۹ نشانه کمبود منیزیوم در بدن

۹ نشانه کمبود منیزیوم در بدن

اگر دائما احساس خستگی می کنید، چشمتان تنگ می شود یا دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی می شوید، شاید با کمبود منیزیوم در بدن مواجه هستید. کمبود منیزیوم در بدن باعث بروز بیماری های جدی می شود زیرا بسیاری از پروسه های بدن بستگی به آن دارد. در زیر ۹ نشانه کمبود منیزیوم در بدن آمده است :

۱. اشتیاق شدید به خوردن شیرینی جات

اشتیاق شدید به خوردن شیرینی جات نشانه کمبود مواد معدنی در بدن علی الخصوص منیزیوم است. کمبود منیزیوم در زنان به قاعدگی مرتبط است و در ورزشکاران به تمرینات سختی که برای عضله سازی انجام می دهند.

۲. درد و انقباض عضلانی

تحمل انقباض و درد عضلانی بسیار سخت است. اگر دائما به این عارضه دچار می شوید شاید به دلیل کمبود منیزیوم در بدن است. منیزیوم، ویتامین D، B و E می توانند باعث کاهش انقباض عضلانی شوند. بنابراین برای بررسی میزان این ویتامین ها در بدن به پزشک مراجعه کنید و به توصیه های او مبنی بر دریافت میزان دوز لازم از هر کدام در روز عمل کنید. می توانید برای کاهش درد ناحیه منقبض شده را با حرکت دورانی ماساژ دهید.

۳. بی خوابی

کمبود منیزیوم همچنین باعث بی خوابی می شود. منیزیوم برای پدیده ای به نام “ریلکس شدن مغز” لازم است یعنی توانایی بدن برای ریلکس کردن بدن و به خواب رفتن آرام.

۴. بیماریهای استخوان

کمبود منیزیوم می تواند خطر ابتلا به بیماری های استخوان را افزایش دهد و در نتیجه منجر به شکستن آن شود. در واقع کمبود منیزیوم باعث کاهش کلسیم در خون می شود که ماده اصلی برای داشتن استخوانهای سالم است.

۵. رفلاکس اسید

اگر کمبود منیزیوم داشته باشید، غذا و اسید معده به مری باز می گردد. این امر باعث احساس سوزش در گلو می شود و رفلاکس اسید یا سوزش معده نام دارد.

۶. استرس و اضطراب

منیزیوم فاکتور اصلی در ساخت سیستم عصبی قوی است. این فاکتور همچنین مسئولیت ریلکس شدن بدن را دارد. بدون منیزیوم، فرد دچار استرس و اضطراب بی دلیل می شود. در اینصورت احتمال ابتلا به افسردگی به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

۷. یبوست

یبوست دلایل متعددی دارد از استرس گرفته تا عدم مصرف کافی فیبر. منیزیوم تاثیر ریلکس کننده ای در قسمت های مختلف از جمله مسیر گوارش و هضم غذا در بدن دارد. کمبود این ماده معدنی موجب می شود روده ها کار خود را به درستی انجام ندهند و در نتیجه یبوست ایجاد شود.

۸. خستگی مفرط

منیزیوم برای انجام واکنش هایی که تولید انرژی در سلولها می کنند لازم است. بدون آن انرژی کافی در سطح سلولها وجود نخواهد داشت. در نتیجه دائما احساس خستگی مفرط و انرژی کم دارید و فعالیت فیزیکی تان کاهش می یابد.

۹. سردرد شدید

اگر کمبود ویتامین A,B,C و D داشته باشید، دچار سردردهای شدید خواهید شد. میگرن معمولا یک طرف سر را درگیر می کند. کمبود منیزیوم می تواند باعث بروز میگرن و سردرد های مداوم شود. اگر منیزیوم در بدن کم باشد رگهای خون موجود در مغز به سرعت تنگ و گشاد می شوند و میگرن را ایجاد می کنند. وجود مقدار کافی منیزیوم در بدن باعث کاهش تغییرات اینچنینی در رگهای خونی و از بین رفتن سر درد می شود.

مواد خوراکی سرشار از منیزیوم عبارتند از :
  • برنج قهوه ای
  • بلغور گندم سیاه
  • بادام زمینی
  • اسفناج
  • نان گندم کامل
  • ماهی خال خالی

استفاده از یک رژیم مناسب و دوری از مصرف عذاهای ناسالم و کنار گذاشتن سبک زندگی ناسالم می تواند نیاز روزانه بدن به منیزیوم را تامین کند. از دیگر منابع منیزیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دانه ها و مغزیجات
  • غلات و حبوبات
  • انواع لوبیا
  • میوه های خشک یا تازه
  • سبزیجات
  • انواع ماهی

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *