بخورید که سیر شوید نه اینکه خود را با خوردن خفه کنید.

یک روز رژیم نداشتن، ۶ روز دیگر رژیمی که کاملا رعایت شود را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. بنابراین خود را در آن روز محدود نکنید. ولی مطمئن شوید که بعد از آن حتما ۶ روز دیگر را کاملا رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *