گرفتن دست کسی که دوستش دارید باعث کاهش درد می شود

گرفتن دست کسی که دوستش دارید باعث کاهش درد می شود

بغل کردن، لمس کردن و دست کسی که دوستش دارید را گرفتن نه تنها علاقه تان به او را نشان می دهد بلکه تا حد زیادی در شرایط سخت، بیماری یا وقتی که درد دارید باعث احساس خوب و کاهش درد  تان می شود. در تحقیقی که تازه انجام شده است جواب این سوال که چرا دست گرفتن و لمس کردن کسی که دوستش دارید می تواند مثل دارو باعث کاهش درد شود، مشخص شده است:

عجیب به نظر می رسد اما داشتن یک پارتنر رمانتیک که در مواقع سختی و درد دست تان را بگیرد باعث می شود کمتر احساس درد کنید و ناراحتی تان کمتر شود، به این حالت “داروی عشق” می گویند و می تواند درمان کننده و شفابخش باشد. اما دلیل این درمان ساده چیست؟

همه ما در طول زندگی به عشق و لمس شدن صادقانه نیاز داریم. گلدستین Goldstein، روانشناسی که روی قدرت لمس انسان مطالعه کرده است، یک نوع عشق کشف کرده است که تصمیم دارد آن را با همسرش در طی تولد دخترشان آزمایش کند. بعدها بیش از ۲۰ زوج در همین رابطه در آزمایشگاه طی یک سال مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این آزمایش مشخص شد که فقط بودن در کنار هم، حتی بدون لمس، باعث هماهنگی امواج مغز می شود. این هماهنگی وقتی که خانم مورد آزمایش درد داشت و همسرش دست او را دست خود می گیرد بیشتر می شد. در این آزمایش از دستگاه مغز نگار الکتریکی برای اندازه گیری فعالیت امواج مغزی کمک گرفته شد.

کشف مهم دیگری که در خلال این آزمایش به دست آمد این بود که ” درد این هماهنگی میان فردی را از بین می برد و لمس زوج ها توسط همدیگر باعث بازگشتن این هماهنگی به آنها می شود.” بنابراین هر زمان همسرتان درد دارد لمس کردن، بغل کردن و دست او را در دست گرفتن می تواند باعث کاهش دردش شود. لمس شفابخش شما می تواند رنج همسرتان را کم کند، او را از بیماری دور کند و باعث هماهنگی و ارتباط شما دو نفر با یکدیگر شود.

می توانید خودتان همین الان این آزمایش را انجام دهید، اگر احساس درد و ناراحتی می کنید، کافیست دست پارتنرتان را بگیرید و برای چند لحظه نگه دارید. شاید متوجه شوید که در این حالت ضربان قلب و تنفس تان هماهنگ شده است. شاید هم متوجه نشوید اما این اتفاق واقعا می افتد! علاوه بر ضربان قلب و تنفس، امواج مغزی تان نیز هماهنگ و منظم می شود. برای بیشتر کردن این اثر می توانید با پارتنر خود همدردی کنید. مثلا حرف های آرامش دهنده به او بزنید یا به او کمک کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *