۸ دلیل برای عدم کاهش وزن

۸ دلیل برای عدم کاهش وزن

برای اکثر افراد حتما این موقعیت پیش آمده است که با خود می گویند : ” چرا من نمی توانم وزن کم کنم؟” یا “چرا برای وزن کم کردن انقدر باید دردسر بکشم؟” حتی ممکن است تصمیم بگیرند که ورزش را کنار بگذارند اما واقعا نباید این کار را بکنند. اول از همه باید گفت که لاغر بودن به معنای سالم بودن یا خوش اندام بودن نیست و چاقی هم سلامتی را بسیار به خطر می اندازد. با در نظر گرفتن این نکات، کم کردن ۱۰ تا ۲۰ پوند وزن می تواند سلامتی و خوش اندامی را برایتان به همراه آورد. برای مثال چربی زیاد باعث تورم بدن و آسیب دیدن مفاصل و بندهای بدن می شود. با کم کردن وزن اضافه خود می توانید شانس ابتلا به بیماری هایی نظیر آرتروز، تورم و آسیب دیدگی مفاصل خود را کاهش دهید. حال به بیان ۸ دلیل که منجر به عدم کاهش وزن می شود می پردازیم :

۱. نخوردن صبحانه

صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و اگر این وعده را نخورید زیان زیادی به بدن خود وارد می کنید. می توانید حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه خود را میل کنید. بهتر است از غذاهای دارای فیبر فراوان و پروتئین که شما را تا وعده ناهار سیر نگه می دارد استفاده کنید. یک اسموتی سرشار از ویتامین های مختلف یا یک نان تست به همراه تخم مرغ و کمی ماست یونانی صبحانه ای کامل است. نخوردن صبحانه باعث می شود هنگام ظهر بسیار گرسنه شوید و در نتیجه در وعده ناهار غذای بیشتری بخورید. تحقیقات نشان می دهد نخوردن صبحانه با چاقی مفرط رابطه مستقیم دارد.

۲. تاثیر متابولیسم روی تناسب اندام

سرعت چربی سوزی در بدن تان بستگی به متابولیسم تان دارد. اگر متابولیسم کندی داشته باشید به اندازه ای که انتظار دارید وزن کم نمی کنید. فاکتورهای زیادی در متابولیسم دخیل هستند که از جمله آنها می توان به سن و میزان فعالیت های روزمره تان اشاره کرد. اگر به اندازه کافی فعال و پر انرژی نباشید حجم عضلانی خود را به تدریج از دست خواهید داد و در نتیجه متابولیسم بدن تان نیز کندتر خواهد شد. اگر می خواهید متابولیسم بدن خود را بالا ببرید باید کار با وزنه های مختلف را امتحان کنید و از گرفتن رژیم های کم کالری دوری کنید.

۳. تاثیر ژنتیک روی تناسب اندام

ممکن است اگر متابولیسم کندی دارید آن را از والدین یا حتی پدربزرگ مادربزرگ خود به ارث برده باشید. اگر اینطور باشد متاسفانه برای کاهش وزن نسبت به کسانی که متابولیسم بالاتری دارند باید ورزش های سخت تری انجام دهید و رژیم های سخت تری بگیرید.

۴. تاثیر جنسیت روی تناسب اندام

عجیب است نه؟ اما واقعیت دارد : طبق تحقیقات انجام شده مردان نسبت به زنان راحت تر وزن کم می کنند اما وقتی زنان وزن کم کنند می توانند بهتر از مردان آن را حفظ کنند. مردان ابتدا کاهش وزن را در ناحیه شکمی خود تجربه می کنند اما در زنان شکم و ران سخت ترین جای ممکن برای از دست دادن وزن است. بنابراین بهتر است زنان برای کوچک کردن شکم خود از شکم بند حین ورزش استفاده کنند.

۵. خوردن قبل از خوابیدن

خوردن تنقلات و به عبارتی هله هوله درست قبل از زمان خوابیدن برای کاهش وزن اصلا مناسب نیست. این کار باعث می شود چربی سوزی بدن سخت تر انجام شود. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا مشخص شده است که غذا و تنقلات خوردن قبل از خواب تاثیر زیادی در ساختار بدنی افراد دارد. بنابراین بهتر است شام را دو تا سه ساعت قبل از خواب میل کنید و حتی الامکان از خوردن تنقلات بعد از شام پرهیز کنید.

۶. تاثیر استرس بر تناسب اندام

استرس نقش مهمی در سلامت و تناسب اندام دارد. برخی از افراد وقتی استرس زیادی دارند بیشتر غذا می خورند. البته در این مواقع بیشتر دنبال غذاهای حاضری و آماده یا تنقلاتی مثل بستنی و کیک شکلاتی هستند. بنابراین برای جلوگیری از اضافه وزن باید استرس خود را کم کنید، چه طوری؟ با جایگزین کردن ورزش و مدیتیشن. هر جا لازم بود می توانید از پزشک نیز کمک بگیرید.

۷. مشکل داشتن در خوابیدن

گاهی اوقات وقتی نگران چیزی هستید یا بیماری خاصی دارید، ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شوید. این امر روی متابولیسم و میزان انرژی تان تاثیر خواهد گذاشت. زمانی که انرژی کافی نداشته باشید نمی توانید ورزش کنید و در نتیجه وزن تان نیز کم نخواهد شد. می دانستید که کسانی که خواب کافی ندارند حدود ۳۰۰ کالری یا بیشتر در طول روز نسبت به بقیه مصرف می کنند؟ مثلا فرض کنید بعد از کار به خانه می آیید؛ مسلما دوست ندارید آشپزی کنید. بنابراین تصمیم می گیرید به اولین فست فودی نزدیک محله خود بروید و یک برگر ۱۲۰۰ کالری را نوش جان کنید و بعد از آن هم یک شکلات ۳۰۰ کالری به عنوان دسر بخورید☺. اگر اغلب اوقات بیرون غذا بخورید شاید دلیل دیگری باشد برای اینکه نمی توانید خوب بخوابید، زیرا اکثر این نوع غذاها دارای کالری پنهان زیادیست که عمل هضم و سوزاندن چربی آنها را برای بدن در طول شب دشوارتر می کند.

۸. تاثیر بیماری تیروئید روی تناسب اندام

تیروئید کم کار روی کاهش وزن تاثیر به سزایی دارد و تیروئید پر کار در از دست دادن وزن. بدن افرادی که تیروئید کم کار دارند آب و نمک را در خود حبس می کند و به همین دلیل دائم وزن اضافه می کنند و کم کردن آن هم بسیار مشکل است. این وضعیت همراه با مواد شیمیایی دیگر در بدن روی سطح انرژی و متابولیسم تان تاثیر می گذارد و عمل کاهش وزن را برایتان سخت تر می کند. در بیماری کم کاری تیروئید بهتر است از دکتر خود برای درمان مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *