تاثیر کاهش وزن بر مغز و بدن

تاثیر کاهش وزن بر مغز و بدن

برای هر ده پوند چربی (حدود ۵ کیلوگرم) که از دست می دهید ۸.۴ ال بی (حدود ۳ کیلوگرم) آن به صورت بازدم وارد هوا می شود و بقیه به صورت عرق، اشک، ادرار و دیگر مایعات در بدن در می آید. در پروسه کاهش وزن تمام بدن و از جمله مغز دچار تغییرات می شود و حتی گاهی اوقات ممکن است نتایج غیرمنتظره ای نیز از کاهش وزن بگیرید.

۱. افزایش سطح انرژی بدن

اولین چیزی که بعد از کاهش وزن اضافه به دست می آورید، افزایش انرژی است. دلیلش هم ساده است : هر چه چربی کمتری با خود اینور آنور ببرید، انرژی بیشتری برای انجام کارهای مهم تر دارید. علاوه بر این کاهش وزن باعث تنفس بهتر تان نیز خواهد شد و زمانی که مثلا می خواهید از پله ها بالا بروید یا دنبال اتوبوس بدوید نفس کم نمی آورید.

۲. افزایش حافظه

مغز عضو دیگریست که از کاهش وزن بهره فراوان می برد. برخی تحقیقات حتی نشان داده اند که خلاص شدن از شر وزن اضافه می تواند مهارت های شناختی نظیر برنامه ریزی کردن، استراتژی ساختن و سازماندهی کردن را افزایش دهد. بعد از کاهش وزن مغز نیز فعال تر شده و بهتر می تواند خاطرات و روزمرگی ها را به یاد بسپارد.

۳. صاف شدن پوست

کاهش وزن علاوه بر سلامتی بدن، ظاهر سالمی را نیز به ما هدیه می دهد. افرادی که سبک زندگی و عادات غذایی خود را تغییر می دهند و وزن اضافه خود را کم می کنند تغییرات زیادی در ظاهر خود مشاهده می کنند. با کاهش وزن پوست صاف تر می شود، کمتر پوسته می شود، تارهای مو ضخیم تر می شود و ناخن ها هم مقاومتر می شوند.

۴. آسیب نرسیدن به زانوها

کاهش فقط یک پوند وزن باعث کم شدن ۴ پوند فشار از روی زانو ها می شود، پس ببینید اگر کل وزن اضافه خود را کم کنید چه کمک بزرگی به زانوهای خود می کنید. اگر اضافه وزنی که کم می کنید از چربی های دور شکم باشد علایم آرتروز یا ورم مفاصل و دیگر بیماری های مربوط به مفاصل نیز کم خواهد شد.

۵. خفیف شدن آلرژی

وزن اضافه به سیستم تنفسی فشار می آورد و اگر شما جزو دسته افرادی باشید که آلرژی های فصلی دارید، این اضافه وزن آن را بدتر می کند. اما زمانی که لاغر می شوید، به دلیل اینکه کانال های تنفسی از زیر فشار در می آیند آلرژی تان نیز خفیف تر می شود؛ حتی شاید دیگر لازم نباشد قرص های آلرژی مصرف کنید.

۶. کوچک شدن سایز پا

زمانی که وزن کم می کنید، چربی از کل بدن برداشته می شود، پاها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین اگر کفش های موردعلاقتان بعد از وزن کم کردن برایتان بزرگ شد دلخور نشوید. در عوض به این فکر کنید که می توانید زیپ چکمه ها را با کوچکتر شدن ساق پایتان راحت تر ببندید. حتی باید سایز انگشترهایتان را نیز کوچک تر کنید زیرا انگشتان دست نیز لاغرتر می شوند.

۷. حساس شدن به هوای سرد

با وزن کم کردن و از دست دادن چربی اضافه اصطلاحا پوشش عایقی و پتویی که دور بدن دارید و گرم نگهتان می دارد، را از دست می دهید. بدون این لایه اضافه، بدن نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس می شود خصوصا آب یا هوای سرد. دلیل دیگر حساس شدن به آب و هوای سرد اینست که متابولیسم بدن پایین می آید؛ بدن سعی می کند هر اندازه انرژی که می تواند ذخیره کند زیرا دیگر کالری اضافه ندارد. بنابراین به سوئیشرت و ژاکت های مختلف بیشتر نیاز خواهید داشت.

۸. تغییر در سیکل قاعدگی

سطوح هورمونی بسیار وابسته به وزن بدن هستند. بنابراین وقتی وزن اضافه یا کم کنید سیستم غدد داخلی نیز دستخوش تغییرات متعددی می شود. کاهش یا افزایش سطح هورمون استروژن یا تستوسترون تغییراتی در سیکل قاعدگی نظیر افزایش یا کاهش خونریزی و کم شدن یا طولانی شدن سیکل را به وجود می آورد.

۹. سر درد کمتر

با اینکه چاقی مستقیما باعث سر درد نمی شود اما ریسک ابتلا به میگرن تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. طبق تئوری جدید متخصصان سلامتی، سلولهای چربی میزان تورم در بدن را افزایش می دهند. در برخی شرایط خاص این تورم باعث بروز میگرن می شود. به همین دلیل کاهش وزن موجب کاهش تعداد و شدت سر درد می شود.

۱۰. افزایش اشتها

با کاهش وزن سطح هورمون لپتین که توسط سلول های چربی تولید می شود کم می شود. این هورمون برای فرستادن سیگنال به مغز زمانی که سیر می شوید است. بنابراین بدن سعی می کند سطح هورمون لپتین را به حد نرمال برگرداند که موجب افزایش اشتها و میل شدید به خوردن غذاهای چرب و دارای کالری زیاد می شود. اما تسلیم این میل نشوید زیرا بدن خیلی زود خود را با سبک زندگی جدید وفق خواهد داد.

۱۱. خر و پف نکردن

محققان دریافته اند که کم کردن حداقل ۵ درصد وزن اضافه بدن باعث می شود بتوانید شب ها بهتر و طولانی تر بخوابید. همچنین مشخص شده است که کاهش وزن باعث کم شدن چربی دور گردن می شود و در نتیجه خر و پف یا خفگی در خواب بهبود می یابد. بنابراین وقتی شب ها مساله ای نباشد که بیدارتان کند، کیفیت خواب تان بهت می شود و این باعث می شود بتوانید سریعتر وزن کم کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *