به پشت خوابیدن در بارداری؛ ایمن یا خطرناک؟

به پشت خوابیدن در بارداری؛ ایمن یا خطرناک؟

اگر عادت دارید همیشه به پشت بخوابید، در طول سه ماهه اول بارداری انجام این کار اشکالی ندارد. اما در نیمه دوران بارداری که رحم بزرگ می شود بهتر است پوزیشن خواب خود را تغییر دهید.

زمانی که به پشت می خوابید وزن رحم روی رگ اصلی که خون را از پایین تنه به قلب می رساند می افتد و خوابیدن طولانی مدت به این شکل باعث می شود احساس گیجی کنید. اما از همه مهمتر به پشت خوابیدن باعث می شود جریان خون به خوبی به جفت و جنین در حال رشد نرسد که این امر بسیار خطرناک است. اگر فشار خون بالا یا دیابت داشته باشید این مساله باز مهمتر می شود زیرا روی میزان اکسیژن و مواد مغذی که باید به جنین برسد تاثیر می گذارد.

بنابراین بهترین حالت، خوابیدن به پهلو است. خوابیدن به پهلوی چپ باز بهتر است زیرا باعث می شود خون و مواد مغذی لازم به جنین راحت تر برسد. قرار دادن یک بالشت در پشت یا جلوی سینه در این حالت خوب است زیرا می توانید به آن تکیه کنید. قرار دادن بالش بین پاها نیز باعث می شود راحت تر بتوانید به پهلو بخوابید.

اگر به صورت دراز کشیده نمی توانید بخوابید و احساس ناراحتی می کنید می توانید با قرار دادن یک یا چند بالش در پشت خود به حالت نیمه نشسته نیز بخوابید.

اگر ناگهان از خواب بیدار شدید و دیدید که به پشت خوابیده اید اصلا نگران نشوید. این اتفاق ممکن است بارها رخ دهد اما تاثیر چندانی روی سلامت جنین نخواهد گذاشت فقط کافیست پوزیشن خود را عوض کنید و دوباره بخوابید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *