موخوره و راه درمان آن

موخوره و راه درمان آن

موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو در اثر آسیب فیزیکی (تروما = آسیب دیدگی/وارد شدن شوک به مو یا حرارت) یا آسیب شیمیایی به مو وارد می شود. عواملی که به مو آسیب می زنند عبارتند از سشوار کردن زیاد، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، اتو مو کشیدن، فر کردن دائمی آن و … . موهای خشک و خیلی چرب بیشتر در معرض موخوره قرار می گیرند.

برای درمان موخوره چه می شود کرد؟

برای درمان در اولین گام باید مو را کوتاه کرد و از تحریک فیزیکی و آسیب رساندن به آن جلوگیری کرد مثلا اینکه بعد از حمام اجازه دهید مو خودش بدون استفاده سشوار خشک شود یا وقتی که خیلی خیس است آن را شانه نکنید. شانه های دندانه دار چوبی برای شانه کردن مو بسیار مناسبند. آب داغ و شانه کردن موها در حمام به مو بسیار آسیب می رساند، بنابراین از این کار خودداری کنید. استفاده از روغن بادام مخصوص مو، زیتون یا لعاب کتیرا برای نرم و مرطوب کردن موهای بسیار خشک مناسب است.

انواع مختلف موخوره را می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید :

۱. رایج ترین مدل موخوره است و نشان دهنده ابتدای رشد موخوره است. در این حالت بافت مو را باید با مواد مناسب تغذیه کرد.

۲. این مدل موخوره مانند شماره یک است و نشان دهنده شروع موخوره است. باز هم باید بافت مو خصوصا انتهای آن را تغذیه و ترمیم کرد.

۳. این مدل نسبت به دو مدل بالا کمتر رایج است و نشان می دهد که به فیبر مو آسیب جدی وارد شده است. باید از ماسک موی نرم کننده و درمان کننده بافت مو استفاده کنید.

۴. این مدل نشان می دهد که آسیب بیشتری به یک سمت فیبر مو وارد شده است و به همین دلیل چند شاخه شده است. در این حالت باید حتما مو را کوتاه کنید و از موادی استفاده کنید که از آسیب دیدن بیشتر مو جلوگیری کند.

۵. این مدل موخوره یعنی در واقع چیزی از پوشش خارجی مو باقی نمانده است و موخوره هنوز ایجاد نشده ولی بعدا قطعا ایجاد خواهد شد. می توانید از روغن های مخصوص مو برای تغذیه آن و جلوگیری از بیشتر شدن آسیب استفاده کنید.

۶. این مدل گره خوردن مو بیشتر در موهای فر رخ می دهد، یعنی خود مو در هم می پیچد و گره ایجاد می شود. شانه کردن این مدل مو بسیار سخت است و هنگام شانه معمولا مو می شکند و آسیب می بیند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *