نقش والدین در چاقی کودک

نقش والدین در چاقی کودک

والدین چگونه باعث چاقی کودک خود می شوند؟

چاق بودن در کودکی تهدید بزرگی برای سلامتی کودک در بزرگسالیست. این مشکل در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه بیشتر است اما در سرتاسر جهان وجود دارد. درست است که هیچ والدینی نمی خواهند فرزندشان چاق باشد اما باید گفت که اگر چنین شود مقصر خود والدین هستند. در این قسمت به شما نشان می دهیم که چگونه والدین به طور ناخودآگاه باعث بروز چاقی در فرزند خود می شوند و راهکارهایی برای جلوگیری از این معضل نیز ارائه خواهد شد.

چرا چاقی در کودکان معضل به حساب می آید؟

زیرا باعث بروز بیماری های مختلف در کودک می شود

که از جمله آنها می توان به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی-عروقی، تنگی نفس یا آسم، درد مفاصل یا حتی بیخوابی شبانه اشاره کرد.

زیرا باعث افزایش خطر مبتلا به چاقی مفرط و مرگ و میر در بزرگسالی می شود

متاسفانه طبق پژوهش ها مشخص شده است که کودکان چاق در بزرگسالی در معرض ابتلا به چاقی مفرط قرار می گیرند که ارتباط مستقیم دارد با افزایش میزان مرگ و میر. به عبارت دیگر افراد چاق طول عمر کمتری نسبت به سایرین دارند.

زیرا باعث اعتماد به نفس پایین و عدم خودباوری می شود

معمولا کودکان چاق در مدرسه مورد تمسخر همکلاسی های خود قرار می گیرند که می تواند تجربه بسیار بدی برای آنها باشد. با بزرگتر شدن، تجربه های منفی که در کودکی تجربه کرده اند می تواند آنها را به سمت عدم خودباوری و افسردگی سوق دهد، حتی در شرایط حادتر ممکن است به خودکشی نیز بیانجامد.

حال می خواهیم بررسی کنیم که چگونه والدین در چاق شدن کودکان خود به صورت غیر عمدی نقش دارند. کارهای روزمره زیادی وجود دارد که والدین با انجام دادن آنها تاثیر منفی مستقیم روی وزن و سلامت کلی بدن کودکان خود می گذارند :

الگوی بد بودن

شما به عنوان والدین برای کودک حکم یک قهرمان را دارید! یعنی هر حرکتی که می کنید و دست به هر کاری که می زنید را مستقیما زیر نظر دارند. بنابراین اگر خودتان دچار اضافه وزن باشید طبیعی است که این پیام را به کودک خود منتقل می کنید که چاق بودن بد نیست. و از آنجایی که کودکان می خواهند دقیقا مثل شما باشند پس آنها هم دچار اضافه وزن می شوند. مثلا اگر شما کمتر ورزش می کنید و بیشتر غذاهای فست فودی و غیر سالم مصرف می کنید کودکان تان نیز همین رویه را دنبال خواهند کرد.

مشغولیت بیش از حد و عدم وقت کافی برای آشپزی

جهانی که در آن زندگی می کنیم با سرعت فزاینده ای رو به روست و اگر مراقب نباشیم خیلی زود کارهایی مثل آشپزی را وقت تلف کردن خواهیم دانست. بنابراین ترجیح می دهید به جای اینکه یک ساعت وقت خود را در آشپزخانه برای پخت غذای سالم بگذرانید از رستوران محل برای خود پیتزا سفارش دهید. همانطور که همه می دانیم فست فودها جزو غذاهای ناسالم هستند و اگر کودکان خود را به رژیم غذایی فست فود و سیب زمینی سرخ کرده و بستنی عادت دهید قطعا در چاقی آنان نقش خواهید داشت.

تماشای بیش از حد تلویزیون

اگر به خاطر مشغله های خود کودکان را به تماشای بیش از حد تلویزیون یا بازی های کامپیوتری محکوم می کنید مطمئن باشید که خیلی زود چاقی به سراغشان خواهد آمد. از جمله معایب تماشای بیش از حد تلویزیون این است که باعث عدم تحرک کودک می شود و در نتیجه از زمان فعالیت و جنب و جوش او کاسته می شود. همچنین هنگام تماشای تلویزیون کودک دوست دارد دائم تنقلات یا غذاهای غیر سالم بخورد که پیامد آن چاقی خواهد بود. تبلیغاتی که حین تماشا درباره غذاهای ناسالم مختلف در تلویزیون می شود نیز در چاقی کودک بی تاثیر نیست.

دادن غذای ناسالم به عنوان جایزه در ازای رفتار خوب کودک

زمانی که به کودک خود در ازای خوردن سبزیجاتش قول بستنی می دهید، این پیام را منتقل می کنید که بستنی خوب است و سبزیجات راهی برای رسیدن به آن است. وقتی کودک دائما این پیام را دریافت کند میل به خوردن غذای ناسالم در او افزایش می یابد و درنتیجه در معرض ابتلا به اضافه وزن و چاقی قرار می گیرد.

تشویق کودکان به ماندن در خانه

درست است که رها کردن کودک در اطراف خانه برای بازی با دوستانش بدون نظارت و مراقبت خوب نیست اما حبس کردن او در خانه نیز کار خوبی نیست. با این کار او تشویق به غیر فعال بودن می شود که در نتیجه چاقی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *