تاثیر چاقی بر شانس باردار شدن

تاثیر چاقی بر شانس باردار شدن

لزوما چاقی در باردار شدن فرد تاثیری ندارد. باروری بستگی مستقیم به نرمال بودن چرخه عادت ماهانه دارد. اگر هر ۲۸ روز یا کمی بیشتر پریود می شوید، احتمالا وزن تان تاثیری در تخمک گذاری و در نتیجه در شانس باروری تان ندارد.

برخی از زنان دارای اضافه وزن یا چاق مفرط دچار عدم توازن هورمون ها می شوند که می تواند روی چرخه پریودی شان تاثیر بگذارد و مانع تخمک گذاری شود. این دسته از زنان برای باروری با مشکل رو به رو خواهند شد.

برای مثال برخی زنان چاق دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)هستند. در این زنان، تخمدان ها هورمون کافی برای تحریک رشد تخمک و آزاد شدنش تولید نمی کنند. برخی دیگر از زنان با عارضه PCOS هورمون انسولین زیادی تولید می کنند. این هورمون به طور طبیعی به بدن کمک می کند قند و نشاسته را از مواد غذایی جذب و ذخیره کند، اما مقدار زیاد آن هم باعث تولید حجم زیادی هورمون مردانه به نام آندروژن (هورمون های جنسی که باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی در مرد (مثل ریش و صدا ) می شود) خواهد شد. وجود حجم زیادی از این هورمون باعث تداخل در تخمک گذاری می شود و باروری را با مشکل رو به رو می کند.

تحقیقات نشان داده است که روش آی وی اف (لقاح خارج از بدن) برای زنان چاق مشکلاتی به همراه دارد و احتمالا به دلیل تاثیر گذاشتن در توانایی جنین برای لانه گزینی در رحم است.
خبر خوب این است با کم کردن وزن اضافه خود قبل از بارداری می توانید با مشکلات باروری مقابله کرده و بارداری سالمی داشته باشید.

اما چه مقدار وزن باید کم کرد؟ علاوه بر کم کردن وزن بهتر است شاخص توده بدنی یا BMI که نسبت وزن به قدتان را محاسبه می کند را هم بررسی و چک کنید. پزشکان بی ام آی بین ۱۹ تا ۲۵ را ایده آل می دانند. برای رسیدن به هدف کاهش وزن می توانید از پزشکان مختلف کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *