تاثیر یوگا در کاهش استرس

تاثیر یوگا در کاهش استرس

یوگا همیشه به عنوان ورزشی ضد استرس به شمار می رود. در یوگا بسیاری از تکنیک های کاهش استرس نظیر ورزش و آموزش کنترل کردن نفس، پاک کردن ذهن و ریلکس کردن بدن مورد استفاده قرار می گیرد. اگر یوگا را به طور روزمره در زندگی خود بگنجانید، تاثیرات آن را خیلی زود خواهید دید.

ورزش

هاتا یوگا یکی از حالات تمرین فیزیکی یوگاست. هاتا یوگا انواع مختلفی دارد : برخی بسیار آهسته اند و در آن تمرکز بیشتر روی کشش است و برخی دیگر سریع اند و مانند ورزش کردن هستند. اگر به دنبال کاهش استرس در خود هستید هر دو نوع این قابلیت را دارند بنابراین نوعی را انتخاب کنید که بیشتر با فیزیک بدنی و شخصیت تان هماهنگ است. همه ورزش ها با سالم نگه داشتن بدن و آزاد کردن اندورفین که هورمونی طبیعیست برای احساس بهتر و شادتر داشتن، می توانند در کاهش استرس به فرد کمک کنند. یوگا نیز با کشش بدن باعث کاهش استرس می شود. زمانی که استرس داشته باشید، تنش و اضطراب در بدن باقی می ماند و باعث گرفتگی عضلات و ایجاد درد می شود. کشش های زیاد در یوگا باعث می شود این تنش از قسمت های مختلف بدن که درگیر آن هستند از جمله ران ها و شانه ها خارج شود.

کنترل تنفس

کنترل تنفس یا Pranayama مهمترین بخش یوگاست که بسیار مفید نیز هست. یوگا باعث می شود در تنفس خود توجه و تمرکز بیشتری کنید و در نتیجه استرس بدن تان کاهش یابد. با اینکه نفس کشیدن عملی غیرارادیست اما می توانید آن را تنظیم کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. نفس عمیق کشیدن بهترین و سریع ترین راه برای ریلکس کردن بدن در موقعیت های استرس زاست.

پاک کردن ذهن

ذهن و مغز ما دایم در حال فعالیت است و فکر انسان از یک موضوع به موضوع دیگر می رود، گذشته یا آینده را پیش روی خود ترسیم می کند و دنبال راه حل هایی برای مقابله با موقعیت های مختلف می گردد. این فعالیت های مغز خسته کننده و استرس زاست. یوگا تکنیک های بی شماری برای آرام کردن ذهن دارد. یکی از آنها همانطور که در بالا گفته شد تکنیک کنترل تنفس است. تمرکز روی هر دم و بازدم، باعث می شود به موضوعات دیگر فکر نکنید و بدین ترتیب ذهن پاکسازی می شود. این راه جزو تکنیک های مدیتیشن نیز هست. پزها یا حالاتی که برای این مورد می گیرد باید کاملا با تمرکز حواس انجام شود تا دیگر افکار و نگرانی ها از ذهن پاک شود و در واقع به هیچ چیز دیگری جز انجام صحیح حرکت فکر نکنید.

ریلکس شدن بدن

هر جلسه یوگا با ریلکس کردن بدن در حالت جسد به مدت پنج تا ده دقیقه تمام می شود. این حرکت به آزاد و ریلکس شدن هم بدن و هم ذهن منجر می شود. بعد از تمام شدن این حرکت خواهید دید که بدن کاملا ریلکس شده و آماده رویایی با مسائل و موقعیت های استرس زا در زندگی روزمره است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *