۱۱ ترفند روانشناسی برای افزایش اعتماد به نفس

۱۱ ترفند روانشناسی برای افزایش اعتماد به نفس

تا به حال چند بار شده با خود گفته باشید اگر اعتماد به نفس بیشتری داشتم دنبال یافتن شغل رویاییم می رفتم و زندگی بهتری برای خودم می ساختم؟ هیچ کس با اعتماد به نفس به دنیا نیامده است اما می توانید اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید!

۱. یاد بگیرید تعریف و تمجید دیگران را بپذیرید

واکنش هر فرد به تعریفات دیگران از او متفاوت است. بعضی از افراد در این شرایط خجالت زده می شوند و حتی صحبت نقص های خود را پیش می کشند. این کار اشتباه است و نشانه اعتماد به نفس پایین فرد است و شاید حتی این تفکر به نظر برسد که عقیده فرد مقابل در مورد شما خیلی برایتان مهم نیست. بهترین جواب که در مقابل تعاریف دیگران باید بدهید لبخند زدن و تشکر کردن است.

۲. سعی نکنید همیشه عالی باشید

اگر جزو افرادی هستید که دائما در حال کار کردن هستید و حتی یک دقیقه هم وقت برای خودتان ندارید، دائم ناامید و ناراضی از این وضعیت هستید و هیچ وقت از کارتان لذت نمی برید باید بدانید که زمانی که برای خود اهدافی تعیین می کنید که نمی توانید بهشان برسید، به سمت نگرانی و استرس قدم بر می دارید نه موفقیت. حتی افراد موفق نیز اشتباه می کنند و گاهی از تصمیماتی که می گیرند پشیمان می شوند. اما آنها سعی می کنند از تمام این شرایط درس بگیرند و به سوی موفقیت پیش بروند.

۳. هنگام صحبت با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید

می توانید با نگاه کردن در چشم دیگران حالات و احساسات شان را شناسایی کنید. کودکان در ابتدای ماه نهم زندگی با توجه کردن به چشم والدین خود سعی می کنند احساسات آنها را تشخیص دهند. دروغگوها معمولا به جای دیگر نگاه می کنند تا دروغشان را پنهان کنند. کسی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار نمی کند یعنی اعتماد به نفس پایینی دارد. بنابراین برقراری ارتباط چشمی با دیگران می تواند آنها را متقاعد کند که شما صادق و قابل اعتماد هستید.

۴. هنگام راه رفتن پشت خود را صاف کنید

کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد هنگام راه رفتن سینه را سپر می کند، پشتش صاف است و با اعتماد قدم بر می دارد. بنابراین همیشه سر را به جای پایین انداختن و راه رفتن بالا ببرید و به جلو نگاه کنید. افراد دیگر خیلی زود متوجه این رفتار شما می شوند.

۵. فکرهای منفی را از ذهن تان دور کنید

کنترل کردن آنچه در ذهن می گذرد سخت است اما برایتان بسیار مفید است. سعی کنید تمام افکارات خود را یک هفته بررسی کنید و تمام چیزهایی که باعث می شود عدم امنیت کنید را بنویسید. از خودتان بپرسید ” آیا واقعا دلیلی وجود دارد که احساس عدم امنیت می کنید؟” بعد از آنالیز کردن افکارتان خواهید دید که خیلی از آنها بی پایه و اساسند. همزمان با آنالیز کردن موارد منفی، لیستی از خصوصیات مثبت خود و دستاوردهایتان نیز تهیه کنید. بدین ترتیب هر زمان افکار منفی به سراغتان بیاید می توانید آنها را مرور کنید.

۶. همیشه خود را باور داشته باشید

نباید همیشه دنبال افکار منفی را بگیرید. مثلا بعد از یک روز خوب در پایان شب وقتی به رختخواب می روید نباید به چیزهای بد فکر کنید. سعی کنید افکار اینچنینی را نادیده گرفته و آنها را به مصابه کاری که هر روز بدون دلیل انجام می دهید تصور کنید.

۷. به موفقیت ها و دستاورد های خود توجه کنید

یک لیست از موفقیت ها و دستاوردهای خود تا به امروز تهیه کنید و هر روز بر تعداد آنها بیافزایید. لازم نیست حتما فقط موفقیت های بزرگ را بنویسید. هر قدمی که برای نزدیک شدن به هدف اصلی تان بر می دارید را یادداشت کنید حتی اگر کوچک باشد؛ مثلا صبحانه نان جو خورده اید یا ۲۰ صفحه از فلان کتاب را خوانده اید و غیره … . وقتی برای افتخار کردن به خود دلایل متعدد داشته باشید، اعتماد به نفس تان افزایش می یابد.

۸. به من ایده آل خود بیاندیشید

هرازگاهی این سوال را از خود بپرسید که اگر من با اعتماد به نفس در این شرایط بودم چه کار می کردم؟ خصوصا وقتی می خواهید کاری انجام دهید که نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد. هر آدم با اعتماد به نفسی باید بتواند ریسک و مسئولیت کاری که می خواهد انجام دهد را بپذیرد.

۹. با غریبه ها حرف بزنید

به جایی بروید که کسی را نمی شناسید و سعی کنید مثل یک آدم با اعتماد به نفس باشید. لازم نیست ستاره جمع شوید چون این کار در رویایی با غریبه ها مشکل است. فقط کافیست سعی کنید با آنها راجع به زندگی روزمره تان گفتگویی آغاز کنید. مثلا وقتی به فروشگاه می روید با صندوق دار برخورد دوستانه داشته باشید یا وقتی در کافه هستید با پیشخدمت صحبت کنید.

۱۰. به دیگران کمک کنید

همه دوست دارند احساس مهم و با ارزش بودن بکنند. هر آدمی باید برای خود کسی را داشته باشد که بتواند به او تکیه کند. اما تعداد کمی از افراد از دیگران درخواست کمک می کنند یا خودشان به دیگران کمک می کنند. کمک کردن به دیگران باعث می شود احساس مهم و مفید بودن کنید و از تنهایی یا احساس عدم امنیت رهایی یابید.

۱۱. وقت خود را در رسانه های اجتماعی تلف نکنید

عکس های دیگران را دائم نگاه نکنید و آنها را با خودتان مقایسه نکنید. این کار باعث کاهش عزت نفس تان می شود. رسانه های جمعی جاییست که افراد برای موفقیت با هم رقابت می کنند. افراد در آن فقط عکس های قشنگ از مکان های قشنگ را به اشتراک می گذارند. تعداد کمی از آدم ها از زندگی های روزمره و کارهای روزانه خود با لباس های معمولی که به تن دارند عکس سلفی می گیرند و به اشتراک می گذارند. بنابراین سعی کنید برای مدتی از فلان سایت یا فلان اپلیکیشن کمتر استفاده کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *