رژیم ۵:۲ چیست و نحوه عملکرد آن برای لاغری چیست؟

رژیم ۵:۲ چیست و نحوه عملکرد آن برای لاغری چیست؟

رژیم ۵:۲ برای سلامتی خطری ندارد و بسیار ساده است. این رژیم نه تنها برای لاغری مناسب است بلکه ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نیز کاهش می دهد.

رژیم ۵:۲ چگونه است؟

در این رژیم ۵ روز هفته باید به طور نرمال غذا بخورید و دو روز دیگر را به اصطلاح روزه بگیرید یعنی مصرف روزانه کالری برای خانم ها ۵۰۰ کیلو کالری و برای آقایان ۶۰۰ کیلو کالری باشد. بدین ترتیب بدن استرس رژیم را نخواهد داشت و کالری اضافه هم ذخیره نخواهد کرد. در روزهایی که بدن گرسنه است تمام آنچه که در ۵ روزی که غذا می خورید را می سوزاند. با کاهش مصرف کالری به صورت متناوب بدن باید سلول های آسیب دیده را به حالت اول برگرداند که انرژی بیشتری مصرف می کند در حالی که در حالت گرسنگی بدن چربی ذخیره می کند. بدین ترتیب سرعت متابولیسم بالا می رود و کاهش وزن به آرامی صورت می گیرد.

در روزهایی که باید نرمال غذا بخورید نباید در خوردن زیاده روی کنید. در این روزها از خوردن غذاهای نانی، فست فودها و مواد غذایی حاوی شکر زیاد خودداری کنید. بهتر است غذاهای با کالری صفر یا مواد غذایی دارای چربی کم استفاده کنید. در غیر اینصورت نتیجه ای که می خواهید را نخواهید گرفت. توجه کنید که نباید به خود گرسنگی بدهید هر چه می خواهید بخورید فقط غذای سالم و کم کالری باشد.

مزایای رژیم ۵:۲

این رژیم منوی خاصی ندارد و انتخاب نوع غذا با خودتان است. مهمترین چیز اینست که در آن دو روز مصرف کالری را تا مقدار گفته شده در بالا پایین بیاورید.

نیازی نیست به خود گرسنگی بدهید و از خوردن همه چیز دست بکشید.

در این رژیم احتمال ابتلا به استرس روانی به دلیل محدود کردن غذا، کمتر مشاهده می شود.

دو روز به اصطلاح روزه گرفتن اثر مثبتی روی سلامتی دارد و باعث پایین آمدن میزان قند خون و فشار خون و نرمال شدن سطح کلسترول می شود. این رژیم همچنین ریسک ابتلا به آلزایمر، سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. عملکرد بهتر مغز و افزایش تمرکز نیز از دیگر مزایای این رژیم است.

البته یادمان نرود که مزیت اصلی آن لاغری و کم کردن وزن اضافه است!

نحوه گرفتن رژیم ۵:۲

سعی کنید قبل از شروع رژیم، منو و زمان خوردن غذاها را برای خود یادداشت کنید. در دو روزی که به اصطلاح روزه دارید وعده غذایی خود را به ۲ تا ۳ وعده در روز تقسیم کنید. بهتر است دو روز غیر متوالی در هفته را برای روزه گرفتن انتخاب کنید. حداقل باید ۱۲ ساعت بین آخرین وعده غذایی در پایان روز با اولین وعده در روز بعد فاصله باشد.

سعی کنید در منوی خود تمام گروه های مواد غذایی را بگنجانید. بدن به مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیاز دارد. برای دو روزی که روزه دارید خوردن غذاهای زیر مناسب است :

  • گوشت کم چرب یا ماهی
  • سفیده تخم مرغ
  • میوه های کم شیرین
  • ماست
  • سالاد
  • گوشت پخته شده یا بخارپز
  • سرلاک غلات
  • سبزیجات

نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید. وقتی به بدن آب کافی برسد، خستگی، کم آبی و سر درد به سراغ تان نخواهد آمد. می توانید چای گیاهی نیز بنوشید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، می توانید ورزش را نیز در برنامه خود بگنجانید. اما در دو روزی که کالری کمی مصرف می کنید نباید زیاد از بدن خود کار بکشید.

اگر رژیم ۵:۲ را برای چند هفته انجام دادید اما کاهش وزن نداشتید ۳ روز را به اصطلاح روزه بگیرید یعنی رژیم ۴:۳ بگیرید. همچنین باید منوی غذای روزهایی که روزه ندارید را تغییر دهید. اگر به اندازه کافی وزن کم کردید می توانید رژیم ۶:۱ را بگیرید یعنی فقط یک روز در هفته کالری کم دریافت کنید.
اگر دریافت ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری در دو روز هفته برایتان خیلی سخت است می توانید میزان کالری دریافتی را تا ۸۰۰ کیلو کالری افزایش دهید. در اینصورت ۵ روز باقیمانده هفته را باید رژیمی که میزان کربوهیدرات در آن کم است، بگیرید. برای کالری شماری می توانید از انواع اپلیکیشن های موجود در سطح اینترنت کمک بگیرید.

قبل از گرفتن رژیم لاغری ۵:۲ حتما با پزشک خود مشورت کنید. این رژیم شاید برای نوجوانان، افرادی که اختلال غذا خوردن دارند و زنان باردار یا شیرده مناسب نباشد. افرادی که دیابت یا بیماری های مزمن دیگری دارند نیز باید از گرفتن این رژیم صرف نظر کنند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *