۱۰ چای گیاهی مفید برای بدن

۱۰ چای گیاهی مفید برای بدن

این روزا مصرف چای های گیاهی و دمنوش های مختلف بسیار طرفدار پیدا کرده است. این نوع چای ها نه تنها در کاهش وزن تاثیر زیادی دارند بلکه به شما در مقابله با سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نیز کمک می کنند. علاوه بر این، چای های گیاهی کافئین کمتری نسبت به قهوه دارند که در نتیجه برای سلامتی بدن بسیار مفیدند.

در زیر به ۱۰ چای گیاهی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و از بسیاری جهات برای بدن مفیدند، اشاره شده است :

۱. چای آویشن

چای آویشن آنتی اکسیدان فراوانی دارد و برای درمان بسیاری از مشکلات نظیر چاقی، بی خوابی، تب، سرماخوردگی و سرفه، آسیب عضلانی و حتی دردهای قاعدگی بسیار مفید است. این امر به دلیل سرشار بودن این چای از ویتامین C و A، مس، آهن، منگنز، پتاسیم، فسفر، کارواکرول (ماده غلیظ و روغنی که گندزداست) و پیریدوکسین است. مصرف مکرر چای آویشن برای بدن فواید زیادی دارد. بهترین زمان استفاده از آن صبح است.

۲. چای بابونه

چای بابونه تسکین دهنده است. با نوشیدن فقط یک فنجان از آن قبل خواب، تمام مشکلات مربوط به بی خوابی از بین خواهد رفت. علاوه بر این، چای بابونه برای هضم غذا، درمان سرماخوردگی و سرفه و حتی تورم جزئی دهان مناسب است. بهترین زمان استفاده از این چای ۳۰ دقیقه قبل از خواب است.

۳. چای اسطوخودوس

بوی این چای محشر است. چای اسطوخودوس فواید زیادی دارد از جمله درمان مشکلات مربوط به سیستم تنفسی، درمان تب، برطرف کردن زخم و جای زخم یا سوختگی، بریدگی و جراحات مختلف. بهترین زمان مصرف این چای قبل از خواب است زیرا خاصیت تسکین کننده برای بدن نیز دارد.

۴. چای بادرنج بویه

این گیاه را می توانید به راحتی در گلدانی در آشپزخانه بکارید. چای بادرنج بویه برای برطرف کردن مشکلاتی که بر اثر سرمای زمستان به سراغتان می آید مفید است. مصرف این چای برای کودکان نیز توصیه می شود زیرا با خاصیت تسکین دهندگی که دارد باعث می شود کمتر کابوس ببینند و اگر قبل از خواب به آنها خورانده شود باعث می شود خواب بهتری داشته باشند. بادرنج بویه را می توانید برای طعم دادن به چای یخ (آیس تی) نیز استفاده کنید. بهترین زمان مصرف چای بادرنج بویه صبح ها و شب هاست.

۵. چای زنجبیل

چای زنجبیل برای خاصیتش در هضم غذا معروف است. چای زنجبیل برای درمان حالت تهوع، استفراغ، تهوع ناشی از حرکت (سوار شدن بر ماشین، هواپیما …) و دل پیچه و بهم ریختگی مزاج بسیار مفید است. از طرف دیگر این چای باعث افزایش اشتها نیز می شود. استفاده از آن در زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می شود. بهترین زمان استفاده چای زنجبیل صبح ها است.

۶. چای نهنج گل سرخ

نهنج گل سرخ عصاره گل سرخ است که منبع غنی ویتامین C است و خاصیت ضد مسمومیت دارد. این چای برای کاهش تورم و کاهش چربی های شکم در کسانی که قصد لاغر شدن دارند، مفید است. این چای خاصیت ضد پیری نیز دارد. می توانید چای نهنج گل سرخ را ۳ تا ۴ بار در روز میل کنید.

۷. چای اکیناسه یا سرخار گل

این چای به تقویت کننده سیستم ایمنی بدن معروف است. علاوه بر این مصرف چای سرخار گل باعث کاهش علایم سرماخوردگی، درد و تورم در بدن و جلوگیری از عفونت نیز بسیار مفید است. این چای خاصیت دارویی دارد بنابراین مصرف آن ۳ تا ۴ بار در روز توصیه می شود.

۸. چای هل

مصرف چای هل برای سلامت اندام گوارش و هضم عالیست. علاوه بر این، چای هل چند منظوره است و در سلامت قلب و تنظیم گردش خون نیز نقش مهمی ایفا می کند. چای هل برای مقابله با بوی بد دهان و مشکلات مربوط به دندان ها نیز مفید است. این چای را می توانید له عنوان یک سم زدا مصرف کنید زیرا باعث درخشندگی و شادابی پوست نیز می شود. بهترین زمان مصرف چای هل اول صبح است.

۹. چای رویبوس

چای رویبوس منبع غنی ویتامین C و مواد معدنی است. این چای که اصالتا برای آفریقای جنوبی ست خواص آنتی اکسیدان فراوانی دارد و برای مشکلات پوستی نظیر اگزما بسیار مفید است. چای رویبوس برای سلامت استخوان نیز مفید است و می تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی نیز تاثیرگذار باشد. برای کاهش کلسترول می توانید این چای را روزانه به مدت ۶ هفته مصرف کنید و از نتایج شگفت انگیزش بهره مند شوید. بهترین زمان مصرف چای رویبوس شب است.

۱۰. چای قاصدک

چای قاصدک ادرار آور است و باعث پاکسازی سیستم بدن می شود. از دیگر خواص آن می توان به کاهش فشار خون، افزایش قدرت بینایی، برطرف کردن کمبود آهن و بهبود عملکرد کلیه ها اشاره کرد. کسانی که از ورم مفاصل رنج می برند نیز برای کاهش تورم می توانند از این چای استفاده کنند. به دلیل خاصیت سم زدایی، مصرف این چای قبل از خواب برای پاکسازی بدن توصیه می شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *