غلبه بر استرس با خوب غذا خوردن

غلبه بر استرس با خوب غذا خوردن

زمانی که استرس و مشغله زیاد دارید، چون عجله دارید ممکن است سراغ غذاهای ناسالم بروید که نه تنها استرس را بیشتر افزایش می دهد بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر هم می شود. خوردن غذای ناسالم عواقب کوتاه مدت و بلند مدت دارد که از جمله می توان به کم شدن انرژی بدن اشاره کرد. عدم توانایی مقابله با بیماری، بدخلقی یا احساسی شدن و زودرنج شدن بیش از حد نیز از عواقب خوردن غذای ناسالم است که در نتیجه روی میزان استرس بدن نیز تاثیر منفی دارد. در زیر به ده راهکار برای داشتن تغذیه مناسب و رژیم سالم داشتن حتی تحت استرس زیاد و چگونگی غلبه بر آن می پردازیم : توجه کنید که پس از یک هفته بدن به این روند عادت می کند و تفاوت را احساس خواهید کرد؛

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه باعث می شود میزان قند خون در طی روز ثابت بماند و همچنین عملکردی بهتری داشته باشید. برای صبحانه مثلا یک تخم مرغ آبپز و یک لیوان آب پرتقال کفایت می کند.

به خوردن چای سبز خود را عادت بدهید

اگر دائم قهوه مصرف می کنید باید بدانید که اثرات سوئی روی سیستم کلی بدنتان دارد. در عوض خوردن چای سبز بدون کافئین که سرشار از آنتی اکسیدان است توصیه می شود.

استفاده از آب معدنی 

اگر زیاد نوشابه مصرف کنید باید بدانید که مانند قهوه برای بدن مضر است. در عوض می توانید از آب معدنی یا آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.

میان وعده را فراموش نکنید

داشتن لقمه های غذایی سبک یا میان وعده های سالم و غنی از پروتئین در ماشین، محل کار، یا جیب تان باعث می شود با کاهش قند خون مواجه نشوید و خستگی و کج خلقی هم به سراغتان نیاید. آب را نیز فراموش نکنید که برای سلامت و عملکرد فیزیکی بدن بسیار حیاتیست.

تنقلات سالم

اگر زمانی که استرس دارید به سمت خوردن تنقلات کشش پیدا می کنید می توانید به جای تنقلات ناسالم مثل چیپس و پفک از هویج، کرفس، تخمه آفتابگردان و … استفاده کنید. (حتی ذرت بو داده هم اکر نمک و کره اش رو در نظر نگیریم جزو تنقلات سالم به حساب میاد).

غذا را از خانه ببرید

بسیاری از افراد چون وقت کافی ندارند ناهار را به رستوران، فست فود یا کافی شاپ می روند و در ازای پولی که می پردازند غذای خیلی سالمی نیز دریافت نمی کنند. اما اگر وقت بگذارید و غذا را در خانه آماده و با خود ببرید بسیار بهتر است حتی اگر فقط می توانید چند روز در هفته این کار را بکنید نه کل هفته را.

بعد از ساعت دو بعدازظهر کافئین مصرف نکنید

از آنجا که اثر کافئین در بدن حداقل ۶ ساعت می ماند، اگر در زمان شام این ماده را مصرف کنید باعث تداخل در خواب تان خواهد شد.

ممنوع کردن غذاهای ناسالم برای خود

اگر غذاها و تنقلات شیرین، چرب و در کل ناسالم در خانه نداشته باشید بهتر می توانید از خوردن شان دست بکشید. بنابراین به آشپزخانه بروید و تمام یا حداقل نصف بیشتر اینگونه مواد را دور بریزید. بنابراین وقتی استرس دارید مجبورید سراغ غذاهای سالم بروید.

در خانه خوراکی های سالم نگه دارید

بهترین کار اینست که لیستی از غذاهای سالم در اول هر هفته تهیه کنید و آنها را هر هفته خریداری کرده و در منزل نگه دارید. بدین ترتیب دیگر برای مثلا شام درست کردن دچار استرس نمی شوید چون از قبل فکرش را کرده اید!

استفاده از تکنیک های ریلکس کننده

یوگا، ورزش های رزمی (مثل کاراته)، روزنامه نگاری، خنده با صدای بلند، تکنیک PMR یا ریلکس کردن عضلات از جمله تکنیک های خوب در این رابطه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *