۱۰ عادت غذایی سالم، بدون رژیم گرفتن

۱۰ عادت غذایی سالم، بدون رژیم گرفتن

طبق تحقیقی که در ژورنال معروف American Psychologist چاپ شده است، رژیم های کوتاه مدت باعث کاهش وزن و سالم ماندن اکثر افراد نمی شود. به علاوه طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که گرفتن رژیم در بین افراد سالم، اگر به منظور سالم ماندن گرفته شود، می تواند مضر نیز باشد. بنابراین توصیه می شود برای سالم و قوی ماندن، سبک زندگی خود و عادات غذایی خود را تغییر دهید. در زیر به چند مورد در این خصوص اشاره شده است :

۱. آهسته غذا خوردن و خوب جویدن آن

طبق تحقیقی که در این زمینه انجام شده است افرادی که سریع غذا می خورند نسبت به افرادی که آهسته و آرام غذا می خورند، بیشتر وزن اضافه می کنند. آهسته غذا خوردن و خوب جویدن آن باعث می شود حتی زمانی که کم غذا خورده اید، احساس سیری کنید. برای عادت کردن به این روند می توانید ابتدا با شمردن جویدن هر لقمه شروع کنید و کم کم به میزان آن اضافه کنید.

۲. آب خوردن به طور مداوم

نوشیدن آب برای سلامتی بسیار مهم است. اگر قبل از غذا آب بخورید احساس سیری خواهید کرد و در نتیجه غذای کمتری می خورید. در تحقیق انجام شده در این خصوص که به مدت ۱۲ هفته انجام شد آمده است افرادی که ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی نصف لیتر آب نوشیده اند نسبت به کسانی که این کار را نکرده اند، غذای کمتری خورده اند و ۴۴ درصد بیشتر وزن کم کرده اند.

۳. سرو کردن غذای ناسالم در ظروف قرمز رنگ

ممکن است عجیب به نظر برسد اما طبق آزمایشات، افراد از فنجان یا بشقاب های قرمز رنگ نوشیدنی و غذای کمتری خورده اند تا فنجان و بشقاب های آبی رنگ. شاید دلیل این امر این باشد که رنگ قرمز برای اکثر ما به معنای رنگ بازدارنده و توقف است.

۴. عدم مصرف نوشیدنی های دارای قند

قند اضافه مهمترین عامل برای ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، چاقی مفرط یا بیماری های قلبی است. خوردن فقط یک قوطی نوشابه، که ۵۲ گرم شکر دارد باعث می شود از حد مجاز شکری که یک فرد در طی روز می تواند مصرف کند، فراتر روید. این حد برای مردان ۳۷.۵ گرم و برای زنان ۲۵ گرم است. به جای نوشابه از نوشیدنی های سالم مثل چای سبز، قهوه یا آبمیوه های تازه (آب میوه طبیعی) استفاده کنید.

۵. غذا خوردن بدون حواس پرتی 

تمرکز روی غذا خوردن بدون توجه به تلویزیون یا انجام بازی های کامپیوتری باعث می شود کمتر غذا بخورید و کالری کمتری دریافت کنید. بدین ترتیب غذای سالمتری نیز می خورید. طبق تحقیقات افرادی که جلوی تلویزیون یا هنگام بازی کردن غذا می خورند، ۱۰ درصد بیشتر از دیگران می خورند.

۶. خوردن روزانه دو تخم مرغ 

طبق تحقیقات اگر در رژیم خود برای صبحانه به جای نان شیرینی تخم مرغ بخورید، شانس بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت. این امر بدین دلیل است که پروتئین زیاد موجود در تخم مرغ باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

۷. خوردن روزانه صبحانه 

اکثر ما هر روز عجله داریم و صبحانه را یا نمی خوریم یا کم می خوریم. اما این عادت برای سلامتی مان مضر است. خوردن صبحانه نه تنها انرژی زیاد برای شروع روز در اختیارتان قرار می دهد بلکه ریسک ابتلا به دیابت، اضافه وزن و بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن صبحانه باعث کاهش وزن می شود. در حقیقت ۷۵ درصد افرادی که بیش از ۲۸ ال بی (معادل ۱۲ و نیم کیلو) وزن کم کرده اند، هر روز صبحانه خورده اند.

۸. جویدن آدامس نعنایی هنگام گرسنگی

جویدن آدامس نعنایی بدون قند می تواند گرسنگی تان را برطرف کند. طعم نعنا باعث کم کردن ولع خوردن می شود. طبق تحقیق انجام شده در این زمینه افرادی که از آدامس استفاده کرده اند هنگام ناهار کالری کمتری به بدن خود وارد کرده اند و در ادامه روز هم بر میزان آن اضافه نکرده اند.

۹. خوردن در فضایی با نور مناسب

خوردن غذا در فضایی که نور مناسب دارد باعث می شود افراد غذاهای سالمتر را انتخاب کنند. طبق تحقیقاتی که محققان دانشگاه های مختلف آمریکایی انجام داده اند، مشخص شد که افرادی که در فضای روشن غذا خورده اند ۳۹ درصد کالری کمتر وارد بدن خود کرده اند.

۱۰. خوردن بیش از سه وعده در روز 

علاوه بر سه وعده غذای اصلی، ۶ میان وعده در روز برای سالمتر بودن برای خود در نظر بگیرید. طبق تحقیقات هر چه فاصله بیشتری بین وعده های غذایی اصلی باشد، بیشتر غذا می خورید. حدود ۳ ساعت بعد از خوردن غذا، قند خون افت پیدا می کند و بعد از ۴ ساعت بدن هر چه خورده اید را هضم می کند. بعد از ۵ ساعت، قند خون شروع به افت شدید می کند و این موقع است که هر چه دم دستتان باشد را برای به اصطلاح سوخت گیری مجدد می خورید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *